וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יוצאים מהכלים: ככה תבריקו את הכלים בלי להשאיר שריטות וטביעות אצבעות

כרמי צדוק

5.3.2013 / 8:00

אם אתם לא רוצים להרוס במסגרת טרפת הניקיונות לחג את קערת החימר שקיבלתם לחתונה, או לשרוט את סרוויס הזכוכית שהורישה הסבתא - הנה כמה עצות ניקוי לסוגים שונים של כלים

כלי כסף ישנים ומושחרים, קערות זכוכית דקורטיביות וצלחות מקרמיקה הם חלק מארסנל הכלים שניתן למצוא כמעט בכל ארון מטבח. אך בניגוד למדף המשותף שאלו חולקים יחד, כל אחד מהם מצריך תחזוקה מיוחדת, השקעה והקפדה על שיטות ניקוי לטובת הארכת חיי כלי. רבים נוטים שלא לייחס לכך חשיבות וכפועל יוצא מכך מזיקים לחומר ופוגעים במוצר. לכן, למקרה שאתם מעוניינים במראה המקורי של הכלי, ללא שריטות, סימנים דהיות או התקלפויות של החומר, הנה כמה טיפים שימושיים לניקוי של כלי כסף, נירוסטה, ברונזה, חרס וזכוכית.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
לא לחשוף את כלי הכסף לשמש/מערכת וואלה!, צילום מסך

ניגוב קבוע לכלי כסף

כלי כסף נוטים להצהיב מהתחמצנות עם האוויר, ועל כן רצוי לאחסן אותם במקומות סגורים ומוגנים. כמו כן, יש להימנע מחשיפתם באופן ישיר לקרני שמש או למקור ישיר של קור או חום, למניעת פגיעה אפשרית בכלי.

על מנת ליהנות ממראה זוהר ומבריק של כלי כסף, מומלץ לנגבם אותם בצורה עדינה באמצעות מטלית רכה ויבשה, אחת לשבועיים. ניגוב זה מונע מצב של הצהבה והשחרה של הכלים. מומלץ לשטוף את הכלי מיד בתום השימוש, במיוחד במקרים שבהם הכלי בא במגע עם חומץ, לימון, יין או מלח. בסיום השטיפה יש לייבש את הכלי במטלית רכה.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
לייבש במטלית רכה/מערכת וואלה!, צילום מסך

נושא חשוב שרבים אינם שמים עליו את הדעת הוא תו תקן: יש להשתמש בחומרי ניקוי לכלי כסף בעלי תו תקן בלבד, וזאת על פי ההוראות המופיעות על גבי התכשירים עצמם. יש להמנע מלנקות כלי כסף במטליות קשיחות או כל חומר אחר שעלול לשרוט ולעקם את הכלים. כמו כן, אין להפעיל כוח רב בעת ניקוי הכלים.

מומלץ להימנע מהשריית כלי כסף במים למשך זמן רב בכדי למנוע קורוזיה (מספר דקות יספיקו). במידה ומשתמשים במדיח כלים כדאי להימנע ממגע עם כלי מתכת אחרים, ואף רצוי לעטוף את כלי הכסף שבמדיח בבד. כמו כן, רצוי לשמור את הכלים עטופים בבד בנפרד כדי למנוע מצב של התכהות.

במקרים שבהם נתקלתם בכתמי שעווה על כלי הכסף מה שקורה במיוחד בפמוטים, רצוי כמובן לטפל בהם במהירות האפשרית בעוד השעווה חמה. אך במידה והשעווה התקשתה, יש לטבול את הפמוטים במים חמים למשך מספר שניות עד שהיא תימס, ולאחר מכן לנגב את הפמוט במטלית רכה ויבשה. כדאי לדעת כי כתמי יין שנשארים לאורך זמן, אינם ניתנים לניקוי אפילו בתכשירים המיוחדים לכלי כסף. לכן רצוי לשטוף מיד את הכלים ולנגב במטלית רכה ויבשה.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
חומרי ניקוי לשטיפת כלים יתאימו לניגוב כלי נירוסטה/מערכת וואלה!, צילום מסך

נירוסטה ללא טביעות אצבעות?

נירוסטה הינה חומר המוגדר כבעייתי לניקוי, עקב סימנים וטביעות אצבעות המופיעים על גביו בקלות יחסית ונראים לעין. בכדי לשמור על משטחים וכלים נקיים יש להשתמש תחילה במטלית נקייה ומים, ולאחר מכן לעבור על המשטח באמצעות מגבת נייר יבשה. בהמשך התהליך כדאי להיעזר בחומר לניקוי זכוכית אשר מנקה היטב טביעות אצבעות ויעיל גם לנירוסטה. בסיום הפעולה יש לעבור בשנית על המשטח או הכלי בעזרת מגבת נייר יבשה כדי ליצור ניקוי אחיד.

חומרי ניקוי לשטיפת כלים יעזרו אף הם בהסרת כתמי שומן וטביעות אצבעות מכלי נירוסטה. ומיותר לציין כי בשוק קיימים חומרים מיוחדים לניקוי נירוסטה. כל אלו יעזרו בהסתרת השריטות, הסרת הכתמים והברקת המשטח. במידה ונתקלתם בכתמים עקשניים במיוחד, ניתן לנסות להשתמש בשמן זית או שמן תינוקות שיעניקו בנוסף לפעולה, גם מראה נוצץ ומבריק. חומץ הוא גם חומר יעיל להסרת כתמים מנירוסטה. יש להשתמש לצורך כך בחומר מרוכז ולא מהול.


רצוי להקפיד על שימוש נכון בכלי נירוסטה. שימוש שאיננו נאות בכלים עלול להגביר את התבלותם ולכלוכם. כך לדוגמה, שימוש בלהבה הגדולה מקוטר תחתית הסיר משחיר את דפנות וידיות הסיר. טיגון ארוך מידי מעבר לזמן הרצוי, וכל שימוש בשמן בישול גורמים לכתמים בכלים מסוג זה.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
להבה גדולה תשחיר סירי נירוסטה לתמיד/מערכת וואלה!, צילום מסך

ברונזה בלי פאטינה

פריטי ברונזה נראים נוצצים וחדשים בעת הקנייה אך ככל שהם חשופים יותר לחמצן ולחות, כך הם הופכים עמומים ולעיתים נוספת להם שכבה ירוקה ולא נעימה לעין הנקראת פאטינה. הפאטינה המופיעה על גבי הברונזה נוצרת כתוצאה מהתחמצנות החומר. בעוד שיש אנשים שמקבלים את התוצאה וטוענים כי מוסיפה אופי לחומר ולפריט, אחרים מעדיפים לשמור על הברונזה נקייה ונוצצת.

לתחזוק נכון של כלים מברונזה יש לצקת אל תוך צלחת קטנה כף של סודה לשתייה ולסחוט מעט מיץ לימון, עד שתיווצר תערובת דביקה. כדאי להסתייע בחתיכת בד קטנה על מנת למרוח את התערובת על גבי פריט הברונזה. להשלמת הפעולה יש לשפשף קלות עד שהתוצאה המתקבלת מרצה. במידה ויש בידיכם מספר כלי ברונזה, רצוי להשאיר את התערובת על גבי הפריט ובמקביל לבצע את הפעולה על כלים אחרים.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
סודה לשתייה ומיץ לימון ישמרו על מראה הברונזה/מערכת וואלה!, צילום מסך

דרך טבעית נוספת לניקוי כלים מברוזנה היא שימוש בחומץ. יש לערבב כמות שווה של קמח ומלח בקערה קטנה, לאחר מכן להוסיף כמות של חומץ שתספיק להפוך את התערובת לעיסה. בשלב הבא יש למרוח את העיסה על פריט הברונזה ולהשאיר אותה למשך כ-30 דקות. לסיום, יש לבצע שטיפה יסודית של הפריטים תחת מים זורמים ולהבריק בעזרת מטלית רכה ונקייה.

מן הראוי לציין כי שיטות ניקוי אלו מתאימות לפריטים וחפצים מברונזה אך לא מתאימות לברזים מחומר זה, מאחר והם מצופים בשכבת לקה המגינה עליהם מפני היווצרות פאטינה והתחמצנות. לכן, כל שימוש בחומצות, חומץ, מלח רק יגרמו נזק לציפוי ויהוו פתח להתחמצנות.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
חומר מחמצן לכתמים קשים שהתלבשו על כלי החרס/מערכת וואלה!, צילום מסך

תמיסה מחמצנת לשיקום החרס

חרס נוצר למעשה על ידי אפיית חימר בטמפרטורות גבוהות מאוד. פריטים רבים מחרס עוברים זיגוג המגן עליהם מפני ספיחת נוזלים ולכלוך. במידה והזיגוג לא התבצע לכלי יהיה קשה יותר לנקות את הפריט. בין אם הוא מזוגג או לא, רצוי שכלי החרס יעברו ניקוי באופן קבוע על ידי שטיפתם במים.

ניקוי יומי ימנע הצטברות של לכלוך, עובש ושומנים. בכדי לנקות את החרס יש לטבול ספוג בנוזל המורכב מחומר ניקוי עדין ומעט מים, ולנקות בעדינות באזורים המלוכלכים. במידה ומדובר בכתמים קשים, ניתן להשתמש בתמיסה המורכבת ממעט חומר מחמצן בדלי מים. רצוי לנקות שוב בעזרת הספוג את הלכלוך שנשאר. במקרים שבהם בוחרים להשתמש בחומר ניקוי קונוונציונאלי, חשוב לבדוק את הוראות היצרן בכדי לא לגרום לשריטות והריסת מראה הכלי.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
רצוי להקפיד על סמרטוטים רכים כדי שלא להשאיר סימנים על הסכוכית/מערכת וואלה!, צילום מסך

יחס עדין לזכוכית

כידוע, זכוכית יש לנקות בזהירות יחסית בכדי שלא לגרום לה נזק, שכן ישנם סוגי זכוכיות דקות או כאלו שעשויות מחומרים רגישים. יש להמנע משימוש באמצעים קיצוניים כמו צמר פלדה או ספוגית מחוספסת כדי לא לשרוט את החומר.

כדאי להסתייע בסמרטוטים רכים (או מגבים במידה ומדובר בחלונות). ראשית, יש להעביר ספוג או מטלית ספוגה בחומר לניקוי חלונות או מים עם חומר להברקת כלים (שקרוב לוודאי יעשה את אותה העבודה).

אין לשים כמות גדולה מידי מהחומר או מהסבון בכדי שלא ייווצר קצף מיותר שיותיר סימנים. הניגוב צריך להיות רציף לכל אורך המשטח, מימין לשמאל או מלמעלה למטה, בכדי שלא ייווצרו סימני ניגוב, ועל מנת שהניקוי יהיה אחיד. בתום הפעולה יש להשפריץ מעט מהחומר ולנקות את סימני הניגוב שנשארו בעזרת מטלית מתאימה העשויה מיקרופייבר.


עוד כתבות בסיקור מיוחד לפסח:

לקרצף את הבית ולהשאר עם ידיים ומניקור מטופחים

ככה תעצבו שולחן חג מתוק במיוחד

אוברול או שיפוץ חלקי? מה כדאי לפני פסח?

מבצעים והנחות לקראת החג בחנויות לעיצוב הבית

צפו: משאל עם מיוחד - למה מנקים את הבית לחג?

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully