וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חגיגה לעיניים: עיצוב הסט ב"גטסבי הגדול"

מה היה אמיתי, מה דמיוני איפה השיגה הארט דירקטורית את רהיטי האר-דקו, סידורי הפרחים המרהיבים ושטיחי המשי העצומים בסרטו החדש של באז לורמן

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
סלון עשיר ברהיטי אר דקו ושטיחים סיניים בהזמנה מיוחדת/מערכת וואלה!, צילום מסך

14 שבועות נדרשו לבנות, לצייר, לקשט ולעצב את אחוזתו הפומפוזית והמרהיבה של גטסבי הגדול. האחוזה בה מצולמים שיאיו הוויזואליים של הסרט כוללת אולם נשפים, ספריה, חדר שינה, אולם כניסה, בריכת שחייה וגן נוי. הדעות אמנם חלוקות בעניין עיבודו המחודש של הבמאי באז לורמן לקלאסיקה האמריקאית על פי ספרו של פ. סקוט פיצ'רלד, אך סט הצילומים ועיצובו אינו נתון לוויכוח. אי אפשר להתעלם מצבעונית הרהיטים, פרטי הטקסטיל (וילונות ושטיחים), סידורי הפרחים וארגונם במעין סימפוניה מהפנטת, שחוברת לפסקול המרגש שמתנגן ברקע, ארוזים בקונפטי, פנינים ונוצות. מעצבת הסט וההלבשה קתרין מרטין, זוגתו של לורמן, נצחה על 42 הסטים המפוארים והמושקעים שצולמו בסידני ובסביבתה. מרטין המחזיקה ברזומה ארט מפואר ואף זכתה בשני אוסקרים ב"מולאן רוז'", יצאה למחקר בעקבות הבתים המפוארים והטירות של שנות ה-20 המוקדמות, השוכנים בחוף הזהב של לונג איילנד (המקום בו מתרחשת עלילה).

האחוזה העצומה של גטסבי (ליאונרדו דיקפריו), מוקד המסיבות הרהבתניות ואתר עלייה לרגל של הניו יורקים בשנות ה-20 בעידן הג'אז, צולמה במבנה ישן בסדני (סמינר כמרים) על שם פטריק הקדוש. למבנה נוספו כמה צריחים בעיבוד דיגיטלי בדומה לטירת דינסנילנד המוכרת, במטרה לייצר סוג של פנטזיה התואמת לסגנון חייו של גטסבי וכך גם בשאר הסטים הביתיים מייצגים את אופי הדמות. בחזית האחוזה המקורית ניצבו שני עצי דקל שהוחלפו בשניים אחרים ורעננים ונבנתה מזרקה גדולה במיוחד. גרם המדרגות המתעקל באולם המרכזי שבאחוזה מבוסס על גרם דומה בטירה איטלקית בשם "לה סלבה". אולם הנשפים מתהדר בתקרה מוזהבת שבמרכזה תלויה נברשת קריסטלים עצומה ומתחת, רצפת חיפוי עץ שבמרכזה משובצת מונוגרמה של גטסבי. החלונות הגדולים תורמים לדרמה שבחלל האמור, בתוספת הווילונות הארוכים שמתנפנפים במהלך הסרט בכמה סיטואציות דרמטיות. חדר השינה של גטסבי מהווה אף הוא פנטזיה בפני עצמה. הוא משתרע על פני שתי קומות כאשר בקומה התחתונה ניצבת מיטה גדולה ומרשימה ולחדר הארונות עולים בגרם מדרגות לולייני. הרהיטים מבוססים על אינפוטים שנלקחו מאמיל ז'אק, חלוץ סגנון האר דקו בצרפת. הקירות המעוטרים נעשו בהשראת לובי מלון "דלאנו" במיאמי, בעיצובו של המעצב הצרפתי המוכר פיליפ סטארק.

פאר האחוזה עומד בניגוד גמור לביתו הצנוע יחסית של השכן ניק, דמות מרכזית בעלילה (טובי מגווייר), המתגורר בקוטג' קטן ואינטימי, עם מרפסת ונדנדה שמשקיפה לערוגת פרחים ומדשאה קטנה. עיצוב הפנים שהוקדש לניק, מבוסס על רהיטי עץ בסגנון סולידי, עם מוטיבים שאומצו מתחילת המאה בסביבת לונג איילנד וכאלה שמשקפים את אופיו התמים של ניק. סידורי הפרחים של מאות סחלבים, שגטסבי ארגן לאהובתו דייזי (קארי מליגן) בדירתו של ניק (בת דודתו) נעשו בהשראת חנות הפרחים המפורסמת בלונדון של 1930 על שם Constance Spry, שהייתה אהובה במיוחד על הדוכסית מווינדזור (אליזבת בווס-ליון).

בדירת הזוג טום ודייזי ביוקנן שולבו מוטיבים סיניים כמו טפטים ממשי מיוחד שהעבודה עליהם נמשכה כשלושה שבועות. ההשראה נלקחה מבתים מפוארים בלונג איילנד של המאה ה-18. השטיחים הגדולים בבית משפחת ביוקנן נעשו גם בהם בהזמנה מיוחדת בסגנון אר דקו עם צורות עיטור של פנינים וגודלם כ-27 מ"ר כל אחד.

דירת הארלם של פילגשו של מר ביוקנן, מעידה אף היא לא מעט על אופי הדיירת. מרטין מצאה ספר סמפלים מיוחד של טפטים משנות ה-20 והצליחה להגיע לרמת דיוק של איכות מקור דימויים אירוטיים מתוך ציוריו של סמל הרוקוקו, הצייר פרגונר כגון, הנערה על הנדנדה.

הספר המקורי של פיצ'רלד אולי מלא בניואנסים מתוחכמים לעומת הסרט הוויזואלי שמהווה חגיגה לעיניים של חובבי עיצוב ואופנה. כך או אחרת, יצרנית הרהיטים האמריקאית "פרנק פולרו" המתמחה ברפרודוקציות בסגנון אר דקו, מסרה בראיון לעיתון "לוס אנג'לס טיימס", כי הטלפון לא מפסיק לצלצל ואנשים התאהבו באר דקו מחדש בזכות הסרט.

גטסבי הגדול לובש פראדה

גטסבי הגדול מאכזב את מבקרי הקולנוע

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
רצפת עץ ומונוגרמה מרכזית של גטסבי/מערכת וואלה!, צילום מסך
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
גרם מדרגות בהשראת הווילה איטלקית "לה סלבה"/מערכת וואלה!, צילום מסך
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אולם הכניסה באחוזה של גטסבי תקרה מוזהבת ושנדליר עצום מקריסטל/מערכת וואלה!, צילום מסך
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אחת ממסיבותיו הרהבתניות של גטסבי - תמונות ענק ממוסגרות בזהב ושטיחי משי גדולים/מערכת וואלה!, צילום מסך
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
קירות מעוטרים בהשראת מלון "דלאנו" במיאמי, בעיצובו של פיליפ סטארק/מערכת וואלה!, צילום מסך
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
הסלון של הזוג ביוקנן רהיטים קלאסיים, וילונות ארוכים ושטיח משי/מערכת וואלה!, צילום מסך
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
האחוזה שמזכירה את טירת דיסנילנד עם תוספות צריחים דיגיטליים/מערכת וואלה!, צילום מסך
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
גינתו הצנועה של ניק בכניסה לביתו האינטימי/מערכת וואלה!, צילום מסך
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
חדר האוכל של הזוג ביוקנן במרכזו שטיח בסגנון סיני/מערכת וואלה!, צילום מסך
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אולם הנשפים באחוזה של גטסבי/מערכת וואלה!, צילום מסך
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
מבואת הכניסה באחוזה המפוארת/מערכת וואלה!, צילום מסך

נגנו ברקע את פסקול הסרט בביצוע לנה דל ריי וצפו בתמונות שוב

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully