וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אכלתם? שתיתם? עכשיו תנקו!

כרמי צדוק

16.9.2012 / 17:44

אחרי המתנות, הבגדים היפים והשולחן המעוצב, מגיע השלב שבו יש להיזהר מהכתמים שמביאה איתה ארוחת החג - כל השיטות להורדת כתמי יין, שוקולד, רימון, דבש ורוטב של דג

עוד רגע נשב כולנו סביב שולחן החג החגיגי, נאכל את הדג המסורתי ונקנח בתפוח בדבש לכבוד שנה מתוקה. בין אכילת המנות השונות אנחנו עלולים להיות מעורבים ב"תאונות" אוכל קטנות ולהכתים את בגדינו החגיגיים וכדי שלא תאלצו להתעסק עם כתמים עיקשים וניקיונות מעייפים, קיבצנו עבורכם מגוון טיפים שיסייעו לכם לעבור את החג בשלום. כמו כל דבר בחיים, גם כאן רצוי להקדים תרופה למכה ומרגע שהבחנתם בכתם נסו להעלימו במיידי במקום לחכות עד לסיום הארוחה. ככל שתדחו את הניקיון כך יפחת הסיכוי של הכתם להיעלם.

רימון. ShutterStock
לא להיבהל! גם כתמים של רימון ניתנים להעלמה/ShutterStock

איך נפתרים מהאדום האדום הזה?

בין אם אתם צורכים את הרימון כמיץ טבעי, גרגירים בודדים או עם כפית דבש קחו בחשבון שמדובר בפרי מועד לפורענות. הוא רווי בוויטמינים אך גם עם פוטנציאל אדיר של כתמים עקשניים במיוחד המצריכים טיפול אינטנסיבי. כדאי שתדעו כיצד להתמודד עם הכתם הסורר בכדי למנוע כתם על חולצת החג שלכם.

הפתרון למכה: ניתן למרוח על הכתם והבגד כולו סבון כלים או סבון ידיים. לתוצאה מרבית כדאי להשרות את הבגד לחצי שעה בתוך קערה קטנה עם הסבון ובהמשך להכניס למכונת הכביסה. למקרה שהכתם לא יורד לגמרי, מומלץ לחשוף אותו לקרני השמש לתקופה של עשרה ימים. "להסרת כתמים של פירות אפשר להשתמש בכל תוספי הכביסה על בסיס חמצן", מציין אמיר ירון ממכבסת "ספיד קלין" בתל אביב. "לחמצן יש יכולת טובה לפרק את הכתם ולהעלימו. מומלץ לרסס על הכתם מספר דקות לפני שמכניסים למכונה מאשר להשרות". על המוצרים שמכילים חמצן כתוב זאת בגב האריזה, כמו כן שם המוצר לרוב רומז על כך כמו "אוקסי", "אוקסיג'ן", "חמצן" ועו. במקרים אלו ניתן לדלג על שלב החיפוש מאחורי המוצר, ולדעת שהמוצר הינו על בסיס חמצן.

אילוסטרציה. ShutterStock
תרסיס המכיל חמצן יעלים את כתמי הרימון בשל יכולת פירוק טובה במיוחד/ShutterStock

דביק מדבש

ככל שהדבש שלכם מתוק יותר כך הסיכוי שכתם שלו על ריפוד הכיסא יהיה מורכב יותר. דבש אמנם מייצר כתם יחסית שטחי, אך הוא בהחלט עלול לגרום לכם לזנוח את השולחן לרגע בכדי להתפנות לטפל בו לפני שהוא יגע בשיער של הילדה, המפה והכוסות שמסביב ויגרום לדביקות מעיקה. אם אתם לא נלחצים מכתם דבש, כדאי לדעת שלא חייבים לרוץ ולנסות להסירו, אלא להיות ערניים ולהקפיד שהוא לא יתפשט למקומות נוספים. הכתם לא יהפוך לקשה יותר להסרה אם תמתינו מספר שעות אך חוסר הנעימות שהוא גורם בדרך כלל מריצה רבים לברז המים.

הפתרון למכה: בניגוד לכתמים עקשנים, דבר נחשב קל יחסית לניקוי ואינו דורש ניקיון מיוחד. כל שיש לעשות הוא להשרות את הבגד המוכתם במים פושרים למשך חצי שעה ולאחר מכן לכבס ידנית. לתוצאה טובה יותר מומלץ להמשיך ולכבס כרגיל גם במכונה לצורך הסרת השאריות.

כביסה ביד. ShutterStock
נקו את הדבש במים לפני שידבק לשיער של הילדה/ShutterStock

רוטב עיקש של דג

מלבד היותם פוטנציאל לחנק כתוצאה מהעצמות, דגים עלולים להכתים את הבגדים ולהשאיר מזכרת לא נעימה במיוחד מהחג. בין אם אתם אוכלים חריימה או גפילטע, אתם עלולים לגמור את הערב מלוכלכים וגם מצחינים בשני המקרים. כמובן שהרוטב הבוהק של החריימה עקשן יותר ובעל מרקם נוזלי ובעייתי לעומת הקרפיון החיוור בעל מרקם הג'ל.

הפתרון למכה: שטפו את הכתם במים קרים או מי קרח ושפשפו חזק בעזרת סבון ניקוי. אופציה נוספת ואף יעילה יותר הינה שימוש בקצף גילוח. לאחר מכן יש לשטוף שוב במים צוננים מתחת לברז. אם הכתם מסרב להיעלם ומדובר בבגד או מפה לבנים השרו אותם עם כפית אקונומיקה ולאחר מכן שטפו בכביסה ידנית. שלב גבוה יותר במקרים של כתמים רציניים במיוחד ניתן לרסס במסיר שומנים ומייד לאחר מכן לכבס במכונת הכביסה.

חריימה. דנה מאירזון
קצף גילוח להורדת כתמים אדומים של רוטב הדג/דנה מאירזון

כתמי יין על המפה

ישנו כלל שלא כתוב באף מקום שאומר כי בכל ארוחה אחד מבני המשפחה עתיד לשפוך את כוס היין או התירוש על המפה הלבנה והחגיגית. חוק מרפי בשיא תפארתו. כאשר מדובר בשילוב של ארוחת חג וילדים, הסיכוי שתמצאו את כוס התירוש על המפה, גבוה אף יותר. יש הבדל בין יין אדום ללבן ולסוגי משקאות שונים ולנזקים שהם עלולים לגרום במגע עם סיבי בד.

הפתרון למכה: יש להשרות את המפה ( או הבגד) בכוס חלב חם למשך שעה וחצי עד שעתיים לפחות. לאחר מכן להמשיך טיפול רגיל במכונה. במידה והכתם מסרב להיעלם כדאי להשרות במסיר כתמים או אקונומיקה (לפריטים לבנים). אפשרות נוספת: במידה ונשפך יין אדום על הבגד, מומלץ לחפש באופן מיידי יין לבן ולשפוך על הכתם שיצר היין האדום, ומשם להמשיך בתהליך רגיל של כביסה ידנית. "כל מסירי הניקוי הביתיים בדרך טובים לכתמי יין ולא פוגעים בצבע, למרות שתמיד יש להתייחס למה שכתוב על התווית ולרסס במקום קטן קודם" מציינת יעל גאיל מרשת ניקוי יבש "קשת, קלין-שופ". "כדי למנוע כתם בהיר באזור שבו רוסס החומר, יש לבדוק בפינה נסתרת ולראות איך הוא משפיע מאחר וישנן ריאקציות שונות לכל בד ובד". גאיל מוסיפה: "באופן כללי, כל כתמי החג, מכניסים את כולם ללחץ שמתחילים לשפוך מלח וטלק בלי הכרה". אך מסתבר שיש דרכים שונות להשתלט על הכתמים שיורידו את מפלס הפאניקה. "אם המפה לבנה, לא לנסות להספיג את הכתם במפית אדומה, ולא במגבת מטבח שדקה לפני ניגבו בה את הסיר. אם רוצים לספוח נוזלים יש להשתמש במשהו בהיר נטול פיגמנטציה. מלח הוא סוג של מקבע צבע, כך שאם שופכים מלח על יין אדום, זה נכון שהוא יספח את רוב היין אך הוא עלול גם לקבע את הצבע על המפה. כמובן שהכול תלוי באיזה סוג של יין נשפך".

אילוסטרציה. ShutterStock
יש להימנע משימוש במלח להורדת כתמים של יין אדום מהמפה - הוא עלול לקבע את הצבע/ShutterStock

סימנים של נשיקות

לאחר שעמלתן על הפריזורה והאיפור שעות מול המראה, אתן עלולות מהר מאוד לגלות שהשפתון מצא את מקומו על השמלה החדשה שלכן או על המפית הלבנה של המארחת. כיום מרבית חברות הקוסמטיקה מייצרות שפתונים עמידים אשר מחזיקים בממוצע כ-10 שעות ללא ירידת צבע בעת מגע עם "עצם זר", לכן, כדאי להעדיף מראש שפתונים מהסוג הזה ולהימנע משפתונים המכתימים. במידה ובכל זאת בחרתן בגלוס רגיל, לא הכול אבוד ועדיין ניתן להציל את המצב.

הפתרון למכה: יש לשפשף היטב בידיים או בעזרת מברשת שיניים את הפריט שהתלכלך. ניתן להיעזר גם בספוג רחצה למלאכת השפשוף האינטנסיבית. במידה והכתם לא יורד ניתן להוסיף סבון ידיים (נוזלי או מוצק) לשפשף שוב ולכבס בכביסה ידנית בחום של עד 40 מעלות.

אילוסטרציה. ShutterStock
מלח ומים קרים יורידו גם את הליפסטיק המיושן של הדודה שנמרח על המפית/ShutterStock

מכת דם

ארוחת החג מורכבת ממספר תבשילים ביניהם, בשר, דג ומאכלים נוספים אשר דורשים שימוש בסכין חדה ומסוכנת. לעיתים עלולים להיפצע מסכין גם בזמן ההכנות לארוחת החג או בשעת הארוחה, וכך למצוא טיפות לא סימפטיות של דם על הבגדים והמפה. ראשית, יש לטפל בפצוע ובמקביל כדאי למהר לטפל גם בכתם. ככל שדוחים את ניקוי הכתם האדום הסיכוי שהוא ירד בקלות יחסית, פוחת. כלל זה תקף במיוחד בכתמי דם אשר נחשבים קשים להסרה.

הפתרון למכה: יש להשרות את הכתם בקערת מים קרירים, ניתן להוסיף במידת הצורך גם כפית מלח (המיסו את הכפית במעט מים רותחים והוסיפו לקערת המים הקרירה). חשוב שהקערה הגדולה תהיה קרירה ולא חמה, וזאת על מנת למנוע הקרשות של הדם. במקרים שהכתמים עיקשים מאוד, יש להשרות לזמן ממושך של מספר שעות.

שוקולד מריר. Larina Natalia, ShutterStock
סכין להורדת השוקולד בעדינות מהבגד ואבקה המכילה אנזימים לפרוק חלבון/ShutterStock, Larina Natalia

מתוק לו מתוק לא

רובו הגדול של האוכלוסייה אוהב אותו וצורך ממנו כמויות אדירות ללא קשר לחגים ומועדים מיוחדים. שוקולד. ייתכן מאוד שאחד מבני המשפחה יקבל סלסלה חגיגית המכילה ממתקים הכוללים שוקולד או שהמארחת תחליט לפרגן במוס שוקולד שיחתום את הארוחה, עם פוטנציאל לכתם קל. במקרים של כתמי שוקולד מרוחים על הבגדים והפנים של הילדים, אין צורך להיכנס להיסטריה. שוקולד, למרות צבעו הכהה והמאיים דווקא איננו כה קשה להעלמה מבגדים.

הפתרון למכה: ראשית כדאי לקחת סכין ולנסות לגרד את שאריות השוקולד בעדינות מסיבי הבד. מומלץ לא להשתמש בסכין חדה מידי וזאת בכדי למנוע קרע אפשרי של הבגד. מיותר לציין שיש להסיר את הבגד מהלובש (במיוחד כשמדובר בילדים) ולא למהר לנקות אותו כשהוא על הגוף. בהמשך, יש להשרות את הבגד באבקת כביסה, עדיף אבקה המכילה אנזימים אשר מפרקים חלבון.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully