וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ממפעל כותנה למפעל קולטורה

ניר יהב, לייפציג

9.12.2014 / 12:46

מתחם עיצוב ואמנות בעיר לייפציג שבגרמניה ממגנט אליו מבקרים מכל העולם. המבנה שבעבר שימש מפעל כותנה הופך לחממת תרבות שנותנת פייט ראוי לאטרקציות ששוכנות בברלין הסמוכה

לייפציג, גרמניה. GettyImages
המתחרה החדשה של ברלין - לייפציג/GettyImages

מן הידועות היא שבעיר ברלין חיים אמנים רבים מרחבי העולם שהפכו את העיר למה שהיא: תוססת, טרנדית, חיונית וגדושה בתרבות. אלא שבשנים האחרונות הצטרפה לחגיגה עיר גרמנית נוספת – לייפציג – שהפכה לעיר טרנדית המושכת אליה אמנים רבים מגרמניה ומהעולם. סטודנטים, אמנים וצעירים רבים עברו לגור בעיר הקטנה, שסבלה במשך שנים ממצב כלכלי רעוע למדי, והכניסו דם חדש לעורקיה. לאור ההייפ הגדול שנוצר סביב לייפציג, החלו כולם לכנותה בחיוך "הייפציג".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
שפינראיי - מתחם האמנות הלוהט והמעודכן של לייפציג/מערכת וואלה!, צילום מסך
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
במתחם יש אפילו מגורים לאמנים/מערכת וואלה!, צילום מסך

בעיר נמצאים לא מעט אתרים שמושכים אליהם מבקרים רבים, ובראשם המפעל לייצור מכונית "פורשה", הכנסייה שבה ניגן המלחין יוהאן סבסטיאן באך, מטה ה"שטאזי" וביתו של המלחין היהודי פליקס מנדלסון. אלא לצד כל אלו שוכן בלייפציג אתר נוסף ומסקרן, שכל חובב אמנות ועיצוב חייב לבקר שם ולחוות חוויה קסומה: "שפינראיי" (Spinnerei) הוא מתחם אמנות ועיצוב ייחודי, טרנדי ומסקרן בלב העיר שמאגד בתוכו גלריות, אזורי סטודיו לאמנים, מגורים לאמנים, ספריות ותערוכות.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
חללי תצוגה עצומים שנותנים ביטוי הולם לפריטים המוצגים/מערכת וואלה!, צילום מסך
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
האמנים והמעצבים במקום עובדים קבוע על תערוכות המתחלפות במקום/מערכת וואלה!, צילום מסך

"שפינראיי" נמצא למעשה בתוך מבנים של מפעל לכותנה שלפני 100 שנה היה הגדול ביותר באירופה. לאחר נפילת חומת ברלין, אוחדה מזרח גרמניה עם המערב, המפעל קרס, המבנים שלו עמדו שוממים, עד שחבורה של אמנים שיקמה אותם והסבה אותם למה שהם היום: מתחם אמנות עצום ומרתק. אמנים ומעצבים רבים מתגוררים בתוך חדרי המתחם ויוצרים שם, חלקם מעדיפים רק להגיע לסטודיו וליצור, אחרים מגיעים כדי לצפות בתערוכות וגלריות, וחלק אף מגיעים כדי לקרוא על אמנות בספריית אמנות ועיצוב עצומה בגודלה.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
פעם מפעל כותנה והיום מפעל ייצור לקולטורה/מערכת וואלה!, צילום מסך
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
לא שוכחים פה את העבר ומשלבים בין הישן לחדש- עובדי מפעל הכותנה/מערכת וואלה!, צילום מסך

האלמנט העיצובי המורגש ביותר במתחם העצום הוא השילוב בין הישן לחדש, בין ההיסטוריה להווה, בין האותנטי לטרנדי. המבנים הפרושים ברחבי המתחם עדיין נראים בחוץ כמו מבנים של מפעל כותנה מתפורר, אולם בפנים פועם הלב החי של העשייה האמנותית. מעצבי המקום החליטו שלא להתנער מהמראה הארכאי של המפעל, ובמקום זאת העדיפו לכבד את ההיסטוריה של המקום: כמעט בכל חדר נמצאים כלים ומכשירים אותנטיים ממפעל הכותנה המקורי ותלויות תמונות של פועלים שעבדו בו. בנוסף, מתוך כבוד והוקרה, הוחלט גם לשמור על השם המקורי של מפעל הכותנה ("שפינאריי") ולא לשנותו.

מתחם האמנות והעיצוב שפינאריי בלייפציג. יאנה פבזנר-בשן, מערכת וואלה! NEWS
אזורי המגורים של האמנים מקבלים איפיון אישי/מערכת וואלה! NEWS, יאנה פבזנר-בשן
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
שילוב בין חדש לישן בא לידי ביטוי בעיצוב המקום/מערכת וואלה!, צילום מסך

החלטה עיצובית חשובה שקיבלו אנשי המקום היא לא לשפץ. תחת זאת, משתמשים האמנים והמעצבים שפועלים במקום באלמנטים עיצוביים כגון מוטות ברזל חלודים, עמודי ענק ותקרות חשופות – לצורך עבודתם האמנותית. מה שמוסיף נופך עיצובי מרתק וקסום – ומשרה אווירה מכשפת במקום. עיצובו הייחודי של המתחם הופך אותו ללא עוד מתחם אמנות משעמם ומוכר. זהו אחד ממתחמי האמנות המיוחדים ויוצאי הדופן בגרמניה ובאירופה וכמות המבקרים שמגיעים לשם כדי לחוות את החוויה הקסומה היא העדות הטובה ביותר לכך.

מאות יוצרים פועלים במתחם: רקדנים, שחקנים, ציירים, פסלים ומעצבים. אחת היוצרות המוערכות והמפורסמות שמפעילות סטודיו ב"שפינראיי" היא המעצבת הגרמנייה והמוערכת קלאודיה ביין, 40. ביין מתמחה בעיקר בעיצוב בפורצלן ואפשר למצוא את העבודות שלה באוספים והמוזיאונים הנחשבים ביותר באירופה ובארצות הברית. ביין יודעת לשלב בין פיסול לבין אמנות שימושית, והדוגמה הטובה ביותר לכך היא מנורות הפורצלן המופלאות שהיא יוצרת.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
גופי התאורה של קלאודיה ביין המוצגים במוזיאונים מוערכים בעולם/מערכת וואלה!, צילום מסך
מנורות פורצלן של המעצבת הגרמנייה קלאודיה ביין. סטפן פסיג,
שילוב בין פיסול לאמנות עכשיווית/סטפן פסיג

לדברי ביין, השימוש בפורצלן לעיצוב ולאמנות הוא ז'אנר אמנותי צעיר שעדיין נמצא בחיתוליו. "עם זאת, האפשרויות שפורצלן מציע למעצב בימינו הן כמעט בלתי נדלות", היא מוסיפה. כשמסתכלים על מנורות הפורצלן המעוצבות להפליא ניתן לחשוב שהן עלולות להישבר בכל רגע, אולם החומר שבו ביין עושה שימוש עלול לתעתע: "בעוד שהחומר עדין מאד, לעיתים צריך להפעיל כוח פיזי רב כדי להשתמש בו נכון".

בקרו אותנו באינסטגרם

Instagram
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
פריטים שמקבלים ביטוי ראוי בחלל/מערכת וואלה!, צילום מסך

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully