וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

למרות החום: כך תחסכו בשימוש מיותר במים

20.7.2016 / 8:17

חודשי הקיץ החמים גורמים לרבים לצרוך כמות גדולה של מים – אך לא תמיד בצדק. איך תצליחו לחסוך בשימוש ועדיין לשמור על סביבה נקייה, היגיינית וידידותית לסביבה?

מים. ShutterStock
בקיץ, השקיית הצמחייה מומלצת בשעות הערב/ShutterStock

כמה פעמים שמעתם את הביטוי "ישראל מתייבשת"? מאז ומתמיד רשות המים דואגת להחדיר את המסר שאין לנו מים לבזבז והמסר אכן הופנם היטב במרוצת השנים. ישראל, ארץ זבת חלב ודבש, לא עשירה במקורות מים ולכן האחריות לנהוג בהם בחיסכון ובצמצום, מוטלת גם עלינו כאזרחי המדינה. בזבוז המים לוחץ לכולנו על נקודה רגישה במיוחד- הכיס. בסוף כל חודש מגיע חשבון מים שמזכיר לנו כמה עולה השימוש היומיומי בהם. אז איך בכל זאת ממשיכים לנהל את משק הבית מבלי לבזבז? הנה כמה טיפים שכדאי לנסות על יבש.

אסלה. ShutterStock
מיכל הדחה דו כמותי יחסוך שימוש מיותר במים/ShutterStock

שירותים
השימוש השכיח ביותר במים במשק הבית הממוצע, הוא של מיכל ההדחה בשירותים, המהווה לא פחות מ-40% מצריכת המים הביתית. מדובר בכמויות אדירות של מים, שניתן לצמצם בקלות לחצי הכמות. איך עושים את זה? מתקינים מיכל הדחה-דו כמותי המאפשר להדיח את האסלה בשתי כמויות מים שונות, הדחה קצרה או הדחה ארוכה- בהתאם לצורך הקיים. לחיצה על הידית הקטנה תחסוך 12% מהצריכה היומית של משק הבית, או 18 ליטר לאדם ביום. מיכל הדחה דו-כמותי בשירותים הפך לסטנדרט ברוב הבתים בישראל, אבל אם בכל זאת אתם לא חלק מהסטטיסטיקה, הקיץ שמביא אתו שימוש גובר במים, הוא הזדמנות מצוינת לבצע התקנה. אם ההשקעה הכלכלית מטרידה אתכם, חשוב לזכור שהיא תחסוך בהמשך שימוש מיותר במים ובהתאמה גם חשבונות מנופחים.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פיטרו חוגגת יום הולדת עגול ואתם נהנים ממבצע של פעם ב-60 שנה

בשיתוף פיטרו
אישה מצחצחת שיניים. ShutterStock
סגרו את הברז כשאתם חופפים את השיער או מצחצחים שיניים בזמן הרחצה/ShutterStock

מקלחת
שימוש במקלחת מהווה כ-32% מהצריכה הביתית במים. כולנו נהנים ממקלחת טובה ומרעננת, בעיקר בימים החמים, אך ניתן לעשות זאת גם מבלי לבזבז כמויות אדירות של מים. כך למשל, במקום לתת למים לזרום בחופשיות בזמן שאתם ממתינים לטמפרטורה המועדפת עליכם, מומלץ להציב דלי מתחת לזרם ולאגור את המים. השימושים האפשריים במים שצברנו הם רבים ומגוונים, החל מהשקיית האדניות וכלה בשטיפת המכונית. פעולות נוספות בהן זרימת המים מיותרת כוללות את זמן החפיפה במקלחת, זמן גילוח, או צחצוח השיניים– בכל הפעולות הללו רצוי לסגור את הברז ולפתוח אותו שוב רק בשלב ההכרחי.

מן המזגן אל המגהץ
פעילות המזגן מבוססת על סירקולציה של גז. תוך כדי פעילות, הגז המתעבה הופך למים היוצאים ממערכת הקירור. בימי הקיץ מזגן ממוצע מייצר לא פחות מ- 10 ליטרים מים ביום, שאיתם ניתן לעשות דברים יעילים. כך למשל, ניתן להפנות את צינור הניקוז של המזגן לגינה ולהשתמש במים לצורך השקייתה. אפשרות נוספת, היא לחבר צינורית ארוכה שתנקז את המים למקום מרוכז. השלב הבא הוא מחזור ושילוב של המים שאגרנו במטלות הבית השונות וביניהן מילוי המגהץ. במקום למלא אותו במים ישירות מהברז, נצלו את הנוזלים שנצברו מהמזגן. בכל הקשור להיגיינה וסטריליות- מדובר במים נקיים, כמעט מזוקקים ולכן, תוכלו להשתמש בהם גם לפעולות כמו שטיפת הרצפה, כביסה עדינה וכדומה.

יבוש וגיהוץ כביסה. ShutterStock
נצלו את הנוזלים שנצברו מהמזגן לטובת מי המגהץ/ShutterStock

מייבש
תופתעו לגלות שאפילו מייבש הכביסה יכול לסייע לכם באגירת מים למחזור. מייבשים רבים מנקזים את המים באמצעות מעבה (קונדנסור), היעיל לשימוש בעיקר בחדרים שאין בהם פתח חיצוני או כשמעדיפים להימנע משימוש בצינור פליטה, מטעמי נוחות ואסתטיקה. בשיטה זו אדי הלחות מתעבים ונהפכים למים במהלך הייבוש, כשהמים נקווים לתוך מיכל איסוף מובנה הניתן לשליפה וריקון בסיום הפעולה, או כשהוא מלא. רגע לפני שאתם מרוקנים את המיכל אל הכיור, זכרו את השימושים הרבים שתוכלו לעשות בליטרים שצברתם. זה הזמן לבצע סיבוב פרסה מהכיור אל אזורים אחרים בבית. העציצים שלכם למשל יעריכו זאת מאוד.

השקיית גינה
בניגוד למגוון הפעולות הביתיות שצוינו, גינה פרטית או חצר פורחת, ידרשו שימוש רב יותר במים. איך בכל זאת עושים זאת ביעילות ובחיסכון? הקפידו להשקות את הגינה רק בשעות קרירות ומינימום רוח, כמו שעות הערב או שעות הבוקר המוקדמות. השקיה בשעה חמה שיש בה רוח תוביל לבזבוז משווע, שכן החום והרוח מביאים לאידוי מהיר של המים. בנוסף, עשו מאמצים לאבזר את הגינה שלכם בקוצבי מים או מחשבי השקיה והקפידו על שימוש בטפטפות שיאפשרו להשקות רק את הצמחים הרצויים ופיקוח על כמות המים שניתנת לכל צמח.

שטיפת הרצפה
כולנו אוהבים רצפה נקייה, בוהקת וריחנית, אבל זה לא אומר שלא ניתן להבריק אותה בצורה חסכונית. הדרך היעילה והפשוטה ביותר היא ניצול של מים שצברתם במקלחת או ממכשירי החשמל, לטובת שטיפת הרצפה. כדי לא להגיע למצב בו נדרשת כמות גדולה של מים, אמצו לעצמכם הרגל חיוני: אל תדחו את הניקיון לאחר כך, בצעו אותו בזמן אמת. נשפך לכם משקה על הרצפה? נגבו את הכתם מיד במטלית לחה וכך, תמנעו לכלוך שקשה להסיר בשלב מאוחר יותר. בנוסף, חישבו פעמיים לפני שאתם שוטפים אזורים מסוימים בבית. הדק בחצר או משטח החנייה למשל, יוכלו להסתפק גם בניקוי יסודי באמצעות מטאטא בלבד, במקום שטיפה על בסיס קבוע. כשאתם שוטפים את הרצפה, הקפידו לא למלא את הדלי יותר מהדרוש לכם. עדיף לחזור על פעולת המילוי במידת הצורך, מאשר להיפטר ממים מיותרים בתום המלאכה.

טיפים נוספים
היו ערניים לבעיות צנרת וברזים מטפטפים. הקפידו לעבור באופן קבוע על כל הברזים והצינורות בבית ובגינה, ולבדוק את תקינותם. כמו כן, השתדלו להשתמש בווסתים וחסכמים, שעלותם נמוכה ויחסכו מכם בסופו של דבר הוצאות מים מיותרות. התקנת ווסתים בברזים במטבח, במקלחת ובמערכת ההשקיה בגינה, תעזור להפחית באופן משמעותי את צריכת המים הביתית שלכם.

מערכת וואלה! בשיתוף סנו

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully