וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חושבים ללמוד עיצוב? כך תתקבלו למסלול שחלמתם עליו

בשיתוף סטודיו 6B, בשיתוף סטודיו 6B

7.4.2019 / 7:30

איך בוחרים את המסלול שמתאים בדיוק לכישורים שלכם? איך בונים תיק עבודות מעולה והאם אתם בכלל צריכים תואר כדי להצליח כמעצבים? הנה כל המידע שיעזור לכם לעשות את הצעדים הראשונים בדרך לקריירה בעיצוב

מכינה ללימודי עיצוב בסטודיו 6B. סטודיו 6B,
"האקדמיה נועדה לא רק לרכישת מקצוע, אלא גם להרחבת אופקים ולהעשרה"/סטודיו 6B

אם ניחנתם בחוש אסתטי מפותח, אם אתם אוהבים לחשוב על פתרונות יצירתיים גם לבעיות השגרתיות ביותר ומחפשים משמעות עמוקה בכל דבר שמקיף אתכם - ייתכן מאוד שצפוי לכם עתיד מזהיר בתחומי העיצוב או האדריכלות. אבל יש רק דבר אחד "קטן" שתצטרכו לעשות בתחילת הדרך - ללמוד את המקצוע.

לא מעט אנשים שמתחילים לגלגל בראש את הרעיון של לימודי עיצוב, חווים לא פעם הצפה של מידע שלא ברור מה מתוכו רלוונטי אליהם, כמו גם ריבוי מסלולי לימוד שמקשה על קבלת החלטה ואינספור משימות ומטלות בדרך לקבלה ללימודים. אז כדי להפוך את התהליך הזה לקצת יותר פשוט בעבורכם, שוחחנו עם עינת ביבר, ראש המכינה לעיצוב ואדריכלות בסטודיו 6B שמלווה מעצבים בתחילת דרכם עד לקבלה ללימודים.

האם בכלל צריך תואר בשביל להצליח כמעצבים?

כיום, חלק מאנשי המקצוע בתחום מאמינים שלא מוכרחים להחזיק בתואר ממוסד אקדמי מוכר כדי להצליח במקצועות העיצוב. ביבר מסבירה מהיכן נובע הפער בין שני המסלולים: "ברמת האידיאולוגיה האישית, אני מאמינה שהאקדמיה נועדה לא רק לרכישת מקצוע, אלא גם להרחבת האופקים ולהעשרת העולם הפנימי - דברים שישמשו אתכם בהמשך". חשוב לזכור גם שחלק מהמקצועות, כמו אדריכלות, מחייבים תואר ממוסד מוכר. גם בעיצוב תעשייתי קשה להשיג הכשרה שאינה במסגרת המוסדות המוכרים וגם מאתגר במיוחד למצוא עבודה ללא השכלה רלוונטית.

מכינה ללימודי עיצוב בסטודיו 6B. נמרוד ארונוב,
יתרון משמעותי גם בתהליך הקבלה וגם בלימודים עצמם. המכינה ללימודי עיצוב בסטודיו 6B/נמרוד ארונוב

ביבר מוסיפה כי "מה שתלמדו בארבע או חמש שנות לימוד שונה ממה שתלמדו בשנה של לימודי מקצוע. הדגש בלימודים כאלו הוא לא רק על הפרקטיקה, אלא גם על היכולת לחקור ולפתח תהליכי חשיבה. יש כאלו שיעדיפו לימודים קצרים וממוקדים ובסטודיו 6B יש גם מסלולי לימוד ייעודיים לזה, אבל מי שבוחר בלימודי תואר בעיצוב יוכל לצבור במכינה לעיצוב ולאדריכלות הרבה כלים וליהנות מיתרון משמעותי גם בתהליך הקבלה וגם בלימודים עצמם".

לבחור את המסלול שבאמת תוכלו לפרוח בו

אם אתם יודעים שאתם יכולים להצליח בתחומי העיצוב, אך לא בטוחים איזה מסלול מתאים לכם בדיוק - אולי ינחם אתכם לגלות שאתם ממש לא לבד. מדובר באחת ההתלבטויות הנפוצות ביותר של מעצבים בפוטנציה. "בגלל שיש כל כך הרבה מקצועות בעולם העיצוב, בשלב הראשון חשוב לפתוח את הראש ולא להינעל על תחום ספציפי", מסבירה ביבר, שממליצה לכולם לחקור, לקרוא על כל מקצוע, לדבר עם אנשים שעובדים בו וגם להתנסות בתרגילים שקשורים אליו כדי לדעת האם הוא באמת מתאים לכם.

ביבר מכירה היטב את ההתלבטות הלא פשוטה הזאת. לכן, במכינה שהיא מנהלת, הסטודנטים משקיעים חלק מתקופת הלימודים בהתנסות בכל מקצועות העיצוב והאדריכלות ורק לאחר מכן בוחרים בתחום שהכי מעניין אותם ומעמיקים בו כראוי. זוהי המלצה שכדאי לאמץ גם אם אתם מתכוונים להתכונן בעצמכם ללימודי העיצוב.

מהן הדרישות החשובות ביותר ללימודי עיצוב?

כיום, האקדמיות המובילות בארץ המעניקות תואר בעיצוב כוללות בין היתר את שנקר, בצלאל, המכון הטכנולוגי בחולון (HIT), אוניברסיטת תל אביב, המכללה למנהל, הטכניון ומכללת ויצ"ו בחיפה. הדרישות לקבלה כמובן משתנות ממוסד למוסד וגם בהתאם למסלול שאתם מכוונים אליו.

לדוגמה, בקבלה ללימודי אדריכלות, ניתן דגש רב לציוני הבגרות והפסיכומטרי. ברוב המוסדות גם יהיה מבחן לקביעת ההבנה הבסיסית בתחום. מנגד, בתחומי עיצוב אחרים דווקא ישימו פחות דגש על תעודת בגרות, אם כי עדיין נדרשת בגרות מלאה, ויינתן דגש רב יותר על צורת חשיבה מעניינת, ייחודית ומקורית.

מכינה ללימודי עיצוב בסטודיו 6B. סטודיו 6B,
דרישות הקבלה משתנות ממוסד למוסד ובהתאם למסלול האקדמי שאתם מכוונים אליו/סטודיו 6B

"מאוד קל ללמד אנשים לצייר או לעבוד עם תוכנות עיצוב כי זה מאוד טכני", מסבירה ביבר. "אבל הרבה יותר קשה ללמד אנשים להיות מגניבים, לחשוב יצירתי, להעביר מסרים מורכבים בצורה מעניינת או לחשוב על קונספטים ייחודיים. בגלל זה, למוסדות הלימוד חשוב יותר לאתר אנשים עם אישיות מעניינת ופחות מעניין אותם כמה קיבלתם בבגרות".

כך תתכוננו למבחני הקבלה

מטבע הדברים, מבחני הקבלה נראים אחרת לגמרי בכל מקצוע. במבחנים לאדריכלי העתיד יבדקו בעיקר את יכולות התכנון והחוש האסתטי, בעוד שבאופנה ובתקשורת חזותית יחפשו יכולות רישום וגם ורבליות שתאפשר להציג רעיונות בצורה מעניינת וסוחפת. "המקצועות האלו דורשים 'ממציאים משוגעים' שידעו לזהות דפוסי התנהגות של אנשים ולעצב מוצרים שיענו על הצרכים שלהם בצורה מיוחדת ולא שגרתית", מסבירה ביבר.

עם זאת, כפי שכבר הבנו קודם, נראה שלכל המבחנים האלה יש מכנה משותף אחד - הם שונים בתכלית מכל מבחן שהתכוננתם אליו בבית הספר. כאן אין תשובות נכונות ולא נכונות - אלא בחינה של היצירתיות שטמונה בכם. לכן, הדרך הטובה ביותר להתכונן אליהם היא לפתוח את הראש, לשאוב כמה שיותר השראה מיצירות ש"עושות לכם את זה" וגם לתת לעצמכם משימות יצירתיות ולבצע אותן על הצד הטוב ביותר.

חשוב לציין כי גם אם אין לכם ידע בתוכנות עריכה או בכלים אחרים שדרושים להצלחה בתחום, אל תיבהלו. "אין משמעות להיכרות עם התוכנות כי זה דבר שמלמדים בתואר", מדגישה ביבר. "עדיף להשקיע את הזמן הזה בתרגול יכולות טכניות כמו רישום, או ביצוע עבודות שיראו את היכולת היצירתית שלכם".

מכינה ללימודי עיצוב בסטודיו 6B. נמרוד ארונוב,
אין תשובות נכונות ולא נכונות – אלא בחינה של היצירתיות שטמונה בכם. עבודות של בוגרי המכינה ללימודי עיצוב בסטודיו 6B/נמרוד ארונוב

לא חייבים לעבור את זה לבד

רוב הסטודנטים באקדמיות לעיצוב המובילות בישראל התחילו את דרכם ב"מכינה לעיצוב ואדריכלות של סטודיו 6B". ביבר, שמנהלת את המכינה ומכירה אותה היטב, כבר מבינה מה הסיבה לכך: "המטרה של המכינה היא קודם כל להכווין את מי שרוצה ללמוד מקצוע בעיצוב, אבל לא סגור על מה שהוא רוצה בדיוק. כדי לעזור לקבל את ההחלטה, יש לנו מערך הכוונה עם מרצים ותיקים שמלווים את הסטודנטים לכל אורך הדרך עד להחלטה".

בשלב השני, כל אחד מהחניכים בוחר במסלול שבו הוא רוצה להתמקד ומתנסה בו באופן מעשי ופרקטי, תוך בניית תיק עבודות שישמש אותו בתהליך הקבלה ללימודים. "במקביל להתמחות המקצועית, יש גם הנחייה אישית ושיעורים פרטיים עם מורה קבוע עד למבחנים עצמם. זה נותן לנו תמונה מדויקת יותר של החוזקות והחולשות של כל חניך, כך שנוכל למנף את החזקות ולחזק את החולשות".

כחלק מזה, מתבצעת כמובן הכנה ממוקדת לראיונות, שבה לומדים איך להציג את העבודה, איך לספר על עצמנו ואיך לדבר בביטחון ובשלווה גם כשהלחץ משתלט. זאת לצד הרצאות של מעצבים מכל התחומים וסיורים שרלוונטיים לתחום הלימוד.

אז לסיכום, בין אם אתם בוחרים להיעזר במכינה מקצועית כדי להגיע מוכנים יותר לתהליך או שאתם דווקא סומכים על עצמכם ועל יכולת ההנעה העצמית שלכם שתעשה את העבודה - זכרו שככל שתהיו נכונים יותר להשקיע בהכנה לתהליך הקבלה, כך ישתפרו הסיכויים שתהפכו את היצירתיות שבוערת בכם לקריירה שגם תפרנס אתכם וגם תבטיח סיפוק והנאה מהדרך.

בשיתוף סטודיו 6B, בשיתוף סטודיו 6B

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully