וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מה עושים כשהדירה נשרפת לכם מול העיניים?

23.11.2016 / 9:40

גל השריפות המשתולל ברחבי הארץ מחריב דירות ובתים וגורם לרבים פניית פרסה לא צפויה בחיים. איך מתמודדים עם היום שאחרי? המדריך המקוצר

צילום: אבישי ביטון, עריכה: ניב מעוז

(בווידאו: אבישי ביטון תיעד במצלמה האישית את היום שבו זכרות יעקב עלתה בלהבות)


הרגע הראשון תופס אותנו לא מאמינים. זה הרי רק חלום רע. המראה הסוריאליסטי יעבור בעוד דקה או שתיים, תכף ייפקחו העיניים והכול ישוב לקדמותו. השכנים שואלים אם הכול בסדר. אחרים מציצים בסקרנות. אפילו ההומלסית המבוגרת הקבועה מהספסל מפסיקה לרגע לנבור בפחים ומביטה בהשתאות. מכרה טובה אחת נותנת את הרצועה של הכלבה שלה כדי שנוכל לקשור את שלנו, שיושבת מבולבלת ולא מבינה מדוע כולם מתקהלים דווקא סביב החלון שממנו היא נוהגת להוציא את הראש. השוטר בודק חשד לפלילים, הכבאים פורצים ומכבים כל חלקה טובה (ובעיקר לא טובה) עם זרנוקי מים אימתניים. ואז אחד מהם נותן חתיכת סטירת לחי למציאות עם משפט קצרצר וקולע.

"אתם יודעים שאין לכם איפה לישון הלילה, נכון?"

שריפה ליד זכרון יעקב, 22 בנובמבר 2016. שלומי גבאי
השריפה שאחזה את זכרון יעקב/שלומי גבאי

ב-25 ביולי נשרפה לנו הדירה והיום עשרות אנשים מזדהים עם החוויה הקשה. המשפט הנפוץ ביותר בסיטואציות כאלה הוא "העיקר שכולם בסדר". לא כיף לשמוע את זה בזמן אמת. היי, בזה הרגע הרכוש שלכם עולה בלהבות, אתם אורזים את מה שאפשר להציל וכמו פליטים נמלטים בשלב ראשון למקום היחיד שיקבל אתכם ב-1:30 לפנות בוקר: הבית של ההורים (במקרה הזה הורי אשתי). אבל אז, בבוקר שאחרי, חושבים על היחסיות ומבינים שכל אותם מנחמים צדקו. בית שנשרף הוא דבר איום ונורא בפני עצמו, אבל נפש שנספתה יוצרת נזק בממדים אחרים לחלוטין.

אז כן, בהחלט העיקר שכולם בסדר. והעיקר שבגל השריפות האחרון בלטרון ובזכרון יעקב, בו היו נזקים גדולים לאין שיעור, לא היו אבדות בנפש.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קק"ל מעודדת לימודי אקלים באמצעות מלגות לסטודנטים צעירים

בשיתוף קק"ל
שריפה בזכרון יעקב, 23 בנובמבר 2016. כבאות מחוז חוף, דוברות כב"ה
מסר גם לשוכרי דירות: עשו ביטוח. השריפה בזכרון יעקב/דוברות כב"ה, כבאות מחוז חוף

תוצאת השריפות המשתוללות ברחבי הארץ, כמו גם התוצאה של "פיצוץ נפחי במכונת הכביסה", להגדרת החוקר של מכבי האש במקרה הזה - זהה. שריפות נגרמות ממקררים, ממזגנים, ממייבשים, הצתות וגם משינויים אקוטיים במזג האוויר.

אנחנו התוודענו לז'אנר מכונות הכביסה. מהו בכלל המושג הזה, "פיצוץ נפחי"? הרי ברור שזו המקבילה ל"נשימה עצמונית", אחד מאותם מונחים שהאקדמיה מעולם לא אישרה והופקעו על ידי אנשי מקצוע שרוצים להרגיש חשובים. לפחות דבר אחד עשינו עבור האומה: אף לא אחד מהשכנים שלנו, ברדיוס של שני רחובות לפחות, משאיר יותר מוצרי חשמל עובדים כשהוא יוצא מהבית. אני אפילו התחלתי להוציא את מטען הטלפון מהקיר, עניין שאינו טריוויאלי כלל וכלל".

"כבר קרוב ל-2:00 לפנות בוקר. החבר'ה הנחמדים ממכבי האש מתקשרים. "תגיד, סתם שאלה", מסתקרן הקול הצעיר בצד השני של הקו, "יש לכם ביטוח?" כן, יש לנו ביטוח. בישראל, כל מי שלוקח משכנתא מחויב לעשות ביטוח למבנה. יש בכך היגיון, שכן מרבית הדירה שייכת לבנק, שהוא המלווה של הכספים שלך ולא ייקח שום צ'אנס בכל הקשור לנזקים עתידיים. מי שמבטח את המבנה מוסיף, בדרך כלל, גם סעיף לתכולה (עוד מעט נגיע לסעיף הספציפי הזה) ולפעמים גם לנזקי צד ג', מוצרי חשמל וצנרת.

צד ג' הוא ביטוח חשוב ביותר. יש לכם שכנים, וברוב המקרים גם הם ייפגעו אם הדירה שלכם נפגעה. וכן, זה נכון גם לגבי שכונת וילות. אל תקמצו על הסעיף הזה.

שריפה ליד זכרון יעקב, 22 בנובמבר 2016. שלומי גבאי
סבלנות היא מצרך מבוקש באירועים קשים אלה/שלומי גבאי

הפרסומות של חברות הביטוח לא נוהגות לספר לכם כיצד לפעול אם, חלילה, קורה משהו, רק מפציצות אתכם בקמפיינים בנוסח "בוא אלינו ותשלם פחות". כך, במידה רבה של צדק, כולנו שבויים בקונספציה הישנה, לפיה כל החיים אנחנו משלמים ומשלמים, אבל כשצריך לפצות חברת הביטוח כבר תדאג לעשות את המוות. בהסתמך על ניסיון עכור מהעבר (עם ביטוחים לרכב, למשל), עד לאותו לילה ב-25 ביולי זו הייתה גם התחושה שלי. ואז הכול השתנה.

במשך שלוש שנים אני לקוח של "ביטוח ישיר", ואת הפיל הגדול שעלול להסתובב בחדר כדאי לגרש כבר עכשיו: ההתקשרות שלי עם החברה נעשתה כאדם פרטי, שילמתי ועודני משלם ממיטב כספי, ללא קבלת הטבות וללא תלות וקשר עסקיים כלשהם. לאחר השירות והאנושיות הבלתי-צפויים וכל כך לא טריוויאליים מצד כל הגורמים, התברר לנו שמחיר הפוליסה הוא השיקול הכי פחות חשוב. חשוב לציין כי אין כאן המלצה לבחור דווקא בהם - יש הרבה חברות ביטוח שיתנו לכם מענה בזמן אמת. בחירה נכונה של מבטח, למשל דרך המלצות וניסיון עבר של הקרובים אליכם, תתגמל אתכם בעתות צרה. נסו לבדוק גם דרך הדוד גוגל כיצד נהגה בעבר חברת הביטוח במקרים של אזעקת אמת. אנחנו, אגב, לא בדקנו. לנו היה מזל.

לפי הספר, אתם אמורים להזמין לדירה המפויחת קבלנים שייתנו הצעת מחיר והביטוח יבחר את הנמוכה ביותר. כעת, חשבו על עצמכם בסיטואציה שבה 12 שעות לאחר שהבית נשרף מוטלת עליכם החובה לנסות למצוא שיפוצניקים. יש לציין שחודשים אלו של נובמבר-דצמבר הם לא עסוקים במיוחד כמו בחודשי הקיץ. בחברת הביטוח אמרו לנו להתקשר לשמאי. התקשרנו ובאחת אחר הצהריים הוא הגיע ואתו בשורה מהפנטת: מהנדס בניין, שירותי ניקיון, חוקר שריפות וכן, גם קבלן – כל אלה צריכים להגיע ולכל אלה הוא זה שדואג. התחושה שלנו באותו רגע הייתה שאלוהים בכבודו ובעצמו נגלה בפנינו. שעה מאוחר יותר, כבר החל צוות לפנות את תכולת הדירה, או לפחות את מה שנשאר ממנה.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך
שוכרים אינם נוהגים לבטח את רכושם. זו טעות. מרבית השוכרים יפטרו את עצמם ב"מה יש לי כבר, 15 ארגזים?", אבל ארגז אחד יכול להכיל עולם ומלואו

עד כאן נגענו בחלק של המבנה. כעת הגיע הזמן להתעכב על סעיף התכולה ולהסביר את חשיבותו. בעוד לרוכשי דירות העניין הזה כמעט מובן מאליו - מאחר שהם עושים ביטוח למבנה הם מוסיפים גם את התכולה - שוכרים אינם נוהגים לבטח את רכושם. זו טעות. מרבית השוכרים יפטרו את עצמם ב"מה יש לי כבר, 15 ארגזים?", אבל ארגז אחד יכול להכיל עולם ומלואו. לתמונות ולמזכרות סנטימנטליות אין, אמנם, ערך כספי, אבל לתכשיטים, ריהוט, איפור ואפילו לנעליים יש ויש. תעשו ניסיון קטן – הכניסו מספר דברים רנדומליים לקופסה והעריכו את תכולתה. התוצאה עשויה להפתיע אתכם.

חשוב להדגיש: ביטוח לתכולה בלבד עולה כמה מאות שקלים, תלוי בסכום הכולל שאותו החלטתם לבטח. אל תגישו הערכת מחיר נמוכה ואל תסתמכו על ההערכה הטלפונית שקיבלתם, שכן בזמן אמת אתם עלולים למצוא את עצמכם בתת-ביטוח. מהו תת-ביטוח? אם ערך התכולה המוצהר נמוך ב-30 אחוז מערכה האמתי, במקרה של נזק תפוצו ב-30 אחוז פחות משדרשתם. הזמינו סוקר שיעריך עבורכם את התכולה. קחו בחשבון שבסופו של דבר, אם ההערכה הראשונית הייתה מדויקת, בזמן אמת תפוצו בסכומים הנכונים. דברים שכדאי לזכור, אם וכאשר.

נזקי שריפה בביתו של דוד רוזנטל. דוד רוזנטל, מערכת וואלה! NEWS
חושבים שאין לכם יותר מדי דברים? פשוט תכניסו הכול לקופסה ותעריכו שווי. התוצאה תפתיע אתכם/מערכת וואלה! NEWS, דוד רוזנטל

חודשיים מיום שנשרפה לנו הדירה והסיפור עדיין לא היה מאחורינו. לצד התרוממות רוח הגיעו נפילות מתח, תקלות לוגיסטיות ואופרטיביות ולא מעט עיכובים. הדירה כבר עומדת על תלה ומאוכלסת, חזרנו בשעה טובה, אבל הפינישים האחרונים ימשיכו לדדות לאטם עד שהכול יסתיים. כל אחד חולם על רמונט בבית, אלא שכשזה נופל כרעם ביום בהיר, בלי בחירה והתראה מוקדמת, זה פחות נעים. ובכל זאת, עם הרבה מזל וטיפול אוהד מעבר למצופה, את השלב הקשה עברנו. אבל באופן כללי יש לקחת בחשבון שסבלנות היא מצרך מבוקש בכאלו מקרים.

החיים מלמדים שצריך להתכונן לגרוע מכל. בימים אלה, כשהשריפות אוחזות בנקודות שונות ברחבי הארץ, משמידות כל העומד בדרכן, ללא סינונים מותירות בציבור בעיקר תמונות קשות - חשוב לעשות ביטוח לרכוש. ותמיד לזכור את העיקר - הכי חשוב שכולם בסדר, כי לנפש אין מחיר.

כתבה זו פורסמה לראשונה במהלך חודש אוקטובר. היא מתפרסמת שוב כעת עם שינויים קלים, לאור גל השריפות האחרון ברחבי הארץ.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully