וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שיקולים פוליטיים במכון הבריטי לאדריכלות נגד ישראל

14.12.2014 / 9:45

במרץ האחרון קראו ראשי הארגון המכון המלכותי לאדריכלות בבריטניה להשעות את חברות ישראל בשל בנייה בגדה. 9 חודשים אחרי, הבקשה ירדה אך מהווה תקדים ופתח לבאות

בנייה בשטחים. AP
בנייה בהתנחלויות הגיעה עד למכון הבריטי לאדריכלות/AP

ארגון אדריכלים בריטי (RIBA) ביטל החודש את החלטתו להחרים את האדריכלים הישראלים בגלל הבנייה בהתנחלויות. לאחר חילופים בהנהגת המכון, נמתחה ביקורת חריפה של אדריכלים מובילים והנושא עלה להתייעצות עם משפטנים. האדריכלים הבריטים הבינו כי החרם מעורר יותר מדיי מחלוקות. עורכי דין הזהירו את מנהלי המכון כי מדיניות שכזו היא מחוץ לתחום שיפוטם והיא יכולה להוביל לגינויים.

RIBA הוא גוף מקצועי לאדריכלים בבריטניה בעל זיקה בינלאומית שנוסד ב-1837 לקידום האדריכלות. תחת הנהגתה של הנשיאה לשעבר אנג'לה בריידי, הצביעה כאמור בחודש מרץ האחרון המועצה הנבחרת של המכון הבריטי להשעות את האדריכלים הישראלים מהארגון בטענה כי לקחו חלק בבניית התנחלויות בגדה המערבית. ההחלטה נידונה בוועידת הארגון הבינלאומי בחודש אוגוסט האחרון, וזכתה כאמור לגינויים מאדריכלים בולטים ופוליטיקאים.

"זה מדהים בעייני שמוסד מכובד כמו RIBA יצביע ויבחר להתסיס סנקציות נגד ישראל", כתב האדריכל האמריקני הבולט ריצ'רד מאייר במכתב לנשיא המכהן של RIBA סטיבן הודר. "אני ואדריכלים רבים כאן בניו יורק מגנים את ההחלטה הזו". גם האדריכל הידוע דניאל ליבסקינד אמר ל"ארכיטקט ג'ורנל" כי ההחלטה הזו היא בניגוד מוחלט למטרתה של RIBA: "פעולות אלה הן קצרות רואי ונתפסות כניסיון לפשט נושא מאוד מורכב".

אנשי המכון הבריטי אמרו למגזין "ארכיטקט ג'ורנל" כי ההחלטה לקרוא להשעיית הקולגות הישראלים "הייתה מעבר לכוחה של מועצת RIBA ולא הייתה צריכה להיות מוצגת במועצה". הודר אמר כי ההחלטה לקרוא לאיחוד הבינלאומי של אדריכלים (UIA) להחרים את ישראל לא התגלתה כ"תרומה בונה למצב הנוכחי". לדבריו, "החלטת המכון להתערב ולהתעמת עם הנושא על ידי ניסיון להשעות את הארגון הישראלי הייתה שגויה". הודר התייחס בעבר להחלטה וסיפר כי ההחלטה השנויה במחלוקת עלתה ל-RIBA כ-100 אלף פאונד בתרומות והכנסות.

בשלהי החודש שעבר, כוח משימה שהוזמן לייעץ למכון הבריטי על פעילותו הבינלאומית קבע כי החלטתו "לא קידמה את מטרותיה של RIBA". לאחר מכן במהלך ישיבת המועצה ב-ב-4 בדצמבר בוטלה ההצעה ברוב של 22 לעומת 18 מתנגדים. בהודעה רשמית מטעמו כתב הודר כי למועצה תפקיד חשוב "בסוגיות קשות שנויות במחלוקת. עם זאת, דעת הרוב קבעה כי ההחלטה שהתקבלה בנוגע לאיגוד הישראלי לא תרמה תרומה חיובית למצב הנוכחי".

"בעוד שלא צריך להיות שום ספק בנוגע לרצינות הבעיות העומדות בפני הקהילות בישראל ובגדה המערבית", הוסיף הודר, "כוח המשימה קבע כי ההחלטה לא התאימה למטרותיה של RIBA ולא הייתה צריכה להיות מוצגת בפני המועצה. הבקשה להשעות את האיגוד הישראלי הייתה טעות ולאחר החלטת המועצה המדיניות הזו בוטלה". כך או אחרת, שיח בעניין השעיית האדריכלים הישראלים עלה על השולחן בשדה האדריכלות הבינלאומי, ומסתבר שלמרות הסוף הטוב במקרה האמור נוצר תקדים ורעיון לבאות.

הישוב אפרת בגוש עציון. נמרוד סונדרס
הפעם האדריכלים הישראלים שרדו ברוב של 22, מה יהיה בקריאה הבאה?/נמרוד סונדרס

בקרו אותנו באינסטגרם

Instagram
  • עוד באותו נושא:
  • אדריכלות

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully