וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הוילה של ג'יו פונטי באיראן תיהרס, האדריכלים זועמים

24.12.2016 / 0:00

התכנית להריסת הוילה האייקונית באיראן של האדריכל האיטלקי ג'יו פונטי הציתה גל מחאה בקרב אנשי המקצוע המקומיים, שמודאגים מההריסה של מבנים בעלי מורשת לאומית

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
למה להרוס את המבנה הזה? גם בטהרן שואלים/מערכת וואלה!, צילום מסך

וילה בצפון טהרן שעיצב האדריכל האיטלקי ג'יו פונטי, מועמדת להריסה ובמקומה צפוי להיבנות מלון יוקרה. ההחלטה מעוררת זעם רב בקרב האדריכלים המקומיים, שכן זהו הבית היחידי במזרח התיכון שנותר על כנו בעיצובו של פונטי.

פונטי, נחשב לאחד האדריכלים והמעצבים האיטלקים המשפיעים ביותר של המאה ה-20. פונטי הטביע את חותמו במגוון רב של תחומים - מעיצוב ואדריכלות ועד ציור וכתיבה. הוא הספיק לעבוד כמעצב ב-120 חברות שונות. כארכיטקט, הרפרטואר של פונטי יוצר מגוון אקלקטי במיוחד. לצד, מגדל פירלי המפורסם, עומדת גם וילה נאמאזיי שתכנן בשנות השיישים בטהרן, ויש אומרים שמשקפת את עבודותיו יותר מכל.

האדריכל האיטלקי ג'יו פונטי. ויקיפדיה, צילום מסך
עצוב שסמל כל כך גדול שלו יילך לאיבוד. ג'יו פונטי/צילום מסך, ויקיפדיה

וילת נאמאזיי נבנתה בצפון טהרן בשנות השישים והצטרפה אל שתי וילות נוספות שעיצב בוונצואלה. למרות המרחק הגיאוגרפי , הוילה בטהרן מהווה חלק משלישיית בתים רבי השפעה שעוצבו על ידי פונטי. פונטי כינה את השלישיה "שמחת חיים" ("joie d'y vivre"). בדומה לאחיותה התאומות, הוילה האיראנית, מציגה חלל מרשים שבנוי מחדר מרכזי שסביבו בנויות שתי קומות אשר מעניקים לו תחושה תיאטרלית. הבית האייקוני הוא אחד הפרויקטים הראשונים מסוגו- חלל פתוח שיוצר ניגודים מרהיבים של צבע, אור וטקסטורות.

וילת נאזאמיי הייתה רשומה עד כה כאוצר לאומי. אך לאחרונה החליט בית משפט להסיר את הוילה המפורסמת מהרשימה ולסלול את הדרך לבניית מלון בן עשרים קומות. לאחר ההפיכה האיסלמית בסוף שנות השבעים, עברה הוילה לידי הממשלה ושימשה כמשרד רישוי ממשלתי. לאחר מכן, נמכרה לאחמד אבריסאמי, הנציג של נוקיה באיראן, שרשם אותה כבניין מורשת לאומי. היא נמכרה לבעלים הנוכחי לפני ארבע שנים.

ההחלטה האחרונה פגעה בנקודה רגישה אצל אדריכלים באיראן, והביאה אותם לצאת למלחמה להצלת המבנה. לטענתם, הוילה נחשבת לפנינה אדריכלית בעלת השפעה עצומה ומהווה מקור השראה אדיר לאדריכלים רבים. האדריכלית האלמותית, זאהה חדיד, ציינה לא פעם את הוילה האיראנית כמבנה אשר הושפעה ממנו עמוקות.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

התהליך המסקרן של מיחזור אריזות מתכת

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין כבוד לנכסים עם מורשת לאומית/מערכת וואלה!, צילום מסך

בתגובה שהעניק מוחמד חסן טלביאן, סגן ראש המורשת התרבותית של איראן נאמר כי המבנה הוצא באופן חוקי מהרשימה. לטענתו, הדרך היחידה שבה יוכלו לשנות את ההחלטה נתונה בידי העייריה שבכוחה להעביר את הנכס לבעלות ציבורית או להמירה בנכסים אחרים. בתגובה לדברים, התאגדו האדריכלים באיראן והשיקו קמפיין שנועד להציל את הנכס. רבים מהם רואים בו עדות להתעלמות של איראן מהמורשת המודרנית שלה, וזאת למרות הביקוש הגובר לאדריכלות עכשווית. " המבנה הזה עוצב בידי אחד האדריכלים החשובים בעולם", אומרת האדריכלית האיראנית, ליילה אראגאין, "בכל מקום אחר בעולם היו שומרים עליו".

הוילה של פונטי מצטרפת למאבק ממושך של אדריכלים בממסד האיראני. רצונם הגובר לעורר מודעות להזנחתם וההריסתם של מבנים בעלי מורשת לאומית - מביא אותם לדבר בגלוי על הממצאים המדאיגים. לטענתם, בתים רבים נהרסים ללא אזהרה מראש ולוקחים איתם את אופיה המיוחד של העיר. בשנה בשעברה, נהרס בית מלוכה של השאה האחרון. בעוד, שביתה של המשוררת ובמאית הסרטים האיראנית, פרוע' פרח'זאד, נהרס כליל בחודש נובמבר. כחלק מהמאבק, הם מבקשים לשקם מבנים מוזנחים בעלי חשיבות היסטורית, כגון: בית KAJA שהיה שייך לנסיכה פהלווי ותוכנן על ידי האדריכל האמריקאי, פרנק לויד רייט.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
המאבק הממושך בממסד לא צולח, והבתים נהרסים/מערכת וואלה!, צילום מסך

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully