וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המעצב האיטלקי אלסנדרו מנדיני הלך לעולמו בגיל 87

מנדיני היה אחד מהמעצבים הבולטים בתנועה הפוסט-מודרנית בעיצוב ובאדריכלות, הוא שימש כעורך של מספר מגזיני עיצוב נחשבים והיה ממייסדי ה-Domus Academy, בית הספר הגבוה לעיצוב באיטליה

אלסנדרו מנדיני מעצב ואדריכל איטלקי. Domus Academy, אתר רשמי
מהדמויות המשפיעות על התנועה הפוסט-מודרנית בעיצוב. אלסנדרו מנדיני/אתר רשמי, Domus Academy

האדריכל והמעצב האיטלקי הנודע אלסנדרו מנדיני נפטר אתמול, והוא בן 87. מנדיני ידוע במיוחד בשל עיצובים כמו "כורסת פרוסט", המוצגת במוזיאון גרונינגר בהולנד.

מנדיני היה דמות מרכזית בתנועת העיצוב הרדיקלית של שנות ה-60 של המאה הקודמת וכן, בתנועה הפוסט מודרניסטית שפעלה אחריה. ב-60 שנות הקריירה שלו, מנדיני הוציא תחת ידיו עבודות אדריכלות, עיצוב פנים, עיצוב רהיטים ותאורה, שנחשבות עד היום לרבות השפעה.

אולם, לצד עבודותיו הגשמיות מנדיני היה גם תיאורטיקן נחשב, שמילא שורת תפקידי עריכה במגזיני עיצוב איטלקיים מובילים כמו Casabella, Modo ו-Domus.

כיסא  פרוסט בעיצוב אלסנדרו מנדיני. www.ganzomag.com,
פריט העיצוב האיקוני והמפורסם ביותר של מנדיני. כורסת פרוסט/www.ganzomag.com

המעצב והמומחה לאמנות פוסט-מודרנית אדם נתנאל פורמן צייץ בטוויטר עם ההודעה על מותו של מנדיני כי הוא היה "דמות בעלת חשיבות עצומה ונפש יפהפיה שסייע להרחיב אופקים. הוא הותיר אחריו מורשת עבור כולנו, שמדברת בשם עצמה באוזני מי שמוכנים להקשיב ומאידך, זקוקה להגנה איתנה מפני פונדמנטליסטית אסתטיים שירחצו את ידיהם הפוריטניות ממנה".

המבקרת האיטלקיה פרנצ'סקה אודו תיארה את מנדיני "גיבורה של מהפכה אמיתית בעולם העיצוב". בהספד שפרסמה ב-Abitare האיטלקי, כתבה: "מבריק, בעל חזון, תמיד סקרן לחקור תחומים חדשים - ב-87 שנות חייו הוא מעולם לא חדל לחשוב על האדם - שאותו ראה כגוף, נפש ורוח - כמי שעומד במרכזו של כל פרוייקט".

מנסיני סיים את לימודי האדריכלות שלו במכון הפוליטכני של מילאנו בשנת 1959 והתחיל לעבוד במשרדו של האמן והאדריכל מרצ'לו ניצולי. בשנת 1979 הוא הצטרף לסטודיו אלכימיה - קולקטיב ניסיוני שניסה להציע אטלרנטיבה לחוקים הנוקשים של המודרניזם, תוך העדפה לצבעים עזים ועיצוב נועז. עבודתו של הקולקטיב הזה סללה את הדרך לתנועת הפוסטמודרן באריכטקטורה.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

לראשונה טיפלו בסיבה בגללה חליתי בפיברומיאלגיה ולא בסימפטום

בשיתוף מרכז איריס גייר לטיפול דרך אבחון בגלגל העין
מוזיאון גרונינגר בחרונינגן הולנד. ShutterStock
מבנה פוסט מודרני נועז. מוזיאון גרוניגר בהולנד/ShutterStock

בערך באותה תקופה הוא השלים את עבודתו על כורסת פרוסט - אחד הכיסאות האיקוניים והמהפכניים של המאה ה-20. העיצוב שילב קווים בארוקיים, עם דוגמת נקודות זעירות שכיסתה את כל פני השטח של הרהיט, הן על הריפוד והן על מסגרת העץ שלו. בראיון שערך עמו אתר Dezeen בשנת 2015 כינה מנדיני את הכורסה "תרגיל אינטלקטואלי". "הכיסא הזה יקר מאוד, הוא אינו שימושי כלל, הוא נועד אך ורק לשעשוע. אך הפוינטיליזם הוא תיאוריה אמיתית, משום שאם כל נקודה היא נכונה וטובה, הרי שהחפץ כולו טוב ונכון", אמר אז.

בשנת 1989 הקים מנדיני יחד עם אחיו פרנצ'סקו את "אטלייה מנדיני", בית העיצוב שאותו ניהל עד יומו האחרון. בין הפרוייקטים הבולטים שלו היו עיצוב מוזיאון גרונינגר בהולנד, שמפורסם במגדל הצהוב הבוהק המתנשא ממנו ואת המוזיאו די אומנגה בצפון איטליה. בנוסף לאורך הקריירה שלו הוא ערך מספר שיתופי פעולה עם מותגי עיצוב תעשייתי מובילים, כמו Alessi, שעבורם עיצב את קולקציית כלי הבית Anna kitchenware וגרסה משלו למכונת הקפה Moka Espresso.

בנוסף, מנדיני היה ממייסדי Domus Academy, שנחשב כיום לאחד ממוסדות לימודי ההמשך המובילים בתחום העיצוב.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully