וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

משחק ילדים: מהו הצעצוע הכי מוצלח בעולם העיצוב?

רנטה מנזי נחשבת לאחת הפיגורות הבולטות במלייה האוצרים לעיצוב. בקרוב היא תגיע לארץ, תשתתף בכנס הצעצועים של שנקר ותשפוך אור על הכלים הראשונים שאיתם דור העתיד בא במגע. איזה צעצוע הכי מוצלח והאם הטכנולוגיה תביא לסופם של הצעצועים הנוסטלגיים? ראיון

חדר ילדים עם צעצועים. ShutterStock
האם סוס הנדנדה הנוסטלגי עדיין ישמח ילדים בעתיד?/ShutterStock

מהו צעצוע טוב, איך מעצבים וממציאים צעצועים, מה גורם לנו לשמור צעצוע אחד לאורך שנים ולזרוק אחרי שימוש קצר צעצועים אחרים, ובכלל – איך מייצרים צעצוע מעניין בעולם טכנולוגי המרצד במהירות?

את התשובות לשאלות הללו ענתה לנו רנטה מנזי, אוצרת מוזיאון העיצוב בציריך (מזה שמונה שנים) שאצרה את תערוכת "100 שנות עיצוב" (2015-2014) שכללה לא מעט צעצועים. מדובר באוצרת - מעצבת מוצר בהכשרתה ובוגרת לימודי תרבות ועיצוב באוניברסיטה של ציריך, באקדמיה לאמנות ועיצוב בצלאל בירושלים ובאוניברסיטת הומבולדט בברלין. היא חוקרת תרבות (ומרצה במוסדות אקדמיים) וחברה בוועדת העיצוב הפדרלית השוויצרית לעיצוב מאז 2009.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
רנטה מנזי. אוצרת מוזיאון העיצוב בשוויץ, אורחת הכבוד בכנס הצעצועים של שנקר/מערכת וואלה!, צילום מסך

מנזי היא אחת הדוברות בכנס, כשמאחוריה אוצרוּת מוקפדת של 500 אלף חפצים הכלולים באוספים של מוזיאון Gestaltung Zürich בתחום של עיצוב גרפי, עבודות יד ועיצוב המוצר משנת 1875 ועד היום, בהם גם צעצועים רבים, המשקפים תרבויות, מסורות, טכניקות וערכים.

איך הגעת לתחום הצעצועים, מה משך אותך?
"באוסף העיצוב של מוזיאון Gestaltung Zürich יש לנו הרבה סוגים של אובייקטים, מכל מיני סוגים, אסכולות ותקופות. מה שאני אוהבת במיוחד זה את הצעצועים ההיסטוריים ואת המשמעות העומדת מאחוריהם. דווקא הם מראים טוב מאוד את הרעיונות של העתיד, לא פחות מאשר את רעיונות העבר. ועיצוב צעצועים פירושו תמיד עיצוב עבור דור העתיד, מה אנחנו רוצים להעביר לילדים שלנו".

איך יוצרים צעצוע מעניין מספיק בעולם טכנולוגי מפתה?
"אני חושבת שילדים יכולים לעזור בעיצוב צעצועים, וכך ייצאו צעצועים שמעניינים אותם. אני חושבת שכדאי לפתח אב-טיפוס של צעצוע חדש ולתת אותם לילדים כדי שיבחנו בעצמם אם הוא מדבר אליהם. אפשר ללמוד כך איך ילדים משתמשים בצעצועים, מה מעניין אותם, מה מושך אותם ומה ממש לא רלוונטי עבורם. בסופו של דבר זה תלוי באיכות המשחק, בין אם הוא טכנולוגי או לא. יש כל כך הרבה אפליקציות מעניינות וטובות, אם כי עבור ילדים קטנים אני חושבת שכדאי להנגיש צעצועים עשויים מחומר אמיתי כמו עץ, קרמיקה, עור או טקסטיל. זה הרבה יותר טוב עבורם כבסיס ראשוני, לפני העולם הטכנולוגי".

הצעה שאסור לפספס

התקדמו לדור הבא של ברי המים של תמי4: קטנים יותר, חכמים יותר

לכתבה המלאה
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
צעצועים טובים הם צעצועים שאת עיצובם קבעו ילדים כשהם מתנסים באב טיפוס שלהם/מערכת וואלה!, צילום מסך

מהו צעצוע טוב בעיניך?
"לגו הוא צעצוע טוב בעיני, במיוחד הערכות המכילות את הלבנים הבסיסיות והמוכרות, כי הן מאפשרות אינסוף אפשרויות. מצד שני אני אוהבת גם משחקים טכנולוגיים ודיגיטליים, המאפשרים לדמיון לבוא לידי ביטוי באופן אחר ולא פחות חשוב, למשל אפליקציות יצירתיות כמו Brain Dots או Monument Valley".

מה מאפיין אספני צעצועים לעומת אספנים אחרים?
"הרבה אספני צעצוע יש יחס מיוחד לילדוּת שלהם, והם כנראה יותר סנטימנטליים מאשר אספנים של בולים או של נעליים או של רהיטים".

עד מתי תהיה חלוקה ברורה בין צעצועים לבנים לבין צעצועים לבנות?
"זו החלטה שיווקית, ואני מאמינה שכל ילד או ילדה צריכים לבחור צעצוע לפי תחומי העניין שלו או שלה ולא לפי המין שלו או שלה".

מנזי מגיעה לישראל לרגל כנס בנושא צעצועים בשם From Rags to Apps: כנס עיצוב הצעצועים הבינלאומי השלישי של שנקר, שייערך ב-18 במאי בגלריה לורבר. במסגרת הכנס תוצג תערוכת צעצועים שתציג פריטים וסרטים שנאצרו בהשראת תכני ההרצאות.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"לגו הוא צעצוע טוב בעיני במיוחד הערכות המכילות את הלבנים הבסיסיות". בתמונה: לגו טראמפ/מערכת וואלה!, צילום מסך

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully