וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לא עוצר בוורוד: ראיון מיוחד עם המעצב קארים ראשיד

24.10.2014 / 9:17

קארים ראשיד מתכנן לראשונה סמארטפון לעשירים עבור חברה ישראלית ובמקביל, מעצב 80 מוצרים נוספים. בדרך ממיאמי לברלין הוא מספר לנו על הקשר עם ישראל ועל הדור הצעיר שמעסיק אותו שעות נוספות

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
ברומן ארוך עם הישראלים - קארים ראשיד בסטודיו/מערכת וואלה!, צילום מסך

שיתוף פעולה בין חברה ישראלית לבין אחד המעצבים הגדולים בעולם צפוי להוליד את הסמארטפון הכי מסקרן שאתם לא יכולים להרשות לעצמכם. את הטלפון החדש, המיועד לעשירי העולם בלבד, מפתחת חברת ההייטק התל-אביבית "סירין טכנולוגיות מובייל". החברה הצליחה לגייס את המעצב עטור הפרסים קארים ראשיד, שיעצב את הטלפון היוקרתי. עיצוב מכשירים אלקטרונים הוא לא תחום זר לראשיד, שכבר זכה בעבר בפרסים עבור עיצוביו לחברת סמסונג ואסוס.

לדברי גורם בחברה, ששוחח עם אתר "גייק-טיים", החברה מפתחת טלפון שלא יהיה רק בעיצוב החדשני ביותר, אלא גם יכלול את החומרה והטכנולוגיה המתקדמת ביותר. הם מרכזים את מאמציהם באיתור ויצירת החומרה המתקדמת ביותר לטלפון החכם ביותר שנבנה אי פעם. דוגמה אחת שנחשפה מתוך המפרט הטכני של המכשיר היא טכנולוגית טעינה ייחודית שפותחה אף היא על ידי חברה ישראלית אחרת, סטורדוט, שחשפה מוקדם יותר השנה שהיא מסוגלת לטעון טלפון מאפס אחוזי סוללה למאה בתוך 30 שניות. על פי ההערכות, מחירו של המכשיר יעמוד על 10,000 דולרים.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
מחשב אסוס שעיצב קארים ראשיד/מערכת וואלה!, צילום מסך

החברה שכרה את שירותיהם של עשרות מהנדסים, המפתחים את מערכות ההפעלה המבוססת אנדרואיד למכשיר החדש. לא היה ניתן להשיג את תגובת החברה שאמרה מצדה כי הודעה בעניין, אם תהיה, תגיע רק בעוד שנה. עם זאת ב"גיק-טיים" דווח כי היא כבר עברה את שלבי בניית אב הטיפוס הראשוניים וכיום, הם מעריכים שיצליחו להשיק את המכשיר החדש לקראת סוף 2015.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
שעוני יד עבור אלסי/מערכת וואלה!, צילום מסך

מי רוצה טלפון ב-16 מיליון דולר?

לא מדובר בניסיון הראשון לייצר מכשיר חכם לעשירים בלבד. עשרות יצרני סמארטפונים המיועדים לקהל הרחב ייצרו גם גרסאות מיוחדות לטלפונים שלהם, מרביתם שודרגו בתכשיטים שהוטבעו בהם והעלו את שווים במאות עד אלפי דולרים. ורטיו, שהחלה כחברת הבת של ענקית הסלולר הפינית נוקיה ב-1998, ניסתה להוכיח כי קיים שוק גדול לטלפונים יוקרתיים - אולי לא גדול כמו זה של הטלפונים להמונים, אך גדול מספיק. נראה שהם הוכיחו את הנקודה שלהם לאחר שנמכרו לפני שנתיים לחברת השקעות פרטית אסיאתית ב-250 מיליון דולר והפיקו רווח של 300 מיליון בשנה.

אפל לא וויתרה על נתח השוק הזה ושיבצה בכמה מהאייפונים שלה יהלומים, מהלך שהקפיץ את המחיר של המכשיר לכמעט 16 מיליון דולרים. מעניין לדעת כיצד בעלי האייפון 5 המנצנץ יעשו כעת לאחר השקת האייפון החדש. חברת היהלומים השוויצרית סוולי ייצרה סדרה של 11 טלפונים יוקרתיים בעבודת יד, עם ממשק משתמש בלעדי, עיצוב ייחודי וצלילים שנוצרו על ידי תקליטנים מקצועיים. בטלפון הלבן, המכונה "קרח לבן" ופונה לקהל הנשי, זהב 18 קראט ועור תנין לבן. עלותו נעה בין 10,000 דולרים ל-120,000. גם דיור החליטה להתנסות בשוק הסלולר היוקרתי והרכיבה אף היא טלפון בעבודת יד מזהב 18 קראט, יותר מ-15,000 יהלומים ו-46 פנינים. מחיר המכשיר עומד על 125 אלף דולרים.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
המלון שקארים מתכנן בתל אביב/מערכת וואלה!, צילום מסך

על חוצפה ישראלית ועיצוב

נראה שיש לישראלים תשוקה לאמנויות, הרבה יותר מדינות אחרות. הם מעריכים את העבודות והרעיונות שלי ובה בעת בוחנים אותי על הפרטים הקטנים - דבר שאני אסיר תודה לו, כי ככל שאני משפר את הדברים, התוצאה הסופית טובה יותר?.

לראשיד, שינצח על פרויקט הסלולאר השאפתני בצדו העיצובי, היסטוריה של שיתופי פעולה עם ישראל ועם חברות של ישראלים בשעה שהאחרונה עם חברת סירין הוא רק האחרון שבהם. ראשיד עיצב מלון בלב תל אביב, עבד על פרויקט מגורים עם ישראלים בניו יורק ועל גופו - בין יתר הקעקועים הרבים - גם אחד עם הכיתוב "אור" בעברית. בראיון מיוחד עם וואלה! בית ועיצוב הסביר ראשיד כי הוא מנוע מלדבר על הפרויקט המשותף עם סירין אך הודה: ?יש לי תחושה שיהיו לי עוד פרויקטים רבים בישראל?.

איך התחיל הקשר שלך עם המדינה הקטנה שלנו?

בפעם הראשונה הזמינו אותי לישראל ב-2009 כאורח מגזין עיצוב. לאחר מכן, עבדתי גם עם חברת הולנדיה ועיצבתי כמה מיטות. אני אוהב את המדינה הזו. טיילתי בה הרבה וחזרתי מספר פעמים להרצות בה. האנרגיה, האינטלקט, התשוקה והעובדה שהישראלים נראים מאוד מעוניינים בתרבות ועיצוב מודרני גרמו לי להתאהב במדינה ובאנשיה. למעשה, נראה שיש להם כל כך הרבה תשוקה לאמנויות, הרבה יותר מהרבה מדינות אחרות. הם כל כך מעריכים את העבודות והרעיונות שלי ובה בעת הם בוחנים אותי על הפרטים הקטנים - דבר שאני אסיר תודה לו, כי ככל שאני משפר את הדברים, התוצאה הסופית טובה יותר?.

אני מבינה שאתה מטייל בעולם בימים אלו, איפה אני תופסת אותך עכשיו?

"אני בביקור קצר במיאמי לכבוד פאנל על עתיד התפתחות הבתים המשותפים ברחבי העולם. אדבר על הפרויקט החדש שלי במיאמי ועל ארבע דירות שאני מעצב בניו יורק, אחת בלטביה, אחת במרוקו ועוד אחת במלזיה. אחרי מיאמי אני ממשיך לאמסטרדם, ברלין, שנזן, הונג קונג, דובאי, מוסקבה, איסטנבול ולקנקון אגיע בנובמבר".

עוד באותו נושא

ראשיד מתכנן מגורי יוקרה במחיר משתלם

לכתבה המלאה
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
שיתוף פעולה עם הולנדיה/מערכת וואלה!, צילום מסך
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
כיסא "באטרפליי" עבור מאגיס/מערכת וואלה!, צילום מסך

אתה מנצל את ההזדמנות גם לעבוד על פרויקט חדש שם במיאמי?
"כן, בדיוק סיימתי עיצוב בית דירות אחד שנקרא מייבריקל ואני עובד על אחד נוסף שייקרא פרדיסו ביי. אני גם מעצב מלון באושן דרייב ובניין משרדים בקוקנט גרוב שבמיאמי".

כבר הספקת לקעקע את סמל העיר? נשאר לך בכלל מקום לעוד קעקועים?

"אין לי עדיין קעקוע של מיאמי! אבל בהתחשב בכך שיש לי גם שם דירה אני ממש צריך. אולי את האייקון של אנרגיה או רוח יתאים. יש עוד הרבה מקום - יש לי רק 17 קעקועים".

השארת חותם ייחודי בערים רבות, מה לדעתך העבודה שבלטה ביותר בנוף המקומי?

"זו שאלה קשה מאוד מאחר שעבדתי בכל כך הרבה מדינות. בעיצוב פנים אני חושב שהכי בולטת היא מסעדת מורימוטו שעיצבתי ב-2001 בהוואי, שזכתה בכל כך הרבה פרסים והייתה הפרויקט הראשון שלי בעיצוב פנים שזכה בהכרה. ועיצבת יותר ממאה מרחבי פנים ב-12 השנים האחרונות.

מלון סמירמיס (מלון שעיצב ראשיד באתונה בשנת 2004, י.ח) הציב את הקריירה שלי במקום שמוכיח שאני מסוגל ליצור מלונות חדשניים ובעשור האחרון אני חושב שפרויקטים כמו תחנת המטרו בנאפולי (2011) ומוצרים כמו בקבוק המים ?בובל? הראה לעולם את הרצון שלי ליצור אובייקטים לכל העולם?.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
בקבוקי בושם איסי מיאקי/מערכת וואלה!, צילום מסך
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"כורסת אהבה" עבור מותג השמפניה VEUVE CLICQUOT/מערכת וואלה!, צילום מסך

רוצים עיצוב - אבל במחיר בר השגה

?כרגע אני עובד על 80 פרויקטים ב-35 מדינות במקביל" אני רוצה לעצב בתי חולים, מזגנים, ספינות וקו אופנה על שמי"

מלבד סימני ההיכר של ראשיד, בראשם הצבעים ורוד ולבן וסלידתו מקווים ישרים, הוא עיצב במהלך הקריירה שלו מוצרים ?ברי-השגה?, שיכול להיות שתמצאו גם בבית שלכם מבלי לדעת מי האיש שעומד מאחוריהם. ?אני גאה במיוחד בפח ?גראבו קאן? שעיצבתי ב-1994. מכרו מיליוני פחים כאלה בארצות הברית וזה הוכיח לי שאמריקאים רוצים עיצוב אך במחיר בר השגה. בזמנו, פח פלסטיק היה מזוהה כפחית שחורה מלבנית בלי שום אלטרנטיבה קטנה. מיד חשבתי על אובייקט יותר פונקציונלי וזה לימד אותי שעיצוב חייב גם לעבוד. הוא יכול להיות אמנותי, קונספטואלי, אבל תמיד צריך לעבוד בצורה מושלמת. עשיתי את אותו הדבר עם כיסא שעיצבתי בשנת 1997 ונמכרו כבר יותר משני מיליון כאלה?.

אילו פרויקטים חדשים ומרגשים בשרוולך היום?

?כרגע אני עובד על 80 פרויקטים ב-35 מדינות. טלפון סלולארי, בקבוקי יין, אריזות לקרמים ואביזרי אמבטיה, קו של לקים לגברים ופרויקטים רבים של ריהוט ותאורה בטורקיה, איטליה, צרפת וקנדה. אני עובד על תכשיטים בברזיל, ויברטורים בגרמניה, מברשות שיניים בקוריאה וקניון בסנט פטרסבורג, מלונות בקואלה לומפור, תל אביב, אמסטרדם, משרדים בקנדה ובניינים בניו יורק בהם 350 דירות, מסעדה בטנג?יר ודירות בטורונטו מוסקבה ומרוקו?.

יש עדיין משהו שאתה חולם לעצב ועדיין לא הזדמן לך?

?אני רוצה לעצב בתי חולים, מזגנים ומכשירי אדים, מכונות קפה, בלנדרים, טוסטרים, מחליקי שיער ועוד ועוד.. הייתי מאוד רוצה לעצב תפאורות לתאטרון ולהופעות מחול, בניינים, ספינות וקו אופנה על שמי. גם בתים פרטיים ועיצוב פנים של מטוסים, מכונית חשמלית וגם מערכת מוסיקה אלחוטית ממש טובה?.

חלומות העיצוב של ראשיד נעים ממגב פשוט דרך מחשבים ניידים ומצלמות דיגיטליות (שכולן לדבריו ?מאוד מכוערות?) ועד למוזיאונים. הוא גם לא מוכן לוותר על התענוג שבעיצוב מלונות וחולם לעצב לפחות מלון אחד בכל עיר שביקר בה.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
מתקן למטריות עבור קאזמניה/מערכת וואלה!, צילום מסך
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
קארים ראשיד עם הבית קיווה - חושב על ליין לילדים/מערכת וואלה!, צילום מסך
?הייתי שמח מאוד לעצב צעצועים, במיוחד עכשיו כשיש לי בת. אך הצעצוע הטוב ביותר שילד יכול לקבל הוא עט ונייר?

לא מזמן הצטרפה חברה חדשה למשפחה שלכם – קיווה (הבת). היא כבר מראה העדפה לצבע ורוד כמו אבא שלה?

?בהחלט! הבגדים שלה נראים ממש כמו שלי - ורודים, לבנים וכסופים. אבל נראה שהיא מאוד אוהבת גם את הצבע ירוק. אז נחיה ונראה. אני פשוט בטוח?, הוא מדגיש, ?שהיא גדלה בסביבה מאוד צבעונית ובעולם עכשווי מאוד?.

מעריץ ממקסיקו עיצב לאחרונה בובה בדמותך. חשבת אולי לנצל את ההזדמנות ולעצב קו צעצועים?

?הייתי שמח מאוד לעצב צעצועים, במיוחד עכשיו כשיש לי בת. כבר עיצבתי בקבוקים, רהיטים לבתי בובות וכיסא לילדים עם מקום לאחסון צעצועים. אבל אני מאוד מעוניין לעצב רהיטים לילדים ואני חושב לעצב ספרי ילדים - אך הצעצוע הטוב ביותר שילד יכול לקבל הוא עט ונייר?.

Instagram
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
בובת קארים ראשיד שעוצבה על ידי מעריץ מקסיקני/מערכת וואלה!, צילום מסך
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
כורסאות עבור קאזמניה/מערכת וואלה!, צילום מסך
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
כורבת ביצה עבור מטרלה/מערכת וואלה!, צילום מסך
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
מערת ישיבה מודולארית עבור מראיטליה/מערכת וואלה!, צילום מסך
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אמבטיות פריסטנדינג עבור סטורן/מערכת וואלה!, צילום מסך
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
ליין למשרד - דפי ממי/מערכת וואלה!, צילום מסך
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
גוף תאורה שולחני בצורה בלתי מוגדרת - המאפיין של ראשיד/מערכת וואלה!, צילום מסך

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully