וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דרך הטבע: לא תאמינו מה אפשר לנקות עם קליפות הדרים

אסנת גזית

28.2.2013 / 8:10

שילוב של קליפות הדרים, אגוזי מלך ושמן סויה הוא לא מתכון לאוכל בריאותי, אלא חומרי ניקוי מאולתרים מהטבע שנמצאו כמרקצפים מוצלחים לבית

שימוש בחומרי ניקוי טבעיים, כאלה שניתן להכין עצמאית בקלות בבית, מפחית באופן משמעותי את הסיכון לאלרגיה, קשיי נשימה וגירויי עור אשר נגרמים עקב רגישות לפטרוכימיקלים (תוצרת נפט) וריחות סינתטיים שנמצאים במוצרים הכימיים הרגילים. בנוסף, מדובר בחומרים המתפרקים בקלות, כחלק ממחזור אקולוגי, ושימוש בהם מקטין זיהום משאבי מים וקרקע, ובכך גם מסייעים לנו לשמור על הכדור שלנו יותר בריא ושלם.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
למרוח בלילה שמן סויה על השיש ולקום בבוקר למראה נקי/מערכת וואלה!, צילום מסך

שמן סויה למשטח השיש במטבח

צמח הסויה הרב-תכליתי, משמש אותנו במגוון צורות כמוצר מזון (טופו, קמח, שמן, תחליפי חלב ועוד) אך בתעשייה משמש שמן הסויה גם בייצור חומרי ניקוי. בנוסף, ניתן להשתמש גם בשמן כפי שהוא. למשל, למרוח על משטח השיש שמן סויה רגיל ולהניח לו להיספג במשך הלילה. אחרי שטיפה והברקה במטלית לחה, השיש יבריק כמו חדש.

עושים כביסה בדובי גת במומביי. רויטרס
ההודים יודעים מה טוב לכביסה - אגוזי סבון בעבודת יד/רויטרס

אגוזי סבון לכביסה נקייה וריחנית

אגוזי העץ ספינדום מוקורוסי, המכונים "אגוזי סבון", משמשים על בסיס קבוע בהודו ובנפאל כחומר לכביסה. בנוסף, נשות המזרח הרחוק אף מייצרות מהם סבון לשטיפת כלים ולניקיון כללי ואפילו לחפיפת שיער הראש. אגוזי הפלא מכילים רכיבים בעלי מאפיינים "סבוניים", הנמצאים בשכבה הפנימית של קליפת האגוז, ובמגע עם מים מופרש החומר דמוי הסבון. לשם ביצוע כביסה מניחים חמישה חצאי קליפות אגוז בשקיק בד קטן (אפשר גרב), זורקים לתוך המכונה יחד עם הכביסה המלוכלכת ומפעילים.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
מפצח אגוזים ומבריק איתם את הרהיטים/מערכת וואלה!, צילום מסך

אגוזי מלך לרהיטי עץ

קליפת האגוז כשהיא רכה, נהדרת לצורך הברקת רהיטי עץ. אך יש צורך בהשגת קליפה רכה בלבד, שעוטפת את האגוז כאשר הוא צעיר. חותכים את הקליפה הרכה, ומשפשפים את הרהיטים עם צידו הפנימי של האגוז (וכדאי ללבוש כפפות בזמן השפשוף). מטלית עליה טפטפתם מעט שמן זית – טובה גם היא לאותה מטרה בדיוק.

שמנים אתריים - לשם ניקוי רצפות הבית אפשר להוסיף לדלי המים קצת חומץ, ושמנים אתריים אהובים, לדוגמה: עשב לימון, שמן עץ תה ולוונדר.

אילוסטרציה. ShutterStock
קורט של אפר טבעי והכלים נקיים/ShutterStock

אפר טבעי לשטיפת כלים

אפר טבעי הינו תוצר בערה של חומר אורגני, למשל עץ. הוא מרכיב יסוד בהכנת סבון טבעי (בתוספת שמן), וניתן גם להשתמש בו באופן ישיר לצורך רחצת כלים. חשוב להקפיד שמקורו לא יהיה ממקור מזהם, כדלק מחצבי כלשהו שעלול להכיל מתכות כבדות.

קליפת תפוז. ShutterStock
במקום להשליך לפח את הקליפה של התפוז שפשפו איתה את את החרסינות/ShutterStock

קליפות הדרים לקרצוף המקרר

לקליפות הדרים יעילות גבוהה לניקוי משטחים כמקררים, תנורים וחרסינות, כמו גם וילונות הניילון באמבטיה. לא מומלץ על מוצרים שיש בהם צבע, כמו קירות או רהיטים. ניתן להכין תמיסה באופן עצמאי - שיטה אחת היא להרתיח את הקליפות למשך 5 דקות במים, ואז להשתמש בתמיסה שנוצרה לשם ניקיון. אפשר גם - לקבלת חומר חזק יותר - לכבות את האש רבע שעה אחרי הרתיחה, לחכות שיתקרר ואז לשפוך לכלי ולתת לו לעמוד כחודש. שיטה נוספת: היא להכניס 3 קליפות (של לימון, תפוז או אשכולית או שילוב שלהם) למיכל שמכיל חצי ליטר חומץ, להשרות את הקליפות למשך שבועיים, ואז לסנן את הנוזל שנוצר דרך בד חיתול דק. רצוי לאכסן במקום קריר. ניתן להוסיף לנוזל כוס מים עם חליטת צמחים, להוספת ניחוחות, כמו מרווה, אקליפטוס או נענע.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
חומץ בקומקום החשמלי יעשה לכם קפה טעים יותר/מערכת וואלה!, צילום מסך

חומץ להסרת האבנית

החומץ משמש כמסיר אבן מצוין - מהקומקום, מהאמבטיה, מהאסלה וממשטחים אחרים. מה שכן, דורש מעט שיתוף פעולה, בצורת שפשוף. אפשר גם להשתמש בחומץ מרוכז יותר להמסת שומנים בתבנית שומנית. כמו כן, משמש לניקוי שטיחים, כביסה ושטיפת רצפות ולניקוי של מסננים וחלקים אחרים בתוך מכונות כביסה ומכונות ניקוי כלים.

קרצוף האסלה. ShutterStock
בכל מקום שתמצאו אבנית שלפו את הסודה לשתייה כהגנה/ShutterStock

סודה לשתייה להברקת האסלה

סודה לשתייה הינה אבקה לבנה שהיא סוג של מלח, ובה משתמשים לרוב בבישול ואפייה. כחומר ניקוי היא מעולה להסרת שומנים ואבנית. אין יחס מסוים של סודה ומים לניקוי האבנית באמבטיות ושירותים. מפזרים על אריחי הקרמיקה או על האסלה הביתית, משפריצים חומץ מעל לאבקה (בבקבוק שפריצר), ממתינים כמה דקות ומשפשפים. הסודה יכולה אף לשמש לצורך נטרול ריחות רעים, כחומר כביסה, לניקוי כתמים, כלי כסף ועוד. ולניקוי סיר עם שיירי מזון שרוף: יש למלא מים להוסיף אבקת סודה לשתייה ולהרתיח, לקרר ולשטוף.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
פזרו קורנפלור עם סודה על השטיח, המתינו 10 דקות ושאבו/מערכת וואלה!, צילום מסך

קמח תירס לשטיחים

לניקוי כימי טבעי של שטיחים: מערבבים חצי כוס של אבקת סודה לשתייה עם חצי כוס קמח תירס (קורנפלור). מוסיפים כ-15 טיפות של שמנים אתריים ריחניים (לוונדר, אורן, לימון ורדים וכו'). מערבבים היטב, מייבשים ומכניסים את התערובת למיכל של טלק תינוקות (מיכל בעל מספר חורים זעירים בקצהו). לאחר ניקוי ראשוני של השטיח, מפזרים את האבקה, ממתינים כ-10 דקות ושואבים עם שואב אבק.


עוד שיטות ניקוי יעילות ופשוטות:

ככה תבריקו את חדר הרחצה

איך נפטרים משערות ופרווה שנשרו בבית?

טיפים שווים לניקוי השטיח

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully