וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"הישראלים רוצים לדעת הכול, לא?": ראיון מיוחד עם המעצב מרסל וונדרס

למרסל וונדרס יש הרבה סיבות לחייך. הוא משיק קולקציית שטיחים אמנותית וקולקציית כלים עבור חברת העיצוב אלסי, ובכלל - מתנהג כמו ילד ששמח להתנדנד על סוס עץ. ריאיון מיוחד משבוע העיצוב במילאנו

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
הביתן של סטודיו Moooi בשבוע העיצוב במילאנו משלב צילום ועיצוב/מערכת וואלה!, צילום מסך

בלב האזור הבוהמיני במילאנו הנקרא טורטונה מצא לו המעצב ההולנדי מרסל וונדרס האנגר עצום בשטח של 1,700 מ"ר, ובו הוא מציג בכל שנה את פרי דמיונו שעליו עמל במהלך השנה האחרונה. שם אני פוגשת אותו יום לפני יריית הפתיחה של שבוע העיצוב הגדול בעולם. וונדרס נמנה עם עשרת המעצבים המובילים והמצליחים. זה לא מונע ממנו להשתטות ולפרוע לי את השיער רגע לפני שהוא מתיישב לריאיון. "אפרת מישראל", הוא אומר לי ממרום גובהו - שני מטרים בקירוב. "אני מנחש שלא יהיה לי ריאיון קל. אתם בישראל רוצים לדעת הכול. לא?". וונדרס כנראה יודע על מה הוא מדבר. הוא ביקר בארץ כמה פעמים. אפילו הגיע כאורח של כבוד לתערוכת העיצוב "קאזה" שנערכה ב-2008 בגני התערוכה. "אני גם צפוי להציג במוזיאון העיצוב בחולון בקרוב, אך לא יודע בדיוק מתי", מוסיף וונדרס.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
הילד המופרע של עולם העיצוב. המעצב ההולנדי מרסל וונדרס/מערכת וואלה!, צילום מסך
הביתן של Moooi / מרסל וונדרס במילאנו 2015. Andrew Meredith,
כיסאות צ'ארלס - קומפוזיציה 14, בעיצוב מרסל וונדרס/Andrew Meredith

וונדרס (52) מעצב כמעט כל דבר אפשרי, מרהיטים וגופי תאורה, דרך מוצרי טקסטיל, כלי אוכל, מזוודות ועד עיצוב פנים לסקטור הפרטי וחללים מסחריים כמו בתי מלון מפונפנים ומסעדות. בעולם העיצוב יש עליו דיבור; מעבר לעובדה שהוא מוכשר ושובב יש לו חוש עסקי חד במיוחד. ב-2001 וונדרס פתח יחד עם שותפו קספר וויסרס את סטודיו Moooi שמשמעותו "יופי" בהולנדית עם הכפלה של האות O, שנועדה להדגיש את היופי והייחודיות. המוצרים לבית היוצר של Moooi מאופיינים בקורט של הומור ובטוויסטים מפתיעים כמו פרצופים קטנים של מפלצות או פפיונים גדולים של ילדות. וונדרס עובד גם עם מותגים וחברות נחשבים. רשימת הפרויקטים הארוכה שלו כוללת עיצוב כלים למחלקת העסקים של KLM, רהיטים לחברת מאגיס, כלי אוכל לאלסי ועוד.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
כיסאות מפלצת בעיצוב מרסל וונדרס - מהדורה מוגבלת/מערכת וואלה!, צילום מסך

הביתן שעיצב עבור שבוע העיצוב הנוכחי כולל קולקציות רהיטים חדשות, סדרת שטיחים חדשניים ותמונות ענק (4.5 מטרים) של הצלם רהי רזבני (Rahi Rezvani) המציגות דמויות בסצנות אניגמטיות. הכל מאורגן בחללי קונספט המתהדרים בסטיילינג שייחודי רק לוונדרס. מעבר לעיצוב יש פה גם גושי שוקולד ענקיים, הר של שורשי ג'ינג'ר המונח על שולחן בר וסוכריות גומי צבעוניות שנחות לרגלי כלב קרמי.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
שילוב הרמוני בין מדיום הצילום לעיצוב/מערכת וואלה!, צילום מסך

לא נתעלם מהעובדה שאתה ידוע כילד השובב של עולם העיצוב. איך זה בא לידי ביטוי בקולקציה החדשה?
"הקולקציה החדשה היא אבולוציה של דברים קודמים. אנחנו לא מעצבים מחדש דברים ואנחנו לא מתיימרים להגיד שאנחנו ממציאים את הגלגל. יש בקולקציה פריטים שממשיכים את האסתטיקה האופיינית לסטודיו Moooi וביניהם הפריטים המיוחדים, כמו סוס נדנדה בגודל של סוס אמיתי. מי אמר שהצורך להתנדנד מסתיים לנו בילדות? הוא עשוי עץ, ואזור הראש והמושב עשויים עור לבן מקושט. עוד משהו שאפשר למצוא השנה הוא סדרת הכיסאות עם פני המפלצות שנעשתה במהדורה מוגבלת כמו הסוס".

אני מבינה שמדובר ב-Little child inside the man כדבריו של הגדול מכולם ג'ון לנון.
"לחלוטין כן. הילדה שלי, ג'וי פיית' לאב - זהו שמה - כבר גדולה, היא בת 16. אין לי יותר מדי צעצועים בבית. אז אני מוצא עניין לעצב אותם לגדולים. אני צריך לעשות עוד ילדים אבל צריך למצוא עם מי".

אז אולי תעצב קולקציה מיוחדת לילדים במקום. פיליפ סטארק וקארים ראשיד כבר עשו את זה, למה אתה לא?
"תראי, אמרתי לך בתחילת הריאיון שלא יהיה לי פשוט עם עיתונאית ישראלית. צדקתי. אני עובד עכשיו על קולקציית רהיטים לילדים. לא התכוונתי לספר אבל את יודעת... הייתי אומר שזאת סחיטה".

הביתן של Moooi / מרסל וונדרס במילאנו 2015. Andrew Meredith,
שטיח/Andrew Meredith

תולדה חדשה של שסטודיו מציג במילאנו היא כאמור קולקציית שטיחים. וונדרס החליט לקחת צעד אחד קדימה את הסביבה שמקיפה אותנו. "לא נשכח שהרצפה היא האזור הנצפה ביותר בבית" הוא אומר. הקולקציה מחולקת לשלושה נושאים: קולקציית מעצבים, קולקציית בעיצוב וונדרס וקולקציה שנעשית על ידי הסטודיו בהזמנה אישית. הראשונה נעשתה בשיתוף פעולה עם מעצבים ואמנים מובילים ביניהם, האדריכל רוס לאבגרוס ובית האופנה כריסטיאן לקרואה. כל אחד מהם מייצג את העולם הוויזואלי והדמיוני שלו. "כדאי לייצג בצורה המדויקת את העיצובים השונים השתמשנו במדפסת כרומו HD שמאפשרת להפיק כמעט כל צבע וניואנס. חלק מהשטיחים עיצבתי בעצמי עם דימויים תלת ממדיים, בהשראת הטבע. התחשק לי מאוד להתנסות בעולם הטקסטיל ומצאתי עצמי נמשך לזה".

נראה שאתה אוהב צילום. זו הפעם השלישית שאתה משלב בביתן העצום הזה במילאנו צילומי ענק שתומכים בעיצובים
"אני מוצא בזה חלק בלתי נפרד מעיצוב. זה משתלב בצורה מושלמת עם הרהיטים והסטיילינג. אין ספק שהצילום הפך בשנים הארונות למדיום אהוב. ראי דוגמת האינסטגרם שהצליח לסחרר מיליוני אנשים ברחבי העולם. זאת הפעם הראשונה שעבודות של הצלם רהי רזבני מוצגות לציבור. אנחנו גאים להיות חלק מהחשיפה הזו שלו. הדמויות שהוא מצלם מציגות דרמה שאני מאוד מתחבר אליה באופן אישי".

הביתן של Moooi / מרסל וונדרס במילאנו 2015. Andrew Meredith,
תצוגה ראשונה של עבודות הצלם רהי רזבני/Andrew Meredith
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
סוס נדנדה כי גם מבוגרים רוצים להתנדנד. מהדורה מוגבלת/מערכת וואלה!, צילום מסך

אתה אמנם הולנדי ואני ישראלית, אבל בוא נדבר קצת באיטלקית. אתה משיק בימים אלו קולקציית כלים חדשה שעיצבת עבור חברת אלסי האיטלקית (שמציגה בימים אלו במוזיאון העיצוב בחולון תערוכה "רעיון מגירה")
"כן, זו לא הפעם הראשונה שאני עובד עם החברה המופלאה הזו. עיצבתי כמה סדרות של כלים בעבר. הפעם מדובר בקולקציית כלי אוכל שרובה עשוי מעץ. היא כוללת גביעי פורצלן להגשת ביצים עם כפית נירוסטה ועם פטיש לשבירת הקליפה. יש גם צלחות הגשה מעץ, סכיני חמאה ומגשים מפוסלים מעץ שנעשו בטכנולוגיית לייזר ובגימור בעבודת יד. החיבור לעץ ולחברה האיטלקית העלה לי מחשבות גם על פינוקיו. ילד כמו שאמרת. אני חי מהדברים האלה. לא רק במובן הכלכלי של המילה".

מפתיע שאלסי ביקשה כלים מעץ. זו חברה שמאופיינת בכלי נירוסטה בעיקר.
"זה נכון מאוד שבאלסי אוהבים נירוסטה. אבל אלסי לא ביקשה. אי-אפשר לבקש ממעצב מה לעשות. הוא מעצב. הוא עושה דברים שבאים מהבטן ולא כאלה שבאים מהראש של הלקוח. זה רלוונטי לכל מעצב בעולם".

הקולקציה החדשה שזכתה לכינוי Dressed for breakfast & Dressed in wood נעשתה עם מחשבה על ארוחת בוקר ומאכלים קלים. היא צפויה להגיע לישראל לקראת חג השבועות בטיימינג מוצלח של חג גבינות ותימכר בחנויות טולמנ'ס שאחראים על יבוא אלסי לארץ.

אחרי כל כך הרבה שנים בתחום, בטח גיבשת עמדה מוצקה על מעצבים ומעצב טוב לטעמך הוא מעצב...
"כן. עם עצמו ועם הסביבה".

תמונות נוספות משבוע העיצוב במילאנו באינסטגרם שלנו. כנסו

Instagram
כלי אוכל מעץ בעיצוב מרסל וונדרס לאלסי. טולמנ'ס,
קולקציית הכלים של וונדרס לאלסי/טולמנ'ס
ביציה עם פטישון של טולמנ'ס. צילום: אלסי,
כלי לביצה שמגיע עם פטיש קטן/צילום: אלסי
כלי אוכל מעץ בעיצוב מרסל וונדרס לאלסי. טולמנ'ס,
שימוש מפתיע בעץ עבור חברה איטלקית שמאוהבת בנירוסטה/טולמנ'ס
כלי אוכל מעץ בעיצוב מרסל וונדרס לאלסי. טולמנ'ס,
הקולקציה החדשה בקרוב גם בישראל/טולמנ'ס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully