וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עש לילה: המדריך המלא למלחמה בעש

מערכת וואלה! בשיתוף סנו

29.4.2015 / 9:34

הוא מופיע בארונות הבגדים, מחורר את החולצות ואם המטבח שלכם לא נקי במיוחד הוא יבוא לבקר גם בשקיות הקטניות הפתוחות. עש. כל השיטות להתמודדות עם הפרפר הקטן

סידור ארון בגדים. ShutterStock
עש הבגדים מחכה לכם בין הבגדים/ShutterStock

את מתארגנת ליציאה ומתכננת ללבוש את החולצה הכי יפה שלך. מיד לאחר שאת שולפת אותה מהקולב, את מצטמררת-חור גדול מתנוסס במרכז החולצה. בזמן שאת מנסה להירגע ולבחור בחולצה אחרת, נשמעת צעקה. בן הזוג שלך פתח חבילת פסטה ומצא בה ביצים. נראה שפרפרי העש מרגישים אצלכם בבית והשתלטו לכם על ארון הבגדים והמטבח. אז מה עושים? לפני שאתם נכנסים לפאניקה, הנה המדריך המלא לטיפול בעש.

מהו בכלל העש?
מדובר בחרק קטנטן בגודל של 10 מ"מ שצבעו אפרפר חום ושייך למשפחת הפרפראים. ישנם יותר מ-120,000 מיני עשים בעולם, אך אלו שאנו נתקלים בהם בבית הם עש הבגדים ועש המזון, שנפוצים לרוב בעונת המעבר. במהלך שעות היום, עש הבגדים מסתתר בארון הבגדים, מטיל ביצים בין החריצים, אותם הוא עוטף בסיבים המתפתחים לזחל. אותו זחל ניזון מחומרים מיקרו אורגניזמיים שעל הבדים (במיוחד בדי כותנה) וכך נוצרים חורים בבגדים. עש המזון נמשך למזון יבש, ומחפש לו אריזות מזון פתוחות להטיל בתוכן את ביציו. לרוב מדובר באריזות לא אטומות של קטניות, כמו פסטה, אורז ושעועית, בתוכן אנו עלולים לגלות ביצים ופרפרים קטנים הניזונים מהמזון.

אילוסטרציה. ostill, ShutterStock
המנעו מלהכניס בגדים מלוכלכים מזיעה לארון הבגדים/ShutterStock, ostill

איך להיפטר מעש הבגדים?

מניעה - אין כמו להקדים תרופה למכה, ולכן לפני שאתם מאחסנים בגדים בארון, בדקו אותם היטב. יש להקפיד שלא להכניס לארון בגדים מלוכלכים, עם זיעה וכתמים משום שחוסר היגיינה מהווה כר פורה לעש. את הבגדים שברצונכם לאחסן עד העונה הבאה, הטמינו בתוך שקיות אטומות ושמרו על ניקיון כללי בבית-נגבו את המגירות והארון עם מטלית, שאבו אבק מהשטיחים והפאנלים.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

מיקום אסטרטגי, נוף מרהיב ודירות מפוארות: השכונה המסקרנת שנבנית במרכז

בשיתוף אאורה נדל"ן
ארומת תרפיה - עלי לבנדר ושמן. ShutterStock
לבנדר מיובש יסייע לדחות את העש מהארונות/ShutterStock

שיטות טבעיות- כולנו זוכרים את כדורי הנפתלין מבבית סבתא שמטרתם הייתה לדחות את פרפרי העש אבל בפועל דחו אותנו בגלל הסירחון. אז שיטה מוצלחת יותר להרחקת העש, אך עם זאת טבעית, היא לפזר פרחי לבנדר מיובשים בארון. כך גם ארון הבגדים שלכם יפיץ ריח נפלא וגם העש לא יבקר אתכם.

כביסה- אחד מהסימנים לכך שעש הבגדים נוכח בבית, הם חוטים כסופים קטנים על הבגדים, למעשה המעטפת של הגולם. הגלמים הם אלו שזוללים את הבגדים, וכדי להיפטר מהם מומלץ לכבס את הבגדים במים חמים של 48 מעלות ולשלוח את הבגד לניקוי יבש. לאחר הכביסה יש לתלות את הבגד באור השמש זאת משום שעש שונא אור יום. במידה ולא ניתן לכבס את הבגדים במים חמים, אפשר לעטוף את הבגד בניילון ולהכניסו למקפיא ליום שלם. הקור העז יחסל את הגולם.

כביסה צבעונית. ShutterStock
העש שונה אור יום - תלו את הכביסה בשמש/ShutterStock

הדברה ירוקה - מדובר במלכודות פרומון המכילות הורמון נקבי אליו נמשכים זכרי העש. את המלכודות הקטנות המכילות משטח דביק ניתן להציב בארונות הבגדים וכאשר העש נמשך אליהן הוא נדבק במלכודת.

ריסוס - שיטה יעילה במיוחד היא הריסוס. יש להוציא מהארון את הבגדים ולהשליך לפח כל בגד שניזוק מהעש. בזמן שהמדביר מרסס את הארון, על דיירי הבית לצאת החוצה למשך כ-5 שעות. לאחר הריסוס יש לנער את הבגדים כדי לוודא שלא נשארו שרידי עש ולהכניסם לארון בחזרה. ריסוס נוסף שקיים בשוק הוא תרסיס ביתי שאפשר להתשמש באופן חופשי ללא איש מקצוע.

מטבח. ShutterStock
מטבח מלוכלך ימשוך אליו עש/ShutterStock

איך להיפטר מעש המזון?
מזון נגוע בעש עלול לגרום לתחלואות רבות. לכן, חשוב מאוד לטפל בבעיה בהקדם.

מניעה - בדומה לעש הבגדים, גם עש המזון משגשג בתנאי לכלוך. על כן, הקפידו לנקות היטב את ארונות המטבח והמזווה ביסודיות. החרקים עלולים לחדור דרך קופסאות פלסטיק וגם אטבים המיועדים לשמירה על טריות המזון לא תמיד יעילים במניעת העש. רצוי לאחסן במקרר את אריזות המזון היבש שנפתח או לשמור את האוכל באריזות זכוכית.

פסטה. ShutterStock
שקיות פסטה ומיני קטניות פתוחות ימשכו אליהן את עש המזון/ShutterStock

השלכת המזון הנגוע- קורים הגורמים לאוכל להתאחד לגוש אחד וריח עז של ריקבון, הם סימנים לכך שהמזון שלכם נגוע בעש. השארה של מזון עם ביצים תגרום להופעה מחדש של העש ולכן יש להשליך לפח כל מזון שאתם חושדים כי הוא נגוע.

עש. ShutterStock
אז ככה הוא נראה. בהגדלה/ShutterStock

הדברה חשמלית - ישנם מכשירי אולטרה סגולים להדברת מעופפים, בין השאר פרפרי העש. אלו מנורות אותן מחברים לחשמל שמושכות פרפרי עש, וגם יתושים. המנורה מחשמלת את החרקים ומחסלת אותם.

ריסוס - שיטת הריסוס לטיפול בעש הבגדים מתאימה גם להרחקת עש המזון. יש לפנות את ארונות המטבח, לקרוא למדביר ולצאת מהבית למשך חמש שעות. כשמאחסנים בחזרה את המזון בארונות יש לשים לב כי הם לא נגועים בביצים או בפרפרים

  • עוד באותו נושא:
  • עש
  • ניקיון

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully