וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כל דירה צריכה ריאה ירוקה: הגינות היפות בארץ

אור רוזנשטיין

5.4.2018 / 9:49

החיפוש אחר המראה הירוק, הטבע והצמחייה צבר תאוצה בשנים האחרונות. ספר חדש שמשיקה כוהנת העיצוב הגדולה - אורלי רובינזון חושף את הגינות היפות שתוכננו על ידי אדריכלים ומתכנני נוף שבעיקר פותחות את הלב והנשמה של הדיירים

מערכת וואלה!

(בווידאו: אורלי רובינזון בראיון מיוחד בוואלה! News בצאת ספרה "כוחו של הסטיילינג-עיצוב בר השגה")

משהו טוב עובר על הגינה הישראלית בעשור האחרון: ההבנה שכל בית צריך מרפסת וכל דירה צריכה ריאה ירוקה שינתה את אופי המגורים הישראלי, וכעת תשומת לב רבה יותר מוקדשת לאפיון ועיצוב הגינות. בספרה החדש Indoor Outdoor חוקרת מחברת ספרי העיצוב אורלי רובינזון את קשר ההדוק שבין פנים לחוץ, או ליתר דיוק - בין בית לגן וחצר. הספר, המציג עשרות דוגמאות מעוררות השראה (וקנאה) למיטב הגינות ברחבי הארץ, מהווה הוכחה ניצחת לתזה הזאת. המגוון עצום: החל מחצרות קטנות ומוקפדות ומרפסות ירוקות ומושקעות ועד לגנים כפריים פראיים ורחבי ידיים.

"פעם התפישה הרווחת הייתה שהבית והגינה הם ישויות נפרדות לחלוטין", שוטחת רובינזון את משנתה, "אבל האמת היא שאסור להפריד בין הבית לגינה - זה מרחב אחד: בית-גינה. כמו גוף ונפש שלא ניתנים להפרדה, כך הגינה היא הנשמה של הבית שעוטפת את הדיירים, מאפשרת להם להיות קרובים לאדמה ומעניקה להם מרחב לנשימה". ואכן, מעט דברים מרגיעים, ממקדים ומנחמים כמו המראה של צמחייה הנשקפת מבעד לחלון הבית. הרצון הזה להיות קרובים לטבע משפיע על עיצוב הפנים כולו, מחלונות ועד דלתות. "כיום אנשים מחפשים את הדרך לשלב בין הפנים לחוץ יותר מתמיד", מסבירה רובינזון. "בין אם מדובר בעיצוב החלונות או אפילו ביצירת פתחים רבים יותר המובילים אל הגינה מתוך הבית עצמו".

לקריאה נוספת:
"הבית שפינטרסט בנה": ספר העיצוב החדש של דיאן קיטון
נעמה בצלאל ממליצה על 10 ספרי עיצוב מושלמים
ספר הצילומים של מרסל וונדרס יפיל גם לכם את הלסת

ספר גינות - אורלי רובינזון. יחצ,
אדריכלות פיצו קדם תכנון נוף מור אבידן/יחצ

כמעט מפליא שלקח לנו כל כך הרבה זמן. מזג האוויר הישראלי והאהבה שלנו לאירוח מביאים לכך שהגינה היא המקום האידאלי לבלות בו חלק ניכר מזמננו הפנוי. תרבות האירוח על שלל מטבחי החוץ אמנם מקודדת עמוק בתוך הדי.אן.איי של הגינה והחצר בארץ, אבל זו רק ההתחלה. הספר החדש מדגיש מאוד את מקומם חשוב של אדריכלי הנוף בניסוח האסתטיקה של הגינה, "תפקידו של אדריכל הנוף במערך התכנון של הבית הוא קריטי", מבהירה רובינזון, "ובארץ עוד לא הפנימו את זה עד הסוף, אבל זה ללא ספק מתחיל להיכנס לתרבות שלנו".

לאחרונה, ראינו טרנדים רבים בהם משחקת הצפיפות העירונית תפקיד חשוב. אורח החיים הקדחתני של ג'ונגל הבטון העירוני העלה אל הכותרות תופעות-נגד מובהקות כגון חזרתו של הצבע הירוק, עלייתה של מלאכת היד וכמובן טרנד הסוקולנטים, שבכנות עדיין לא נמאס עלינו. העלייה בצפיפות מחזקת את הצורך בצמחייה, וההשקעה בגינות היא הסימפטום המובהק של הצורך הזה. הגינות הפכו לסמלי סטטוס בשל נדירותן, אבל גם לכוח המניע מאחורי החלטות רבות לעזוב את העיר לטובת חיי פריפריה לא פשוטים, אך עמוסים בפרחים, תבלינים ועצים. גם בתוך העיר נמצאו פתרונות, ביניהן בולט במיוחד ה"קיר הירוק" - קיר המורכב מצמחייה מטפסת או מסוקולנטים ומאפשר לדיירים להכניס את הטבע גם אל מרחבים קטנים יותר. פתרונות הצמחייה הללו גם מהווים חוצץ מבורך בין המרפסות הצפופות של פרויקטי התמ"א הרבים הפושים בכל חלקה טובה.

עוד באותו נושא

להציץ לביתן של 75 פריזאיות: ספר צילומים מטריף וצבעוני

לכתבה המלאה
ספר גינות - אורלי רובינזון. יחצ,
אדריכלות יונתן מונג'ק תכנון נוף רונית ויתקון ברקאי/יחצ

"נמאס כבר מבתים," מסכמת רובינזון. "אנחנו רוצים לנשום אוויר - להתחבר לטבע, גם אם זה טבע קטן וקרוב, אפילו כמה עציצים במרפסת".

אז איך משלבים את הגינה והירוק במרחב הביתי? הנה כמה טיפים:

* הקדישו חלק גדול יותר מתקציב עיצוב הפנים לטובת הגינה. "הכוונה היא לא להגדיל את התקציב" מבהירה רובינזון. "בחרו ריצוף זול יותר, ידיות או ברזים זולים יותר - קחו מהתקציב הקיים והשקיעו אותו ביצירת ריאה ירוקה עבור הדירה או גינה הולמת עבור הבית".

* פנו מקום בתוך הבית למרפסת, אם ניתן. אם אתם גרים בדירה ישנה שבוטלו בה המרפסות לטובת סלון גדול יותר - שקלו להחזיר את המרפסת. לא כל מטר בבית צריך להיות מסופח וסגור, והמרחב הפתוח מספק ביותר.

כריכת הספר של אורלי רובינזון INDOOR OUTDOOR. יחצ,
כריכת הספר Indoor Outdoor מאת אורלי רובינזון/יחצ

* השתמשו במה שיש - כל דבר שיחזק את תחושת הירוק, החל מעציצים בחלונות ועד לתבלינים ואפילו - לא עלינו - דשא סינתטי.

* גינון הוא גם תרפיה. כאשר אנחנו מטפלים בגינה, היא מטפלת בנו בחזרה.

* קחו אדריכל נוף לתכנון הגינה. אדריכלי הנוף מסוגלים להביא פתרונות וחיבורים שאנחנו לא תמיד מכירים, ולהתאים את אופי הגינה בצורה מושלמת לעיצוב הבית כולו.

* שימו לב גם לגינות בבנייני הדירות. "הגינות האלה בדרך כלל לא ממשות את הפוטנציאל הרב שלהן", אומרת רובינזון. "הגינה הזו היא מרחב משותף שמשרת משפחות רבות. אפשר לשתול שם גינות תבלינים ועצי פרי".

ספר גינות - אורלי רובינזון. יחצ,
אדריכלות דובי וויט/יחצ

* גם גג הבניין יכול להיות מרחב ירוק בו ניתן לשלב עציצים, אדניות ושלל פתרונות ירוקים וליצור מרחב טבעי בתוך העיר.

* השתמשו בעצים לצורך הצללה במקום פרגולות. "לפעמים הפרגולה עושה את שלה, אבל אם היה שם את העץ הנכון אז זו הייתה חוויה אחרת".

* צרו בגינות שלכם פינות ישיבה אינטימיות. זה המקום לקחת רגע מן העולם, לנשום ולהירגע.

Indoor Outdoor מאת אורלי רובינזון, בחנויות הספרים המובחרות, 228 שקלים, מחיר מיוחד לרגל ההשקה 158 שקלים דרך האתר

ספר גינות - אורלי רובינזון. יחצ,
אדריכלות דובי וויט/יחצ
ספר גינות - אורלי רובינזון. יחצ,
אדריכלות נורית קרג'נגינסקי תכנון נוף גרין/יחצ
ספר גינות - אורלי רובינזון. יחצ,
אדריכלות יונתן מונג'ק תכנון נוף רונית ויתקון ברקאי/יחצ

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully