וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שלוש פינות: איך בונים בית מרהיב על שטח משולש?

עידית אסא

10.8.2012 / 17:13

גם אם ממש מתאמצים לא ניתן לנחש שאת הבית הזה בנו על מגרש משולש וטופוגרפיה בעייתית לחלוקה - ביקור במשכנה של משפחה צעירה במרכז הארץ שכל יום בו הוא חוויה

בית במרכז הארץ שנבנה על מגרש משולש. עוזי פורת, בית ונוי
חזיתו הקדמית של הבית איננה מעידה על אתגרי התכנון שליוו אותו בתחילת הדרך/בית ונוי, עוזי פורת

שקיפות, צמצום חומרי וצבעוניות רכה מובילים את שפת עיצובו של הבית שתכננו האדריכלים תמר ועדי סמט בשכונה במרכז הארץ. חלל הפנים המרווח והנוח משתלב עם מרחב הגן המטופח לכדי חוויית מגורים העונה על שביקשו לעצמם הדיירים.

מגרש במתאר משולש ופרוגראמה רגילה למדי שעיקרה היה "בית לגור בו", היו נתוני הפתיחה של תכנון שביצעו האדריכלים תמר ועדי סמט לבית הממוקם בשכונה במרכז הארץ. "ההגדרות היותר ספציפיות" הם מספרים "היו רצונם של הדיירים במבנה מודרני שישמר קשר עם החוץ ובעל חזית רחבה שתיצור תחושה מזמינה. בהתייחס לחלל הפנים ביקשו הדיירים שהמטבח יהיה חלל סגור שאינו חשוף לחלל המגורים, ליצור לכל אחד מהילדים מרחב פרטי נוח, וכלמודי ניסיון מבית קודם הם החליטו, לוותר על קומת מרתף".

בית במרכז הארץ שנבנה על מגרש משולש. עוזי פורת, בית ונוי
את הנכנסים מובילה בריכת נוי ומעליה מדרגות אבן מרחפות/בית ונוי, עוזי פורת
בית במרכז הארץ שנבנה על מגרש משולש. עוזי פורת, בית ונוי
בחלקו האחורי של המבנה ממוקמת בריכת השחייה שמותאמת לפרופורציות הצורניות של הבית/בית ונוי, עוזי פורת

המגרש, שכתוצר של פרסלציה (חלוקת האדמה למספר חלקות) במקום משתרע על שטח נרחב של 1400 מ"ר, נושק לשטח ציבורי ירוק, ולאחר בחינת מספר חלופות למיקום הבית, מוסיפים האדריכלים סמט "הוחלט ל"דחוף" את הבית לעומקו, לחלקו הרחב של המגרש, באורח שיאפשר ליצור רחבת כניסה גדולה הכוללת בשטחה גם חניה, אך עדיין ייוותר די שטח לגינה אחורית ראויה שהיוותה סעיף משמעותי בפרוגראמה" התכנון שהגו על בסיס זה נרקם כתצורת האות L, ומימושו בשטח נעשה כך שחזיתו הקדמית של הבית נחשפת כגוש רוחבי-אופקי ואטום יחסית, ואילו האחורית מגלמת את המתאר כשהיא כמו "מתפצלת" לשני גושים ניצבים זה לזה ומאופיינת בשקיפות.

בית במרכז הארץ שנבנה על מגרש משולש. עוזי פורת, בית ונוי
הסלון נהנה משני כיווני אוויר וממפתחים החושפים אותו לחוץ אשר מכניסים פנימה את הצמחייה והבריכה/בית ונוי, עוזי פורת
בית במרכז הארץ שנבנה על מגרש משולש. עוזי פורת, בית ונוי
שילוב של הפנים והחוץ יוצר טשטוש הגבולות והופך את הצחר והבריכה למעיין חדר נוסף עם תקרה מאוד גבוהה/בית ונוי, עוזי פורת

רחבה נדיבת ממדים מרוצפת כמשטחי אבן בזלת שדשא המבצבץ ביניהם תוחם אותם ועצי דולב וצפצפה שתולים בשטחה, מזמנת תהליך כניסה ארוך למדי, כסוג של טיול המוליך אל חזית מרשימה: שלוש מדרגות אבן רחבות המרחפות מעל אלמנט מים מאורך מובילות אל המבנה שהוגבה מעט, ואל מבואה חיצונית קדמית מרוצפת ומקורה בפרגולת סרגלי עץ. הקומה התחתונה מוגדרת באמצעות מעין מסגרת החורגת/מובלטת מעט קדימה ביחס לקומה השנייה, כמו גם באמצעות חיפוי סרגלי עץ אופקיים. הקומה השנייה, לעומת זאת, מחופה טיח בחספוס עדין בגון לבן שבור, פתחי חלליה פונים למרפסת חזיתית צרה תחומה במעקה כבלי מתכת מעודן, ונסיגתה הקלה פנימה מרככת את ממדי המבנה.

בית במרכז הארץ שנבנה על מגרש משולש. עוזי פורת, בית ונוי
מבט מהסלון על פינת האוכל המציג את המפתחים הגדולים שהבית מתהדר בהם/בית ונוי, עוזי פורת

בתוך חיפוי העץ "מסתתרת" דלת הכניסה, ופתח אופקי נמוך למדי שנפרץ מעברה האחד מרמז על חלל הפנים לבאים מהחוץ, וממסגר את נוף עצי הרחבה למצויים בתוכו פנימה. עם הכניסה מתגלה באחת חלל אוורירי ורחב ידיים, החושף את הקשר המבוקש עם החוץ באמצעות פתחים רבים וגבוהים שנפרצו בהיקפו, ובכלל זה פתחים אנכיים בכל מפגש קירות, כך שנוף הגן הסובב את הבית "מגיח" בכל זווית מבט. למרות ריבוי הפתחים ונוכחותם המשמעותית, אחד הדברים הבולטים בחלל הוא יחס מאוזן בין שקיפותם לבין קירות אטומים, שבתוך כך מייצר מקצב מדויק של תחושה עוטפת ושקיפות ואווריריות, המודגשת גם באמצעות מרווחי ניתוק שנשמרו במפגשי התקרה הצפה עם הקירות. בקומת הכניסה מרוכזים החללים הציבוריים: סלון, פינת אוכל, מטבח שהופרד כמתבקש, ושירותי האורחים, הממוקמים בפרישה רציפה אך מרווחת מאד על צלעו הארוכה של מתאר ה-L. חדר משפחה, ממ"ד המשמש כחדר העבודה, וכן חדר רחצה אותו ניתן לשלב עם הממ"ד לכדי יחידה נפרדת ממוקמים בצלעו השנייה, כאשר בין שני חללים אלה יצר התכנון כניסה צדדית המשרתת הן את היחידה הנפרדת והן את "העולים מהרחצה" בבריכה.

בית במרכז הארץ שנבנה על מגרש משולש. עוזי פורת, בית ונוי
מדרגות אבן בהירה מובילות מקומת הכניסה לקומה העליונה שבה ממוקמים חדרי השינה/בית ונוי, עוזי פורת

חדרי השינה שוכנים בקומה העליונה, בה משרתת תצורת ה-L הפרדה בין יחידת ההורים לבין יתר חלליה (חדרי הילדים וחדר טלוויזיה משותף), וגרם המדרגות המחבר בין הקומות ממוקם בנקודת החיבור בין שתי צלעות המבנה.

בית במרכז הארץ שנבנה על מגרש משולש. עוזי פורת, בית ונוי
יחידת ההורים מופרדת משאר החדרים בבית ומעניקה לדיירים פרטיות הכרחית/בית ונוי, עוזי פורת

שפת העיצוב מאופקת, ומגלמת צמצום חומרי-צבעוני המקנה רצף ויזואלי נעים לעין. לריצוף קומת הכניסה, ובכלל זה של השטחים החיצוניים, משמשים אריחי אבן חלילה גדולים (בגימור מבריק בחלל הפנים ובגימור מט בחוץ) אשר לצד קירות בגוון לבן שבור מייצרים מסגרת חלל נקייה המדגישה את תחושת המרחב. את ניקיונו של החלל משלים עיצוב תאורה מוקפד הנשען בעיקר על אפקטים של אור שמייצרים גופים "נעלמים", דוגמת קונוסים שקועים המפיצים את אורם לכיוונים שונים, פסי תאורה בתקרה, חריצים אנכיים מעודנים המלווים את גרם המדרגות וכד', לצד שילוב מדוד מאד של גופים דקורטיביים- כך, למשל, שלושה גופים מרשימים בגודלם ועשויים מקריסטל שחור שנתלו מעל שולחן פינת האוכל הארוך, או מקבץ כדורי מתכת מבריקים המשתלשלים מטה בחלל גרם המדרגות, מדגישים את גובהו ומשווים לו עניין נוסף.

בית במרכז הארץ שנבנה על מגרש משולש. עוזי פורת, בית ונוי
בחדר הרחצה של ההורים ישנו שילוב מוצלח של עץ, מראות וחיפוי פורצלן כהה/בית ונוי, עוזי פורת

בתוך המסגרת הנקייה, החפה מפריטים מיותרים, משתלבת בהרמוניה צבעוניות רכה המורכבת מתתי גוונים- גווני אפור, בז' וגרז' לסוגיהם, ופריטי הריהוט והנוי שנבחרו בקפידה מאופיינים בעיצוב מודרני, מסוגנן ונינוח כאחד. בעומק החלל, בינות שני מדפי אבן בזלת שחורה משתלב קמין גז, ויצירת אמנות שמעטרת את הקיר מעליו מפתיעה כשמתגלה שהיא מצניעה מאחוריה מסך טלוויזיה " אמנם יש בקומה חדר טלוויזיה והסלון אינו משמש לצפייה בה, אך בכ"ז, למקרים בהם מארחים מספר רב של אנשים ורוצים ליהנות מצפייה משותפת בתכנית כלשהי, שילבנו אופציה שתאפשר זאת. בנסיבות כאלה התמונה מתרוממת למעלה באמצעות מנגנון מעלית שתוכנן ייעודית לצורך זה ובהתאמה למידות הקיימות" אומרים האדריכלים סמט. המטבח הממוקם בעברו השני של החלל מופרד ממנו באמצעות קיר חלקי ששני פתחים משני עבריו מהווים את הכניסה אליו, ומשטחו אף ישנה יציאה אל הרחבה הקדמית. עיצובו הנקי נשלט ע"י גון לבן עם תוספת חריגה של יחידת קיר בעלת חזיתות מראה שחורות, ובמרכזו ניצבת יחידת אי גדולה מאד המשמשת לאחסון וכשולחן אוכל.

בית במרכז הארץ שנבנה על מגרש משולש. עוזי פורת, בית ונוי
מעקה הזכוכית שהוצמד למדרגות האבן המרחפות אשר מובילות לקומת חדרי השינה, משלים את המראה הקליל/בית ונוי, עוזי פורת

ממד השקיפות המלווה את החלל בא לידי ביטוי גם בחדר הטלוויזיה שפתחיו חושפים אותו אל הגינה והבריכה ובחלל גרם המדרגות התחום משני עבריו בשקיפות פתחים גבוהים, והוא ממשיך ומודגש במיוחד בקומה העליונה, התחומה, למעשה, בפתחים הצופים אל הגינה האחורית: יחידת ההורים המרווחת מתנאה בפתחים גדולים וכוללת גם מרפסת חזיתית בעלת מעקה שקוף המבטיח שדבר לא יחסום את נוף החוץ, וחדר הילדים סדורים לאורכו של מעבר שקוף המאפשר לקיים קשרי עין ישירים עם רחבת הגן והבריכה. התכנון המוקפד והעיצוב המהודק המאפיינים את קומת הכניסה אינם פוסחים על חללי קומה זו, ששטחה מרוצף בפרקט עץ אלון בהיר, למעט יחידת ההורים בה צבעו מגוון לשחור, והוילונות לבנים המעטרים את פתחיהם הם מסממני ההיכר של כלל חללי הבית.

בית במרכז הארץ שנבנה על מגרש משולש. עוזי פורת, בית ונוי
הריהוט שבחצר תואם לסיגנון העכשווי של הריהוט בסלון הסמוך ליצירת מראה הרמוני/בית ונוי, עוזי פורת

עיצוב גינה אחורית המשתרעת כהמשך ישיר של חלל קומת הכניסה ואשר משטחה ניתן להבחין בבירור במתאר המבני, היא מרחב מפנק שהמוקד הדומיננטי בשטחו היא בריכת שחיה גדולה שבדומה למעטפת מאופיינת בתצורת האות L, אך בהעמדת "נגטיב" כלפיה. האדריכלים סמט: "גודלה של הבריכה הוא אמנם המקסימאלי שמאפשר ההיתר, אך תעלת הגלישה שתוכננה כרחבה במיוחד מייצרת אשליה אופטית של גודל רב מזה שקיים בפועל". מעל עברה האחד מרחף משטח דק עליו ניצבות כורסאות שיזוף, והרחבה המרוצפת נחלקת לאזורים: אזור ישיבה הממוקם בסמוך ליציאה מחלל המגורים כעין סלון נוסף, פינת אוכל, ומטבח מקצועי מאובזר למהדרין, כאשר את כלל המרחב עוטפת צמחייה ירוקה- שיחים מגוונים ועצים על טהרת עצי ארץ ישראל. "הבית הוא אמנם גדול ומרוח אך בה בעת פונקציונאלי ונוח, ללא חללים מיותרים" אומרים האדריכלים סמט "גם הגן הוא אזור מנוצל שמהווה חלק בלתי נפרד מחיי המשפחה, כך שהשילוב הזה אכן עונה על מה שהדיירים הגדירו מלכתחילה כבית לגור ולחיות בו.

לפורטל העיצוב מבית מגזין בית ונוי

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully