וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רוצים גינה מושלמת אבל אין לכם כוח להשקיע? זה הסוד למינימום תחזוקה

גינות מושקעות ומרפסות ירוקות הפכו להיות חלק חשוב ובולט בבית. אבל מי מאיתנו לא היה מוותר על התחזוקה הסיזיפית? בחירה נכונה של צמחים ותכנון יעיל מראש יכול לצמצם את ההתעסקות בגינה ובצמחים. כך תעשו זאת

עיצוב גינה גינות. עמית גירון,
הגינות והמרפסות הירוקות הפכו למקום המושלם להירגע מהמציאות/עמית גירון

הגינות והמרפסות הירוקות הפכו להיות חלק חשוב ומרכזי בבית הישראלי, וככאלה - הן מתוכננות ומושקעות מאי פעם. אבל עם יד על הלב, מי מאתנו לא היה מוותר על התחזוקה השוטפת שמתווספת לתענוג של מרפסת או גינה ירוקה? אז יש לנו בשורות מנחמות עבורכם. תכנון יעיל ונכון אולי לא ייתר את הצורך בתחזוקה, אבל בהחלט יצמצם את משך ההתעסקות בגינה ובצמחים, ובכך ישאיר לכם יותר זמן ליהנות מהם.

העובדה שאנחנו חיים במדינה חמה, שלא לומר לוהטת, כזו הסובלת ממחסור חמור במים, לא עוצרת בעדנו מלהתייחס לשטח החיצוני בבית כאל פנינה של ממש. במציאות האינטנסיבית והתובענית, הפכו הגינות והמרפסות למקום המושלם להירגע, להטעין מצברים וליהנות מזמן איכות עם משפחה וחברים. לא בכדי ההשקעה בהן שוברת שיאים. הישראלים מוציאים הון על עיצוב, תחזוקה ועדכון הצמחייה אחת לעונה, ועדיין היו שמחים לצמצם למינימום את מידת התחזוקה הנדרשת.

עיצוב גינה גינות. עמית גירון,
"טבע צומח, גדל ומתרבה, זה היופי שלו וכך צריך להיות"/עמית גירון

מעצבת הפנים שלומית זלדמן מבקשת להזכיר כי איך שלא נהפוך את זה, ממש כמו הבית עצמו - גינה היא מרחב חי ודינמי ולכן דורש תחזוקה. עם זאת, תכנון נכון שלהן יכול להקל על המלאכה. "צריך לצאת מתוך נקודת הנחה שגינה דורשת תחזוקה. הטבע צומח, גדל ומתרבה, זה היופי שלו וכך צריך להיות. אם אנחנו שואפים לשמור על גינה מטופחת, סביר שנצטרך להיעזר בגנן מקצועי, ממש כמו שנעזרים במנקה לשמור על תחזוקת פנים הבית. עם זאת, המפתח להורדת עלויות וקיצור זמני ההתעסקות בגינה טמון בבחירת חומרים איכותיים כבר בשלבי ההקמה. למשל, גופים עם תאורת לד מובנית, דק עשוי עץ טיק או ריהוט אלומיניום, שהוא פחות מתכלה. כמו כן, תכנון טוב של מערכת השקיה אוטומטית טובה".

התכנון מתחיל בחלוקת השטח לירוק מול מרוצף. "בגנים אורבניים, שרובם לא גדולים במיוחד, אנחנו ממליצים לוותר על דשא ולהגדיל את היחס של משטחים מרוצפים מול צמחיה", מסביר שי דוד, בעלי חברת "כרכום עיצוב נוף" המתמחה בתכנון והקמת גינות. "על גבי המשטחים המרוצפים אפשר להוסיף מטבח חיצוני, פינת אוכל או פינת ישיבה שמהוות את עיקר החלל, ואליהן מצטרף כיסוי צמחי נמוך בגובה אפס. במצב כזה, העשבים לא גדלים וקצב אידוי המים נמוך יותר, כיוון שהאדמה פחות חשופה ולכן פחות מתייבשת", מסביר דוד. "העובדה שאין לנו מרווחים באדמה מייתרים את הצורך לעדור, לקלטר, לרסס ולעשב. במקומות שנרצה ליצור חיץ או שטח ניטרלי ניתן להשתמש בחיפויי קרקע יבשים כמו שבבי עץ וחלוקי נחל".

עוד בוואלה! בית ועיצוב

מכינים את חדר הילדים לשנה החדשה? יש לנו טיפים מעולים

לכתבה המלאה
עיצוב גינה גינות. אורית ארנון,
"הסגנון הכפרי שופע צבעים ומתבסס על מיקס של צמחים"/אורית ארנון

ממש כמו באדריכלות עצמה, גם הגינות שלנו מושפעות מסגנונות שונים, והתחזוקה משתנה בהתאם. לדברי דוד, "הסגנון הכפרי שופע צבעים ומתבסס על מיקס של צמחים בעלי גוונים וטקסטורות שונות. השתילה היא אקראית ולא מהוקצעת, אותנטית המנסה להתחקות אחר הטבע. הקווים הם אמורפיים, טבעיים ומעוקלים והצמחים נכנסים אחד בתוך השני. עם זאת, צריך לקחת בחשבון שגם הם דורשים טיפול על מנת שלא יעלו אחד על השני. גם אם התוצאה נראית אקראית, אין זה אומר שאין מאחוריה מחשבה. העצים לרוב רבי גזעים, בדומה לטבע, והריצופים יותר מכובסים ומחוספסים במשטחים מחומרים טבעיים על טהרת האבן, העץ, החצץ וחלוקי הנחל".

לעומת הסגנון הכפרי, הסגנון המודרני מהוקצע, מסודר ושקט יותר לעין. "הריצופים נקיים בדוגמת פלטות מסודרות או בטון מוחלק, הקווים ריבועיים או מלבניים והחומרים יותר חלקים. הצמחייה שקטה יותר וכוללת מגוון מצומצם יחסית של צמחים, מרביתם גזומים ומסודרים", ממשיך דוד. "החלק המרוצף מוגדר ביחס לצמחים ואם בסגנון הכפרי הצמחייה עולה על המשטח - חלקו מוסתר חלקו גלוי, בסגנון המודרני הכל מוגדר. גם כאן לאו דווקא מדובר בגינה קלה לתחזוקה. הקווים הנקיים באים לידי ביטוי בסגנון ולא בכמות הצמחייה. בגינות האלה עיקר העבודה הוא גיזום מתמיד שישמור על הקו הסימטרי והמהוקצע".

עיצוב גינה גינות. פלג אלקלעי,
הטריק הסודי: לבחור בצמחייה רב-שנתית ולא עונתית/פלג אלקלעי

כדי להקל על תחזוקת הגינה כדאי לבחור בצמחייה רב-שנתית ולא עונתית. ההמלצה היא להשתמש ב-10 עד 20 אחוזים של צמחייה עונתית, והיתר צחייה רב-שנתית. "יש המון זנים שיעשו את העבודה", מסביר דוד. "אחד מהם הוא הביצן, צמח רב-שנתי עשבוני בעל עלווה אדומה סגלגלה. ה-Bidnes גם הוא עשבוני עם עלים ירוקים שמעליהם פרחים עם עלי כותרת צהובים בצורת כוכב. הפרח מעט ריחני ומתאים מאוד למכלים וסלסלות תלויות, וכן ניתן לערבב אותו עם צמחים נוספים. פרח האנג'ולינה הוא בעל עלים צרים וארוכים ופריחה בגווני ורוד, לבן וסגול. הוא אינו דורש השקיה מרובה וניתן לגדל אותו גם תחת שמש ישירה וגם באזור מוצל חלקית".

עיצוב גינה גינות, פרחים דורנטה תאילנדית, ביצן. דביר אלמוג,
שיח הדורנטה התאילנדית צובע את המרחב בגוונים צהובים/דביר אלמוג

"הסוקולנטים גם הם נהדרים וקלים לתחזוקה", ממשיך דוד. "הם בעלי עלים וגבעולים עבים ובשרניים המכילים תאים אוגרי מים. יש בטבע יותר מעשרת אלפים מינים של סוקולנטים וקקטוסים בצורות, גדלים וצבעים שונים. הם חסכוניים במים וניתן ליצור עמם גינה יפה ועמידה. הפרוטלקה מיועד לשתילה בשמש מלאה. הוא עמיד ליובש ולכן אינו דורש השקיה יומיומית. פריחתו גדולה ומרשימה והיא נסגרת עם רדת החשיכה ונפתחת שוב למחרת עם הזריחה. שיח הדורנטה התאילנדית גם הוא רב-שנתי. פרחיו בצורת ביצה עם קצוות משוננים והוא צובע את המרחב בגוונים צהובים".

דוד מזכיר גם את צמחי התבלין שעונים על ההגדרה. "יש להם כיסוי מעולה והם מציפים את הגינה והבית בריחות ארומטיים נעימים. למרווה יש בישראל יותר מ-20 מינים. היא אחד מצמחי המרפא והתבלין העתיקים בארץ ובאזורי צמיחה ים תיכוניים. פרט לירוק ולפריחה התכולה היפה, היא מציפה את האזור בריח מדהים. נוסף לה, יש גם רוזמרין, קורנית (טימין), אזוב מצוי (זעתר), אורגנו ולבנדר".

עיצוב גינה גינות, פרחים אנג'ולינות. דביר אלמוג,
פרח האנג'ולינה אינו דורש השקיה מרובה וניתן לגדל אותו גם תחת שמש ישירה/דביר אלמוג

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully