וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

זהירות: 5 דברים מזוהמים שאתם נוגעים בהם בכל יום

בשיתוף סנו, בשיתוף סנו

27.8.2019 / 17:16

כשאנחנו חושבים על חיידקים שחיים בסביבתנו והדרכים שבהן אנו נחשפים אליהם, יש לנו כמה חשודים מיידיים שקופצים לראש, אבל לפעמים אלה דווקא החפצים התמימים למראה שרוחשים מזהמים

ניקיון האסלה. ShutterStock
לנקות את המובן מאליו זה חשוב, אבל לא מגן מכל החיידקים/ShutterStock

רוב האנשים מבינים את החשיבות של היגיינה אישית ומדוע הכרחי לשטוף ידיים אחרי ביקור בשירותים, להתקלח בכל יום ולצחצח שיניים לפחות פעמיים ביום. אבל האם ההקפדה על כללי הבסיס הללו מבטיחה שהחשיפה שלנו לחיידקים תהיה נמוכה ואנחנו נהיה מוגנים מזיהומים? למרבה הצער, לא ממש. האמת היא שדווקא הדברים הכי מזוהמים בסביבה שלנו, אלה שחושפים אותנו להכי הרבה חיידקים שעלולים להזיק לנו - הם אלו שאנחנו משתמשים בהם בכל יום - ולא חושדים בכלל שהם כאלו. הנה כמה דוגמאות לחפצים מפתיעים שכאלו, שעלולים להיות רוחשים חיידקים מבלי לעורר את חשדנו.

שעון היד שלכם

סביר להניח שאתם שולחים מבט אל שעון היד שלכם כמה וכמה פעמים ביום, בדרך כלל כדי לבדוק מה השעה, או אם מדובר בשעון כושר - כדי לבדוק כמה צעדים כבר עשיתם היום או כמה קלוריות שרפתם באימון. אבל יכול להיות שיותר יעניין אתכם מה שאתם לא יכולים לראות שם בלי מיקרוסקופ. מחקר בריטי גילה שרוב האנשים לא נוהגים לנקות את שעון היד שלהם ויש לזה תוצאות דוחות במיוחד. החוקרים דגמו רצועות של שעוני יד ושעוני כושר ומצאו שם שלל חיידקים, עובשים ופטריות, לעתים ברמה גבוהה עד פי 8 מזו שניתן למצוא באסלת שירותים. וכל הטוב הזה יושב ממש על פרק היד שלכם. מיותר לציין ששעוני כושר, שאותם אנשים נוהגים לענוד בזמן אימונים מיוזעים, היו המזוהמים ביותר.

שעון ספורט של חברת אפל. ShutterStock
שעוני הספורט שעונדים באימונים מיוזעים הם הכי מזוהמים/ShutterStock

תיונים

יש לא מעט מפגעים תברואתיים שאורבים לכם במטבח המשותף במשרד - קופסאות אוכל שאנשים הביאו מהבית ושכחו מהן עד שהעלו עובש, חלב חמוץ ופג תוקף, ניחוחות מחרידים שנותרו כלואים במיקרוגל אחרי שמישהו שוב חימם שם שאריות של דגים שאמא שלו הכינה לשבת... מי היה מאמין שדווקא מקופסת התיונים צריך להיזהר? אבל מחקר שבדק נוכחות חיידקית במטבחונים משותפים גילה ששקיק תה עלול להכיל כ-3,785 חיידקים בממוצע. זה המון. כשהחוקרים ניסו להבין מדוע תיונים צוברים כל כך הרבה חיידקים, הם גילו תשובה לא כל כך מפתיעה - הכל מתחיל ונגמר בהיגיינה, ובעובדה שאנשים לא טורחים לרחוץ את הידיים שלהם לפני שהם תוחבים אותן לתוך קופסת התה. סקר שנערך בקרב עובדי משרדים העלה ש-80 אחוזים מהם לא מעלים על דעתם לרחוץ ידיים לפני שהם מכינים כוס קפה או תה לעצמם או לקולגה.

תיון משומש. ShutterStock
סערה בכוס תה/ShutterStock

מברשת השיניים שלכם

אתם מכניסים אותה לפה פעמיים ביום, כל יום, אבל אתם לא מתארים לעצמכם מה גדל עליה. מברשת השיניים שלכם, כך מצאו מחקרים, מכילה מגוון של מיקרואורגניזמים, ובהם גם חיידקים צואתיים. מחקר שנערך בשנת 2015 על ידי חוקרים מאוניברסיטת קינפיאק בקונטיקט גילה ש-60 אחוזים ממברשות השיניים שנבדקו היו מכוסות בחלקיקי צואה או חיידקים צואתיים. והחלק הבאמת גרוע? הסיכוי שזו הצואה שלכם עומד על 20 אחוז בערך. מחקר אחר, שנערך באוניברסיטת אריזונה בשנת 1998, גילה שווירוס ההרפס יכול לשרוד על מברשת שיניים יבשה למשך 48 שעות לפחות, ואם המברשת שוהה בסביבה עם לחות גבוהה יותר (כמו חדר רחצה למשל...) הנגיף יצליח לשרוד אפילו שבוע ויותר. ומחקר משנת 2011 מצא שגם הכוס שבה אתם מניחים את מברשת השיניים שלכם בתום השימוש, היא אחד החפצים המזוהמים ביותר בחדר הרחצה שלכם, לרוב יותר מהאסלה. ב-64 אחוזים מהדגימות שניטלו מכלים וכוסות שהחזיקו מברשות שיניים נמצאה נוכחות של פטריות ועובש וב-27 אחוזים מהן נמצאו חיידקי אי קולי צואתיים.

מעמד למברשות שיניים. ShutterStock
60% ממברשות השיניים שנבדקו היו מכוסות בחלקיקי צואה/ShutterStock

קרש החיתוך במטבח

קרש חיתוך הוא דבר שקשה מאוד לנקות. המשטח המחוספס שלו מהווה מצע מושלם לחיידקים שיכולים להסתתר היטב ולסרב להתפנות גם כשמקרצפים אותו היטב במים וסבון כלים. למעשה, מומחים מעריכים כי בהשוואה למשטח עץ רגיל, קרש חיתוך עשוי להכיל פי 50 עד 200 יותר חיידקים מזהמים - בדגש על חיידקי אי קולי (חיידקים צואתיים) וסלמונלה, שעלולים לגרום לקלקול קיבה ולמחלות נוספות בדרכי העיכול. והסיכון הזה מתעצם עוד יותר כשאתם משתמשים בקרש כדי לחתוך עוף ודגים.

קרש חיתוך ישן ושרוט. ShutterStock
החיידקים לא עוזבים גם כשמקרצפים היטב במים וסבון כלים/ShutterStock

הכביסה הנקייה

ההיגיון אומר שכביסה שבדיוק הרגע יצאה מכונת הכביסה, כולה ריחנית וצחורה, היא בין הדברים הנקיים ביותר בבית שלנו. אפשר לחלוטין להבין למה הגיוני שנחשוב ככה - אבל חוקרים שבחנו את הנושא הזה לעומק מזהירים שזה ממש לא המצב. במחקר שפורסם ב-2007 נמצא כי הסחרור של הבגדים במכונת הכביסה ובמייבש לא באמת מצליח להסיר מהם את כל הגורמים המזהמים שנצמדו אליהם לאורך היום. למעשה, החוקרים מצאו כי וירוסים מסוימים, בהם נגיף הרוטה (rotavirus) שגורם לקלקול קיבה חמור, הצליחו לשרוד את הסיבובים המהירים, המים וחומרי הניקוי. עם זאת, החוקרים גם מצאו כי כמה פעולות פשוטות עשויות להפחית את הסיכון הזה. הם מציעים לכבס בגדים מועדים לפורענות כמו תחתונים וגרביים בהרתחה ולהשתמש גם באקונומיקה מתי שמתאפשר.

בחור בג'ינס מכניס כביסה למכונת כביסה עם פתח קדמי. Gabi Moisa, ShutterStock
לא תאמינו, דווקא הכביסה הנקייה - מלוכלכת/ShutterStock, Gabi Moisa

אז מה עושים?

אז אחרי שהבנו לחרדתנו שחיידקים נמצאים כמעט בכל מקום, ולעתים במיוחד במקומות שבהם אנחנו הכי פחות חושדים, מה אנחנו אמורים לעשות עם המידע הזה? כמובן שאין שום סיבה להמנע מהרגלי היומיום שלנו רק בגלל הפחד מחיידקים וגם להפסיק להשתמש במברשות שיניים או בשעונים זה כנראה לא צעד סביר והגיוני. מה שכן תוכלו לעשות כדי לשמור על הבריאות שלכם ושל משפחתכם - זה להגביר את המודעות להגנה מפני חיידקים ולנקוט בצעדים בסיסיים כדי למנוע הדבקה בזיהומים מסוכנים.

מומלץ מאוד להקפיד על שטיפת ידיים במים וסבון כמה פעמים לאורך היום, להחליף או לנקות פריטים שנוטים להזדהם לעתים קרובות יותר, לאוורר את הבית ולחטא את הדברים שאתם משתמשים בהם בכל יום - בדגש על אלו שברשימה הזאת - אבל לא רק. אחת הדרכים היעילות והפשוטות לניקוי וחיטוי של פריטים בסביבה הקרובה שלכם באופן קבוע היא פשוט להחזיק בהישג יד תכשירי חיטוי, כמו אלו מסדרת 99.9% של סנו. בטיחותו ויעילותו של התכשיר נבדקה במחקרים קליניים, והוא נמצא אפקטיבי בהשמדת מגוון רחב של חיידקים ומזהמים אחרים ומתאים לשימוש קבוע ללא חשש.

בשיתוף סנו, בשיתוף סנו
  • עוד באותו נושא:
  • ניקיון

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully