וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המתאבדים הנחושים מטביעים את איראן בבוץ הלבנוני

19.11.2013 / 14:44

הפיגוע המשולב שהרעיד היום את ביירות אולי ייחשב לאירוע שכיח בעיראק, אך בלבנון זו עדיין הסלמה חסרת תקדים. טהראן תחשוב פעמיים לפני שתשגר עוד כוחות למלחמה הסונית-שיעית

צילום: רויטרס, עריכה: גדי וינסטוק, קריינות: אביב אברמוביץ'

פיגוע ההתאבדות הכפול הבוקר (שלישי) בביירות, נגד השגרירות האיראנית בעיר, רחוק מלהפתיע. הוא היה כמעט צפוי על רקע הקרבות בסוריה בין סונים רדיקלים לכוחות חיזבאללה ואנשי משמרות המהפכה האיראניים, ובשל האיומים של פלגי אל-קאעדה, הפועלים בסוריה כדי לפגוע במטרות איראניות במרחב.

ובכל זאת, במובנים רבים הפיגוע היום מביא את העימות הסוני-שיעי בלבנון ובסוריה לשיאים חדשים. שני מחבלים מתאבדים שפועלים יחדיו, במטרה לפגוע במספר רב ככל האפשר של שיעים, היא תופעה שהפכה כמעט לשכיחה בעיראק. ב"ארץ הארזים", זו עדיין הסלמה חסרת-תקדים בעוינות הבין-עדתית.

בדומה לשיטות הפעולה של חיזבאללה ומשמרות המהפכה בתחילת שנות ה-80, נגד מטרות מערביות בלבנון, גם הגורם התוקף בחר לשלוח שני מתאבדים. גורם זה משתייך ככל הנראה לפלג כזה או אחר של אל-קאעדה (ולפי רויטרס, את האחריות קיבלו "גדודי עבדאללה עזאם", הקרויים על שמו של אחד ממייסדי אל-קאעדה, הפלסטיני עבדאללה עזאם). המחבל הראשון הגיע באופנוע לשער השגרירות והתפוצץ, במטרה לפלס למתאבד השני את הדרך, כשהוא נוהג במכונית ממולכדת, עמוסה חומרי נפץ. התוצאה קטלנית: 23 הרוגים וכמעט 150 פצועים.

פיצוץ מחוץ לשגרירות איראן בביירות בלבנון. Hussein Malla, AP
זירת הפיגוע, היום בביירות/AP, Hussein Malla

אנשי חיזבאללה ומשמרות המהפכה ניסו להיערך לאיומים מסוג זה. כבר לפני כמה חודשים פרסמה צמרת הארגון אזהרה מפורשת לכל פעיליה, לפיה עליהם להיות ערוכים לאפשרות של התקפות מתאבדים נגד מטרות שיעיות. בהתאם, החל חיזבאללה לנקוט בשורה של צעדים כדי להגביר את האבטחה סביב יעדיו: הוא הכניס לשימוש כלבים שאומנו לזהות חומרי חבלה ומחסומי פתע נפרסו ברחבי העיר כדי להקשות על מחבלים מתאבדים.

הדאחייה של ביירות, הרובע המזוהה עם חיזבאללה, הפכה ליעד מבוצר, שהכניסה והיציאה ממנו ללא בידוק, בלתי אפשרית. והנה מתברר, שאפילו אמצעי האבטחה הקפדניים הללו, שננקטו גם במקרה של יעדים איראניים מובהקים, לא הצליחו לסכל את הפיגוע. האיראנים לומדים כעת על בשרם את מה שישראל למדה בעבר בפיגועים שיצאו מבית היוצר של טהראן: השילוב בין חומרי נפץ ומחבל חדור מוטיבציה, הופכים את נשק ההתאבדות לקטלני וקשה לעצירה.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קק"ל מעודדת לימודי אקלים באמצעות מלגות לסטודנטים צעירים

בשיתוף קק"ל
המנהיג העליון של איראן עלי חמינאי. טהרן, אוקטובר 2013. AP
שיטת הפעולה של משמרות המהפכה משמשת כעת את מתנגדי חיזבאללה. חמינאי בטהראן/AP

שלל גינויים לפיגוע נשמעו הבוקר מכל קצוות הקשת הפוליטית בלבנון. אלא שלמרות מפגן האחדות המזויף והזמני, נראה שהמציאות הנוכחית במדינה אינה צפויה להשתנות בקרוב באופן דרמטי. מלחמת אזרחים של ממש לא נראית באופק. מנגד, שלל התקפות ופיגועים של סונים נגד שיעים ולהיפך, ייעשו שכיחים יותר ויותר. כשם שמדי פעם בפעם, ממשיכות קבוצות סוניות קיצוניות לשגר טילים לעבר יעדים שיעים, ולחסל אישים המזוהים עם בשאר אסד, גם שני המחבלים המתאבדים מהבוקר אינם צפויים להיות האחרונים שיתפוצצו במסגרת המלחמה הבין עדתית.

ומה לגבי איראן? ייתכן שבעקבות הפיגוע, יחליטו השלטונות בטהראן לשלוח עוד כוחות ועוד אנשים ללבנון כדי לסייע שם לחיזבאללה בלחימה מול המליציות הסוניות. במקרה שכזה הם עלולים עוד לגלות מה משמעות המונח הישראלי "לשקוע בבוץ הלבנוני".

הבוקר: 23 הרוגים בפיגוע ליד שגרירות איראן

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully