וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

48 שעות 15 מעצבים: מרתון עיצוב סוכות בירוחם

30.9.2018 / 8:45

רוח חג, חדוות יצירה ונתינה לקהילה, מה יכול להיות טוב יותר מזה? במסגרת פרויקט "אסיף" של הטרמינל לעיצוב בירוחם יצרה קבוצת מעצבים, בשיתוף עם הקהילה המקומית, סוכות מקוריות ומפתיעות. מסוכה חד פעמית ועד לסוכה בה האורחים מתבקשים לצייר על הקירות - כך הקסם קרה

מרתון עיצוב סוכות בירוחם. אור אלכסנברג,
גרעינים בכל מקום - ב"סוכה הגרעינית" הסכך הורכב מפרחי חמניה/אור אלכסנברג

בחול המועד סוכות התקיים בירוחם פרויקט "אסיף" הוא פרויקט האוסף 15 מעצבים ומעצבות מוכשרים, מתחומים שונים, מרחבי הארץ, ל-48 שעות של עיצוב ויצירה במרחב הציבורי בירוחם בשיתוף הקהילה המקומית. במהלך המרתון, המעצבים תכננו ובנו סוכות מקוריות, אשר מציעות אפשרויות רדיקליות למגבלות תכנון מסורתיות.

אסיף נולד כיוזמה של מעבדת פיס טרמינל עיצוב ירוחם, הפועלת מזה ארבע שנים בירוחם תחת עמותת "לצאת מהקופסא", בשיתוף מועצת ירוחם והחברה הכלכלית ובתמיכת מפעל הפיס וקרן ברכה. הפרויקט, ראשון מסוגו בארץ, התקיים השנה בפעם השנייה בחול המועד סוכות, במקביל לפסטיבל פעמי מדבר- פסטיבל הניגון והפיוט, בו מבקרים אלפי אנשים מדי שנה.

מרתון עיצוב סוכות בירוחם. אור אלכסנברג,
בתהליך העבודה/אור אלכסנברג

המעצבים חולקו ל-5 קבוצות, כל קבוצה יצרה סוכה. תהליך היצירה החל בתכנון אשר לקח בחשבון את הלכות הסוכה יחד עם מאפייני המקום בו היא שוכנת ותקציב מוגבל לרכישת חומרים מעסקים מקומיים. לשם כך המשתתפים סיירו בעיר, פגשו תושבים וביקרו בשני מפעלים העובדים בשיתוף פעולה עם המעבדה מיום הקמתה: מפעל פניציה, אשר מייצר מיכלי זכוכית ובמפעל רן אל אבן, אשר מייצר לבנים ובטון אדריכלי.

השנה, נבנו הסוכות ברחבת המרכז המסחרי המתחדש בירוחם. במהלך המרתון תושבי ירוחם והמבקרים בעיר נחשפו לתהליך העיצוב, היצירה והבניה ובסופו של המרתון מתערוכת סוכות יוצאות דופן אשר נפתחה בסיור חגיגי בנוכחות ראש המועצה. את הסיור הובילו המעצבים אשר הסבירו לקהל הרחב שהגיע, על תהליך היצירה, החומריות והתוצרים.

פרויקט זה הוא חולייה בשרשרת הפעילויות השונות העוסקות בתרבות בירוחם, כאשר הדגש בו הוא על חיבור בין מרחב, יצירה, מסורת וקהילה, בשאיפה להעניק לתושבי ירוחם את הגאווה המקומית ואת תחושת השייכות והזהות עם המקום.

עוד באותו נושא

יוצאים מהסוכה: תערוכות וארועים יצירתיים בסוכות 2018

לכתבה המלאה
מרתון עיצוב סוכות בירוחם. אור אלכסנברג,
התושבים מתרשמים מהסוכות בעת הסיור החגיגי/אור אלכסנברג

הסוכות שנוצרו

סוכת "אהבה וברכה לירוחם" - של דנה וגיא טורקניץ ושיר בוכניק. סוכה אינטראקטיבית המשתפת את אורחי ותושבי ירוחם בקישוט ואיור הסוכה.

מרתון עיצוב סוכות בירוחם. אור אלכסנברג,
תמונת ה"לפני" - דפנות "סוכת האהבה" הוא קנבס יצירה שמזמין לקשט אותו/אור אלכסנברג

סוכת "Unlimited edition" - של הילה שמיע, אופיר זנדני ומיקה פרצובסקי. סוכת מחווה למפעל פניציה. איך תראה סוכה המיוצרת כחלק מפס ייצור סדרתי כמוצר שעליו לספק מענה מהיר וחד פעמי לחג הסוכות? הסוכות כשרות ומיוצרות על פי דרישות ההלכה במידות המינימליות הנדרשות.

מרתון עיצוב סוכות בירוחם. אור אלכסנברג,
קונספט של סוכה חד פעמית שיוצאת מתוך פס ייצור תעשייתי/אור אלכסנברג

"סוכה גרעינית" - של ענבל אברבנאל, חניאל אלמקייס ונתנאל שלומי. בסוכה זו נפגשים אנשים, מפצחים גרעינים ואת הקליפות משליכים לדפנות הסוכה. כך שאלו נבנות בעזרתן. כדימוי להסרת הקליפות בין אנשים אשר מאפשרת בניה מחדש.

מרתון עיצוב סוכות בירוחם. אור אלכסנברג,
בסוכה הזו אין צורך בגינונים מיותרים - קליפות הגרעינים מושלכות לדפנות הניילון של הסוכה ועם הזמן "בונות" אותן/אור אלכסנברג

סוכת "חוטי מדבר" - של עינב אפגין, טל בן משה ודויד סת. הסוכה משלבת את המארג הסביבתי יחד עם המארג האורבני של ירוחם. הנוף המדברי משתקף בצבעיו בין חוטי הסוכה ומזמין את הנוף העירוני לקחת בו חלק.

מרתון עיצוב סוכות בירוחם. אור אלכסנברג,
מתכתבת עם הסביבה הטבעית בה היא מוצבת - סוכת חוטי מדבר/אור אלכסנברג

סוכת "דברים בגדר" - של זהבה קאשי, רינת עלימה ושחר קצב. הסוכה מעוצבת בהשראת הרוח המדברית הנושאת את הנקרה בדרכה אל גדרות הבתים. המבנה הסיבובי של הסוכה מזמין אליו כל אורח הנסחף ברוחו.

מרתון עיצוב סוכות בירוחם. אור אלכסנברג,
מחסרון ליתרון בסוכת "דברים בגדר" - המעצבים קיבלו השראה מהרוח המדברית שמדביקה אל גדרות התושבים מכל הבא ליד, והפכו את התופעה לאלמנט העיצובי המוביל של הסוכה שלהם/אור אלכסנברג

על המעבדה

מעבדת פיס טרמינל עיצוב ירוחם, בניהולה של הדר ממרוד, הוא מוסד תרבות צעיר העוסק בעיצוב. בגרעין המעבדה נמצאת קבוצה של מעצבים עצמאיים אשר יחד יוזמים ומוציאים לפועל פרויקטים ואירועים עיצוביים- תרבותיים במרחב הציבורי.
המעבדה שוכנת במבנה בית העם בירוחם המשמש חלל עבודה יומיומי למעצבים ומרחב לקורסים, סדנאות והרצאות.

מרתון עיצוב סוכות בירוחם. אור אלכסנברג,
ילדים מקשטים את "סוכת האהבה"/אור אלכסנברג

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully