וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כל בית צריך: כך תעצבו את מרפסת החלומות

בקרוב מאוד נשכח כולנו את החורף הקר וגם הגשם יהפוך לזיכרון רחוק. וזה בדיוק הזמן להפשיל שרוולים ולהפוך את המרפסת ממחסן מוזנח למפלט מרענן ומעוצב, שמתאים גם לאכילת אבטיח נינוחה וגם לאירוח שיקי

צמחייה במרפסת כרכום עיצוב נוף. אלעד גונן,
מתוכננת כחלק המשכי מהסלון הפנימי. מרפסת בעיצוב מיקי כתר ומירב ברמן, כרכום עיצוב נוף/אלעד גונן

האדריכלות הישראלית עברה גילגולים רבים במאה השנים האחרונות אך אחד המאפיינים הבולטים שהשתמרו הן המרפסות, שבעיני רבים הן מאסט במדינה עם אקלים חם ים תיכוני. עם השנים הן שינוי את יעודן מספר פעמים ובדרך אף שימשו בחלק לא קטן מהדירות כמחסנים. בשנים האחרונות הישראלים משכילים להשתמש בהן כמקום בילוי מיטבי ועל אף שהיא נחשבת כחלק חיצוני, לרוב היא מתוכננת כחלק המשכי של הסלון הביתי ובחלק מהמקרים נמצא בהן גם בריכות שחייה, ג'קוזי, שכשוכית ומה לא?

הגודל כן קובע

המרפסות בישראל אמנם יכולות בקלות להגיע לשטח של מאות מטרים רבועים בפרויקטי יוקרה אך לרוב שטחן נע בין 12 ל-14 מ"ר ולכן חשוב מאוד לתכנן אותן נכונה. לדברי צימבר, "מכיוון שמדובר בחלל יחסית מוגבל שאנחנו מתכננים לו גדולות ונצורות, חשוב לפני הכל להבין מה חשוב ונחוץ לנו יותר מכל מבחינת פונקציונלית ובהתייחס לאופן בו אנחנו מארחים או מבלים. במרפסות ששטחן 18 מ"ר ומעלה כבר אפשר למקם שתי פונקציות - אוכל וישיבה, אבל במרפסות הקטנות צריך לבחור. אופציה ראויה היא לבחור בשולחן נמוך וכסאות בגובה ספה, שישמשו גם כאיזור אוכל וישיבה קז'ואליים ויתרון נוסף שלהם טמון בכך שהם לא מסתירים את הנוף כשיושבים בסלון".

מרפסת בעיצוב של ניצן הורוביץ. עודד סמדר,
במרפסות הקטנות צריך לבחור - פינת אוכל או פינת ישיבה. מרפסת בעיצוב ניצן הורביץ/עודד סמדר

ריהוט גן

זאת ועוד, צימבר מסבירה כי החומרים עמם נחליט לעבוד תלויים כמובן בסגנון שנרצה ליצור אך בכל מקרה מומלץ להשתמש בחומרים שפרט להיותם עמידים גם יצרו מראה כמה שיותר אוורירי: "ברזל וזכוכית הם בהחלט אופציה טובה", היא אומרת ומוסיפה כי, "חשוב גם לזכור שהרהיטים באים במגע ישיר עם שמש קופחת וגשמים עזים לכן חשוב לעבוד עם חומרים עמידים וקלים לתחזוקה. בעבר השתמשו בראטן וקש אך הם נחשבים לפחות עמידים. מחליפים אותם חומרים אקריליים שנראים כמותם אבל עמידים בהרבה. בנוגע לבדי הריפוד חשוב לבחור ב- 100 אחוז בד סינטטי, עם אחוז גבוה של ניילון שניתן לשלוף ולהכניס למכונת הכביסה".

בתוך כך ממליצה המעצבת לבחור בריהוט בגוון בהיר עם כריות בסיס בגוון כהה. "הפינישים גם הם חשובים לכן מומלץ להשקיע באקססוריז שייצרו אווירה - החל מנרות בגדלים שונים, אבנים קטנות שאספנו בחוף הים, פרזול מעניין וכמובן כוורות או קופסאות שמשמשות גם כפריט אחסון פונקציונלי וגם כאמצעי להנחת חפצי נוי במרחב".

מרפסת בעיצובה של מיטל צימבר. נדב פקט,
מומלץ לבחור בריהוט נמוך, שלא יחסום את הנוף מבפנים. מרפסת בעיצובה של מיטל צימבר/נדב פקט

קירוי והצללה

נתחיל בתכנון המעטפת. נכון, מדובר בעסק יקר אך בהתחשב בעובדה שאנחנו מבלים בה כמעט 8 חודשים מהשנה בהחלט מומלץ לשקול בחיוב את ההוצאה. לדברי מעצבת הפנים מיטל צימבר, "אחד הדברים ששווה לשקול היא התקנת פרגולה במידה שמדובר במרפסת שמש פתוחה. במרפסות גדולות אפשר לקרות רק חלק מהמרפסת וכך ליצור מאפייני ישיבה שונים. המראה של הפרגולה חשוב, אבל חשוב לא פחות לבחור בחומר עמיד בפני באיתני הטבע שלעיתים נוטים להיות קיצוניים. כדאי לשקול להתקין פרגולה שאינה מקובעת אותה ניתן לפתוח ולסגור בהתאם לשעה או לסיטואציה האירוח", היא מסבירה.

שי דוד, בעלי חברת 'כרכום עיצוב נוף' מוסיף ומסביר כי כי לא חייבים לבנות פרגולה גדולה ומסיבית: "תלוי במבנה אך במידה והמרפסת ממוקמת למעשה על גג המבנה, כיום יש מגוון חומרים קלים , שגם אינם צמודי קיר, אלא ממוקמים באמצע הגג", הוא אומר.

עיצוב נוף במרפסת כרכום. עמית גירון,
לא חייבים לבנות פרגולה גדולה ומסיבית. פרוייקט של פנינית שרת אזולאי וכרכום עיצוב נוף/עמית גירון

צמחים. לא כמו שחשבתם

לצמחיה יש תפקיד חשוב באווירה ובמראה של המרחב החיצוני. לדברי דוד, "בשנים האחרונות מוצעות טכנולוגיות מתקדמות שהופכות את רמת הביצוע ובתוך כך את מראה המרפסת למיטבי. "כך למשל שתילה על קירות שמכסה את קירות הבטון, עם אדניות ורטיקליות מושרשות", הוא מסביר. "במקום לראות קיר בנוי חשוף, רואים למעשה קיר ירוק ששתול בצמחייה מגוונת. העובדה שהצמחים שתולים על הקיר אינה גוזלת מהשטח הפנוי וחוסכת מקום".

גם לריצוף יש משמעות. "אם מדובר בבית חדש או שאתם לקראת שיפוץ מומלץ לתכנן מראש תכנית פריסת ריצוף", ממליצה צימבר. "במידה ומדובר במרפסת מרובעת כדאי לבחור באריחים מלבניים שייצרו אשליה של מרחב ויצרו גריד. אם המרפסת צרה ומלבנית, עשו ההפך ובחרו בריצוף מרובע שידוע ככזה המסייע להפוך את החלל הצר לרחב יותר".

מרפסת כרכום עיצוב נוף. אורית ארנון,
שתילת צמחים על הקיר היא פיתרון חכם שיחסוך לכם שטח רצפה. פרוייקט של לירן בן אבגי וכרכום עיצוב נוף/אורית ארנון

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully