וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חלקת אלוהים: ביקור צנוע בבתי כנסת מעוצבים

בלי טפטים צבעוניים, משחקי תאורה או רהיטי מעצבים מוכרים, אך עם הרבה סטייל יוקרתי שלא יתקשה למצוא מניין וכזה שעושה חשק להתפלל כל השנה - 5 בתי כנסת מתוכננים בקפידה

פירמידה של מסורת

בית הכנסת המרשים שממוקם בפרבר צפוני לפילדלפיה מצליח כבר מאז 1959, להשאיר רושם על כל מי שמתקרב אליו. ההשראה של מעמד הר סיני הולידה כאן מבנה של פירמידה משולשת עשויה מקונסטרוקציה של אלומיניום וחלונות זכוכית ופלסטיק שיושבת על מבנה מסיבי בסיסי. בפירמידה עצמה ממוקם אולם התפילה המיוחד, שמכניס אליו במהלך היום את אור השמש ובלילה מואר באופן פנומנלי. במבנה הבסיסי ממוקמת הכניסה ושאר אולמות ההנהלה וההתכנסות של המקום. השאיפה של המתכננים באה כאן לידי ביטוי באופן מובהק: מבנה שייצג גם את הרוח היהודית במיטבה אבל גם יהיה סמל ברור ליהדות האמריקאית המודרנית.

איפה: בית שלום, אלקין פארק, פילדלפיה

בתי כנסת מעוצבים  ברחבי העולם. בנין ודיור
פירמידה אדריכלית שנוצרה משילוב של אלומיניום, זכוכית ופלסטיק/בנין ודיור
בתי כנסת מעוצבים  ברחבי העולם. בנין ודיור
בהשראת מעמד הר סיני/בנין ודיור

כולם ביחד

אל בית הכנסת המיוחד הזה, שתוכנן על ידי משרד האדריכלים Stanley Saitowitz Natoma Architects, נכנסים דרך מבואה מרשימה שמחברת בין שני מבנים שחוברו להם יחדיו. אחד הוא קוביה בחיפוי זכוכית שכוללת בתוכה אולמות התכנסות, ספריה וחדרי הנהלה והשני, המיוחד יותר הוא אולם התפילה המרכזי. כאן תוכנן החלל תוך התייחסות לשני אלמנטים מרכזיים; הראשון, יצירת יהדות חדשנית שמשלבת בין גברים לנשים וכך עזרת הנשים איננה וכולם חולקים את אותו האולם, ממש כמו בימי מצדה. האלמנט השני היה הכנסה של קדושה למבנה שכזה באמצע עיר וכך נעשה שימוש בחלון אחד ויחד שממוקם בתקרת האולם ומהווה מקור אור יחידי שמעורר התפעלות.

איפה: בית שלמה, סן פרנסיסקו

הצעה שאסור לפספס

תתחדשו לחג עם סדרת tami4edge וקבלו סחלב חגיגי מתנה

לכתבה המלאה
בתי כנסת מעוצבים  ברחבי העולם. בנין ודיור
כל המתפללים, גברים ונשים ישובים באותו האולם/בנין ודיור
בתי כנסת מעוצבים  ברחבי העולם. בנין ודיור
אין חלונות מסביב למבנה למעט סקיי לייט בגג שמהווה מקור אור יום יחיד/בנין ודיור

שלוש כנפיים

את בית הכנסת שתכננו האדריכלים Centerbrook Architects & Planners תמצאו באחת מערי מדינת אוהיו שבארצות הברית ובהחלט מדובר במבנה ייחודי. הקומפלקס מהווה למעשה מרכז קהילתי יהודי שכולל גם בית כנסת, גם בית ספר וגם ספרייה ובנוי כולו מנחושת ואבן כשהאלמנט העיצובי המרכזי כאן הוא שלוש צורות אורגניות שמתפרצות מתוך המבנה החוצה ומברכות את הבאים וגם משרות תחושה של גדלות אמיתית. השמירה על מעבר אור טבעי מבוקר לאורך החלל והשימוש בקשתות ובאבן ירושלמית מצופה נחושת מוסיפים לא מעט גם לתחושה הפנימית.

איפה: פארק איסט, אוהיו

בתי כנסת מעוצבים  ברחבי העולם. בנין ודיור
פנים המבנה מתהדר באבן ירושלמית מצופה בנחושת/בנין ודיור
בתי כנסת מעוצבים  ברחבי העולם. בנין ודיור
קומפלקס קהילתי שכולל בית כנסת, בית ספר וספרייה/בנין ודיור

הגדול מכולם

מטר אחד מחנות GAP המקומית ומרחק פסיעה ממק'דונלדס של השדרה החמישית והמפורסמת ביותר בניו יורק נמצא בית הכנסת "עמנו-אל". המבנה, שמתנשא לגובה של לא פחות מ- 30 מטרים, בנוי בעיקר מאבן, זכוכית ועץ ומשלב בתוכו אלמנטים מרשימים של ויטראז'ים ופסיפס. המקום, שנוסד ב- 1845, נחשב היום לבית כנסת רפורמי מוביל ובו בעת גם מתהדר בתואר בית הכנסת הגדול ביותר בעולם.

איפה: בית הכנסת "עמנו-אל", השדרה החמישית, ניו יורק

בתי כנסת מעוצבים  ברחבי העולם. בנין ודיור
חלונות ויטראז', קשתות וחלל ארוך ומרווח לכלל המתפללים בתפוח הגדול/בנין ודיור
בתי כנסת מעוצבים  ברחבי העולם. בנין ודיור
בית הכנסת הגדול ביותר בעולם בלב מנהטן/בנין ודיור

עמוד דום

בית הכנסת המרכזי של בית הספר לקצינים של צה"ל, שתוכנן על ידי ארמון אדריכלים, מצליח להתברג לרשימת בתי הכנסת המעניינים ביותר בעולם. המבנה המרשים והמורכב הזה שואב את ההשראה שלו ממעמד הסנה הבוער ועושה שימוש בבטון חשוף, בדומה לבה"ד 1 כולו, אך מצליח להתנשא גבוה ולבלוט באופן מיוחד ממש בסביבה. הקונספט המיוחד של עיצוב החוץ של בית הכנסת מקבל משנה תוקף דווקא בלילה כשנדלקת התאורה ההיקפית והוא זוכה למראה כאילו הוא עולה באש.

איפה: בית הכנסת המרכזי, בה"ד 1, ישראל



לאינדקס תאורה; לאינדקס דלתות מעוצבות
לפורטל העיצוב מבית מגזין בניין ודיור

בתי כנסת מעוצבים  ברחבי העולם. בנין ודיור
מבנה בהשראת הסנה הבוער, המחוזק בזכות תאורה בשעות החשכה/בנין ודיור

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully