וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חופש, קדימה חופש: כך תחנכו את הילדים לסדר וניקיון של סביבת המגורים בחודשיים הקרובים

27.7.2016 / 8:34

יולי-אוגוסט הם תקופה שבה ההורים יכולים ללמד את ילדיהם כיצד מסדרים את החדר בסוף היום, איך מסייעים בשטיפת הרצפה וקיפול הכביסה. נראה לכם משימה בלתי אפשרית? הנה כמה שיטות יעילות

ילדים מחזיקים במברשת ניקוי. ShutterStock
עודדו את הקטנים לחיות בסביבה נעימה יותר/ShutterStock

החופש הגדול כבר פה ואיתו, גם ההזדמנות שלכם לחנך את הילדים להתנהלות בצורה מסודרת ונקייה. החופש שלהם, הוא העבודה הכפולה שלכם, אך אם תשכילו לנצל את החופש לטובת סביבת מגורים נעימה יותר – הרווחתם. גם כשהחדר של הדיירים הצעירים נראה קטסטרופה קחו נשימה עמוקה וזכרו- זהו לא שדה קרב, זה החדר של ילדיכם היקרים ואפשר לטפל בנושא עם קצת סבלנות. ילדים אוהבים להתנהג בחדר שלהם כאילו הייתה הממלכה הפרטית שבה אין מקום לחוקים בניגוד אליכם- שכל מבוקשכם בעולם, הוא מעט סדר וניקיון. אז איך מגיעים לעמק השווה? כיצד מעודדים את הילדים בחודשיים הקרובים לסדר ולנקות את הסביבה בה חיים בלי לפצוח במרד הקיץ הגדול? באהבה, בסבלנות ועוד כמה טיפים שהכנו עבורכם:

ילדה ואבא מנקים. ShutterStock
שיתוף הילדים במשימות הניקיון הביתיות יאציל עליהם אחריות/ShutterStock

הגדרת אזורים
התחילו בהגדרת פינות שונות בחדר הילדים, בהתאם לפעילויות שילדיכם אוהבים לעשות. חושבים שהילד שלכם הוא פיקאסו הבא? ייעדו לו קיר בחדר שיכוסה בגיליון נייר גדול או לוח גיר, עליו יוכל להביע את כישוריו. הילד אוהב ליצור בפלסטלינה? הגדירו עבורו בחדר, פינת יצירה הכוללת שולחן, כיסאות ובד שעוונית שניתן לניקוי בקלות, בה הוא יוכל ליצור ולכלכך כאוות נפשו. אזורים מוגדרים יגרמו לילדכם להרגיש שיש להם פינה מושקעת בה הם יוכלו לבטא את עצמם בחופשיות. הם ישמחו מתשומת הלב וירוויחו שיעור בסדר וארגון. ואתם? צמצמתם משמעותית את טווח הלכלוך והבלגן בחדר. הגדרת האזורים יכולה גם לחול על הגדרת המקומות שבהם מותר לאכול בבית – מה שיצמצם מפגעים של שאריות ופירורים שיש לנקות.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פיטרו חוגגת יום הולדת עגול ואתם נהנים ממבצע של פעם ב-60 שנה

בשיתוף פיטרו
צעצועים. ShutterStock
חלוקה של הצעצועים לפי נושאים בתוך קופסאות/ShutterStock

חלוקה לקטגוריות
דרך נוספת לעודד את הילדים לסדר ומיון, היא חלוקת המשחקים והצעצועים לקופסאות שונות לפי קטגוריות. כדי לעשות זאת בצורה נעימה שתדבר אליהם, ניתן לדמות כל קופסה ל"בית", כשכל חפץ ומשחק צריך לחזור בסוף היום או המשחק אל ביתו. כל שנדרש לצורך המשימה הם בריסטול, צבעים ונייר דבק, מהם יוכלו הילדים ליצור "גג רעפים" שיולבש על כל קופסה. אפשר לקחת את המשחק צעד אחד קדימה ולהכין שלט עבור כל "בית" עם כיתוב וציור שמתאים לקטגוריה הנבחרת.

רשימת מטלות
יצירת הרגלים אצל ילדים היא דבר חשוב וחלק בלתי נפרד מתהליך החינוך שלהם. נסו לשלב בהרגלים היום יומיים שלהם גם מטלות הקשורות לסדר וניקיון, כמו סידור המיטה, השלכת בגדים מלוכלכים לסל הכביסה ועוד. איך מעודדים אותם באלגנטיות לאמץ את רשימת המטלות? יוצרים רשימה אטרקטיבית הממוקמת במיקום אסטרטגי בחדר. גם במקרה זה ניתן לאמץ לוח גיר ולכתוב עליו את המטלות השונות. כדי להפוך את המשימה לנעימה יותר אפשר לנסח את המטלות באופן הומוריסטי או לתת לילדים לצייר אותן. בתום כל משימה, יסמן הילד V לצד השורה המתאימה, בנוסף, תוכלו לסכם ביניכם על צ'ופר בו יזכה כשישלים מספר מסוים של משימות.

ערימת גרביים בקופסה. ShutterStock
מי בא לתחרות קיפול גרביים?/ShutterStock

להעביר את זה הלאה
נטייתם של ילדים להיקשר לחפצים, צעצועים או בגדים נוגעת ללב, אך איננה פרקטית כשזה מגיע לסדר וניקיון. חנכו את הילדים שכל פריט שאינו בשימוש רצוי להעביר הלאה, למי שזקוק לו באמת או להשליך לפח במידה ואינו ראוי עוד. על מנת להקל על "הפרידה", אפשר ליצור הסכם שתמורת כל צעצוע או בגד חדש שהם מקבלים, עליהם לוותר על אחד ישן שאינו בשימוש. הפרידה מחפצים הקרובים לליבם של ילדים לפעמים קשה, יש לעודד ולהסביר להם באותה הזדמנות שמלבד הסדר הם הרוויחו מעשה טוב של נתינה ונדיבות.

שיתוף
שתפו את הילדים במטלות הבית. זה יעזור לכם בהקניית הרגלי סדר ניקיון ועל הדרך גם תקבלו עזרה. בפעם הבאה שאתם שוטפים את הרצפה, מקפלים את הכביסה, או מסדרים במקרר את המצרכים שקניתם בסופר, בקשו מילדיכם שייקחו חלק במלאכה. סביר להניח שאם תבקשו בסבלנות ותהפכו את הניקיון למשימה הדורשת אחריות ושיקול דעת, הילד שלכם ירגיש חשוב ונחוץ וישמח לתת יד. גם תחרות של מיון גרביים, הורדת הכלים מהשולחן, הכנסה של כלים למדיח או הוצאתם משם, בהחלט יעודדו את הילדים התחרותיים.

משחק ילדים
הפכו את הניקיון למשחק ילדים, תרתי משמע. עודדו אותם לנקות בעצמם את החדר שלהם בזמן קבוע ומוגבל שתסכימו עליו מראש, כשבמקום להתייחס לזה אל מטלה מעיקה, התייחסו אליה כאל משחק או אתגר. הרעיון הוא ניקיון וסדר בסיסיים ללא מגע בחומרי ניקוי, כמו לטאטא את הרצפה, לקפל את הבגדים ולארגן את הצעצועים. אם יש לכם יותר מילד אחד, תוכלו להשתמש בטיימר ולערוך תחרות מי מסיים לנקות את חדרו ראשון. גם השמעה של מוזיקה אהובה במהלך המלאכה עשויה לסייע בביצוע המשימה.

מערכת וואלה! בשיתוף סנו

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully