וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מיאמי היט: תערוכת עיצוב גדולה ואישה אחת שמככבת במרכזה

תערוכת העיצוב דיזיין מיאמי הנחשבת לאירוע מכונן בתחום, מציגה מחווה ייחודי בין אייקון האופנה לואי ויטון לאחת הנשים המשפיעות בעולם העיצוב שרלוט פריאן

כנגזרת לגלובליזציה וברוח הפלורליזם מתפתחת תופעה שזכתה בשנים האחרונות לכינוי 'דיזיין ארט'. ההכרה בזכות לביטוי אישי, ייחודי ושונה, שהתגלתה מחדש על ידי אספני ואוצרי אמנות ועיצוב, מביאה בהתאם לפריחה של שוק ערני ונמרץ שתר אחר עבודות המוצעות בסדרות מוגבלות, יצירות חד פעמיות, אובייקטים קונספטואליים, one off, פריטים המעוצבים ביחידות בודדות ועבודות המתרחקות מהסדרתי, המשוכפל והמתועש.

תערוכת העיצוב 'דיזיין מיאמי', האחות הקטנה של יריד האמנות 'ארט- באזל', נחשבת לאחד מהירידים הבולטים הפועלים בטריטוריה הזו; מדובר ביריד האחרון שמתקיים מדי שנה בדצמבר ונועל את סדרת הירידים הבינלאומיים במיאמי, שפלורידה, ארצות הברית. המהדורה התשיעית שהתקיימה השנה בתחילת דצמבר, מציגה נקודת מפגש מרתקת בין הדיסציפלינות השונות הנעה על הציר בין חדש וישן ובין מסורת וחדשנות. החל ממחוות היסטוריות ביניהן, חשיפה ראשונית של מבנה מגורים בקנה מידה מלא בחתימת ז'אן פרובה ועד למעצב המוערך רוס לאבגרוב, המדגים את יישום מהפכת ההדפסה התלת מימדית בעיצוב אקססוריז מתוכשטים.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
מיזם Tent pile: פירמידת חול בעיצוב formlessfinder בביתן הכניסה ל'דיזיין מיאמי'/מערכת וואלה!, צילום מסך

עיצוב ביתן הכניסה הופקד השנה בידי קבוצת formlessfinder מניו יורק, פרקטיקה קונספטואלית לאדריכלות עכשווית שהזמינה את הקהל למיצג חווייתי-רדיקלי במראה פירמידת חול, הבוחן מחדש את הקשר בין הסביבה, המבנה האדריכלי והמרחב הבנוי.

על קו התפר בין עיצוב מודרני ואספנות אין ספק למבקרים שמורשתה של שרלוט פריאן, אחת האושיות בהתפתחות העיצוב העכשווי, מהכוכבות הפופולריות וה 'איט-גירל' של התערוכה. פריאן (1903-1999) מעצבת, אדריכלית, וצלמת פורצת דרך ומהדמויות המשפיעות בתנועה המודרנית של המאה ה-20, פיתחה שפה ייחודית משלה, המבוססת על יישום חומרים תעשייתיים ברהיטים כמו אלומיניום, פלדה וזכוכית. המאסטרו, לה- קורבוזייה, שסרב בתחילה להעסיקה בסטודיו ( עם הציטוט ההיסטורי"כאן לא רוקמים כריות"), התרשם בהמשך מפריטי ריהוט שעיצבה עבור Bar sous le Toît, וקיבלה לעבודה במחלקת הרהיטים שלו. למרות שהייתה מעורבת בשורת עבודות שעשו היסטוריה, אלו נרשמו בזיכרון הקולקטיבי לזכותו של לה -קורבוזייה ושותפו ובן דודו פייר ז'נרה.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
תערוכת מחווה לשרלוט פריאן בשיתוף בית האופנה לואי ויטון, אולם התצוגה של קסינה/מערכת וואלה!, צילום מסך
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
קולקציית אביב-קיץ 2014 לואי ויטון/מערכת וואלה!, צילום מסך

ב 'דיזיין מיאמי' מחזירים השנה את הפוקוס הציבורי לפריאן, במספר מחוות לפועלה וחותמה; חברת קסינה בשיתוף לואי-ויטון, חילצה את פריאן מחסות הצל של שותפיה, בהשקת מהדורה מוגבלת של 1,000 יחידות של שזלונג LC4 . הפריט המיתולוגי מ-1928 שעיצבו לה קורבוזייה, ז'נרה ופריאן, חופה לרגל המאורע בעור בגוון וורדרד-טבעי ובעבודת יד של ויטון. הוא הוצג כחלק מתערוכה שהתקיימה באולם התצוגה של מותג הריהוט האיטלקי, ולרגל השקת קולקציית אביב-קיץ 2014 של בית האופנה הצרפתי. Julie de Libran , העומדת בראש קו הפרימיום הנשי של בית האופנה, תרגמה את הפילוסופיה העיצובית וערכי התחכום והפרקטיקה של פריאן, ועיצבה בהשראתה של המוזה, קו הלבשה מודולרי, בסגנון מיקס אנד מאטצ' ועשיר באזכורים ליצירותיה המודרניסטית של פריאן, אשר גם תפקדו כתפאורה בביתן התצוגה של קסינה.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
עוד מתוך הקולקציה של ויטון/מערכת וואלה!, צילום מסך

צפו: קאסינה, לואי ויטון ופריאן:

בית האופנה ויטון התגלה כשחקן מוביל בהומאז' למעצבת הצרפתייה; ויטון, שם נרדף ליוקרה ואליטיזם, בחר 'בהפוך על הפוך' להתייחס לעבודתה המזוהה כאנטי -אליטיסטית ולהקים לתחייה את La Maison au Bord de l'Eau, -מהמודלים הראשונים לארכיטקטורה טרומית, ומופת לבניה מהירה וקלה. ביתן החוף מ-1934, תוכנן במסגרת תחרות שארגן המגזין הצרפתי L'architecture D'aujourd'hui,- אך מעולם לא מומש. שמונה עשורים אחרי, המבנה הוקם בחצר האחורית של חופו של מלון Raleigh במיאמי, ואובזר ברהיטים שעיצבה בשנות ה-30.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
La Maison au Bord de l'Eau, ביתן החוף של שרלוט פריאן קם לתחייה בחסות לואי ויטון במלון Raleigh, מיאמי/מערכת וואלה!, צילום מסך
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
הקווים האופייניים של פריאן בביתן החוף המשוחזר של לואי ויטון/מערכת וואלה!, צילום מסך
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אסתטיקה ייחודית למי שהפכה לאושייה הודות ל-לה קורבוזייה/מערכת וואלה!, צילום מסך

המאניה לפריאן ממשיכה גם בביתן של גלריית Downtown הפריזאית. בתערוכה שכותרתה 'Charlotte Perriand - A House in Montmartre', הוצגו פריטים, באוצרות פרנסואה לפאנו ( Francois Laffanour), שעיצבה בשנות החמישים עבור בית המגורים Borot residence במונמארטר, שבפריז. עבודות אלו מייצגות את התקופה בה שהתה ביפן ווייטנאם אשר השפיעו על עבודתה ועיצוביה. אלו התעשרו בהשראת האסתטיקה של תרבות העיצוב היפנית והיא החלה לעבוד עם חומרים טבעיים ומסורתיים יותר, לשלב רכיבים, מוטיבים וטכניקות מקומיות תוך מיזוג ושילוב בין מזרח ומערב, המעצימים את הרלבנטיות של יצירתה גם כיום.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
בית המגורים Borot residence, שרלוט פריאן, בגלריית Downtown/מערכת וואלה!, צילום מסך
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
השראה מבית המגורים המקורי/מערכת וואלה!, צילום מסך

העיצוב הצרפתי פוסט מלחמת העולם השנייה, ממשיך להוביל גם בגלריית Patrick Seguin עם יחידת מגורים להרכבה בחתימת המעצב הצרפתי המוערך ז'אן פרובה. The Maison Démontable, מבנה מודולרי נדיר לייצור סדרתי מ-1945, מדגים את השינוי החברתי ,סגנון החיים ואת פסגת היופי של העיצוב התעשייתי של התקופה. הוא נחשף לראשונה לציבור הרחב והוצע למכירה תמורת 2.5 מיליון דולר, אך עדיין לא נמכר.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
The Maison Démontable 8x8 בחתימת ז'אן פרובה בגלריית Patrick Seguin/מערכת וואלה!, צילום מסך
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
תכשיטי גוף בהדפסה תלת מימדית של Daniel Widrig/מערכת וואלה!, צילום מסך

'דיזיין מיאמי' נתנה השנה במה רחבה גם לעולם התכשיטנות; גלריית Louisa Guinness חשפה את קו התכשיטים של מעצב רוס לאבגרוב, אשר מייצג את האוונגרד העיצובי של ימינו- ומשלב בין עיצוב מסורתי לעכשווי ובין אמנות הצורפות לטכנולוגיות מתקדמות. סדרת הפריטים הנקראת Foliates מיוצרת בטכניקת הדפסה 3D. היא כוללת 6 טבעות מ-18 קראט בצורניות אורגאנית ומוצעת במהדורה מוגבלת של 10 יחידות. סדרת kinesis של האדריכל הבריטי Daniel Widrig מיוצרת אף היא בטכנולוגית דפוס תלת ממדי ומציגה תכשיטי אוונגרד מפוסלים ודקורטיביים המתפתלים סביב אזור הצוואר והכתפיים.

את הקשר הישראלי אפשר למצוא בגלריית Moderne מפילדלפיה עם 2 עבודות של המעצבים הגל גולדנר ויפתח גבע שהציגו פריטי ריהוט מעץ וסיבי פחמן שנוצרו מיישום טכנולוגיה חדשנית מתחום התעופה והנדסת החלל.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
שרפרף מגזע עץ ברוש וסיבי פחמן בעיצוב גל גולדנר ויפתח גבע , גלריית Moderne/מערכת וואלה!, צילום מסך

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully