וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

Airbnb עומדים בפני תביעה גדולה ומסקרנת

23.11.2015 / 10:30

אתר הסאבלט הגדול בעולם עומד בפני תביעה רצינית. מה יעלה בגורל החברה שהעתיקה עיצוב של דירה אחד לאחד עבור משרדיה הראשיים?

(הזיזו את הסליידר ומצאו את ההבדלים בין הדירה למשרדי Airbnb)

האם אפשר לטעון לזכויות יוצרים על סגנון של דירה, כאשר הוא מופץ ברחבי האינטרנט? השאלה הזו עומדת במרכזה של תביעה רצינית שהוגשה לאחרונה נגד שירות השכרת הדירות Airbnb על ידי בני זוג צרפתים הטוענים כי חברת הסטארט-אפ המצליחה העתיקה את עיצוב הפנים של דירתם והשתמשה בו לעיצוב מטה החברה בסן פרנסיסקו לאחר שאנשיה שכרו מהם את הנכס לטובת מסיבת השקה שנערכה בפריז.

ובכן, "טוענים" היא לא בדיוק המילה הנכונה, שכן אנשי Airbnb עשו שכפול מדוייק למדי של טעמם האסתטי של בני הזוג, ומעידות על כך תמונות משני החללים הממחישות את הדימיון המדויק: בדיוק אותן שלוש מנורות תלויות, טפט קיר צבעוני זהה לגמרי, עיצוב מדויק של אותו שטח אחסון, אמנות של אותם אמנים ואפילו, מקרר רטרו קטן באותו גודל. בני הזוג בנימין דוואה וזואי דה לאס, המנהלים משרד קטן לעיצוב פנים, היו המומים.

בתביעתם של בני הזוג נטען כי ההעתקה של Airbnb פגעה בעסק שלהם ופוגעת בבעלותם של הסגנון הייחודי להם. "הם ממתגים את החברה שלהם באמצעות סגנון החיים שלנו", אמרו השניים לאתר באזפיד, וסיפרו כי גילו על כך דרך חבר שהכיר את הדירה שלהם וביקר במשרדי החברה. זו לא הפעם היחידה שבה בחרו אנשי Airbnb להעתיק דירות פופולריות עבור העיצוב של המשרדים שלהם, ויעדי השכרה אחרים שוכפלו גם כן.

Airbnb מעולם לא הסתירה כי חדרי הישיבות ושטחי המשרדים שלה במטה בסן פרנסיסקו עוצבו בתור דירות פופולאריות המוצעות להשכרה באתר. אחד החללים המרכזיים לפגישות במשדרי החברה אף מבוסס על עיצוב הדירה שבה המנכ"ל בריאן צ'סקי גר כאשר הקים את החברה. אבל כעת מתברר כי לפחות במקרה אחד החברה לא ביקשה רשות מהמארחים להעתיק את בתיהם, ולא ידוע האם מארחים אחרים אפילו יודעים שסגנון חייהם האישי הפך להיות חלק מהמותג העולמי. בחברה סרבו לענות על שאלות או למסור תגובה בנוגע למקרה.

על פי חוק זכויות יוצרים האמריקאי, סגנון, או אוסף מסוים של חפצים שהונחו יחד, אינו מוגן על ידי זכויות יוצרים - אבל בני הזוג מקווים שחוקי התרבות המחמירים של צרפת יאלצו לכל הפחות את Airbnb להגיע עמם להסכם פשרה. הזוג הצרפתי טוען כי הדרך בה הם "אצרו" את החפצים בדירתם מהווה למעשה מוצר שבבעלותם, ו Airbnb לא יכולה להפר את הבעלות הזו מבלי להסדיר זאת עמם.

אבל האם אפשר לומר את אותו הדבר על אסתטיקה מסוימת של קבצי GIF או על אוסף תמונות שנאספו באתרים כמו Tumblr או Pinterest? רשת האינטרנט היא פלטפורמה מצוינת להפיץ את הסגנון שלנו, אבל גם הופכת את ההעתקה והשכפול לעניין קל במיוחד, ואפיל עד הפרט האחרון - ואין הרבה שאפשר לעשות בקשר לזה - לכל הפחות בארצות הברית. מה שנקרא "שימוש חוזר יצירתי" - הקצאה של אסתטיקה או דימוי לצרכי הפיכה שלהם למשהו שהוא חדש, הוא עניין חוקי לחלוטין. כעת, תלויה באוויר השאלה האם התביעה תתנהל בצרפת או בארצות הברית? מה שיכריע ככל הנראה על השאלה האם העיצוב נגנב, או האם הוא לא יכול היה מראש להיגנב.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully