וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הוכרזו הזוכים בפרס מפעל חיים של התאחדות האדריכלים

האדריכלית פרופ' ניצה סמוק, חלוצת שימור המבנים בת"א-יפו, והאדריכל משה צור הם הזוכים בפרס מפעל חיים לאדריכלות במסגרת פסטיבל האדריכלות הישראלית, שיתקיים בשבוע הבא בתל אביב

מבנה לשימור בנחלת בנימין 5 תל אביב ששופץ תחת אדריכלית פרופ' ניצה סמוק. מיקלה ברסטו,
סמוק היא מחלוצות שימור המבנים והסגנון הבינלאומי בת"א-יפו. מבנה משוחזר בנחלת בנימין 5, ת"א/מיקלה ברסטו

התאחדות האדריכלים ובוני ערים בישראל, תקיים השבוע בפעם השנייה את פסטיבל אדריכלות ישראלית FIA2019. בשנה שעברה השתתפו בוועידה למעלה מ-4,000 איש. הוועידה תתמקד השנה בנושא: החיים בעיר LIVING IN THE CITY ותארח מעל 75 דוברים מובילים מהארץ ומהעולם.
במסגרת הפסטיבל יוענקו פרסי 'אות האדריכלות הישראלית' בקטגוריות שונות. כמו כן יוענק פרס על מפעל חיים למצוינות תכנונית, שזוכיו נבחרו במנגנון זהה לשיפוט בפרס ישראל. חבר השופטים, שכלל את פרופ' דן איתן, פרופ' שמאי אסיף וד"ר הדס שדר, בחר להעניק את פרס מפעל החיים לאדריכלית פרופ' ניצה סמוק ולאדריכל משה צור.

פרופ' סמוק הקימה את מחלקת השימור בעיריית תל אביב-יפו ועמדה בראשה בין השנים 1990-2002, עוד לפני ששימור מבנים הפך למושג שגור בשיח הציבורי. מנימוקי השופטים לבחירתה: "כראש המחלקה היתה סמוק, כמעט לבדה, חלוצה של עידן חדש, הקושר בין אדריכלות לשימור ולמורשת. סמוק קידמה את תוכנית השימור של תל אביב יפו, שהייתה תוכנית השימור הראשונה בארץ. בזכותה הפכה תל אביב הצעירה והדינאמית, לחלוצת השימור האדריכלי בארץ, ובהקשר של שימור הסגנון הבינלאומי (המכונה "באוהאוס" בפי העם) - חלוצה בעולם כולו. הסגנון הבינלאומי, שנחשב אז בתל אביב חדש מדי ומתקלף מדי מכדי לשמרו, הפך, לא מעט בזכותה, לסמלה של העיר ולאחד ממנופי האיכות שלה. פעילותה הנמרצת והתקיפה, מבית לבית, ממרפסת למרפסת ומפרט לפרט, הניבה בשנת 2003 את הכרזת העיר הלבנה של תל אביב כאתר מורשת עולמית על ידי אונסק"ו".

אדריכלית פרופסור ניצה סמוק. פטר סמוק,
פעילותה הנמרצת הניבה את ההכרזה על ת"א באתר מורשת עולמית על ידי אונסק"ו. פרופ' ניצה סמוק/פטר סמוק

"בימים אלה של תנופת בנייה חסרת תקדים וביקורת קשה על איכותן של השכונות החדשות שאנחנו בונים ועל הדרך שבה אנו מחדשים את ערינו, ברורה עוד יותר תרומתה של ניצה להחדרת תכנים של איכות, זהות מקומית ומורשת לשיח ולעשייה התכנונית. בעשייתה העקבית וארוכת השנים, מייצגת סמוק את המבט החוזר והחקרני לעבר המורשת הבנויה ואת ההכרה בערכיה. לפי סמוק, חידוש וחדשנות אינם מבטלים את הקיים, אלא נבנים עליו ויונקים ממנו את ערכיו", כתבו השופטים.

עוד באותו נושא

דירה ברמת גן זכתה בפרס בתחרות עיצוב בינלאומית

לכתבה המלאה
שרונה עזריאלי מבנה שתכנן האדריכל משה צור. משה צור,
"כל פרוייקט שלו זוכה להד ציבורי, פרס וחיקוי". פרוייקט שרונה בעזריאלי/משה צור
אדריכל משה צור. יעל אנגלהרט,
"מאסטר אמיתי של צורה, טכנולוגיה וחומר". משה צור/יעל אנגלהרט

מנימוקי ועדת השופטים על הבחירה באדריכל משה צור: "מזה ארבעה עשורים מעצבים הפרויקטים של אדריכל משה צור את הנוף העירוני-אדריכלי של ישראל. רבים מהפרויקטים שיצאו ממשרדו של משה צור הם פריצות דרך. הם מקרינים על כל מה שנעשה אחריהם ויוצרים עבורם את המסגרת, התקדים והעוגן. כמעט כל פרויקט של משה צור זוכה להד ציבורי, לפרס מקומי או בינלאומי ולחיקוי.

משה צור הוא מאסטר אמיתי של צורה, טכנולוגיה וחומר, בהם הוא שולט ביד אמן ואינו מרפה עד לפרט האחרון. וצריך לומר את מה שאיננו מובן מאליו- היוצא מתחת ידיו- כולו טוב טעם. אצל משה צור, המושג 'אסתטיקה', הנשחק לנגד עינינו כי 'על טעם וריח אין להתווכח', חוזר אל מרכז הבמה והוא שיח לגיטימי וראשי- מבחן של תרבות ושל איכות חיים. בכך תורם משה צור, דרך מכלול עבודותיו- מפעל חייו המקצועי, תרומה מכרעת למעמדם של הארכיטקטורה והאדריכלים בישראל".

פסטיבל האדריכלות הישראלית יתקיים ב-4 ביוני 2019 באקספו, ביתן 1 תל אביב
לאתר הפסטיבל: https://www.fiafestival.co.il/

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully