וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בולטימור בתל אביב: אוסף נדיר שמשתלב בעיצוב פנים

שחר בן- פורת

15.7.2012 / 7:47

קומה שלמה בבית משפחתי הוקדשה לתחביב של האב בעל אוסף מינאטורי של שכונה בבולטימור- מעצב הפנים שהוזמן לפרויקט שיקם את האוסף והפך אותו לחלק בלתי נפרד מהסלון

אוסף רכבות משנות ה- 30 של אזור בולטימור. נמרוד סונדרס
האוסף המינאטורי כולל מבנים, כבישים, צמחייה ו- 12 רכבות עם עשרות מסילות ברזל/נמרוד סונדרס

ביתם של בארי וג'ודי רובין בתל אביב איננו בית שגרתי. מדובר ב- 3 דירות בבניין תל אביבי המשתרעות על פני 2 קומות שחוברו ליחידה אחת. חלקו העליון מוקדש למגורי המשפחה בעוד שהחלק התחתון- לתחביבו של אב המשפחה, שבבעלותו אוסף נדיר של רכבות צעצוע. יותר נכון, הגרסה הבוגרת והמורכבת של רכבות צעצוע מאחר ומדובר בדגם מוקטן של אזורים בעיר בולטימור האמריקאית וסביבתה בשנות ה- 30, הכולל מבנים, כבישים, צמחייה, דמויות קטנות ולא פחות מ- 12 רכבות עם עשרות מסילות ברזל ארוכות ומפותלות.

אוסף רכבות משנות ה- 30 של אזור בולטימור. נמרוד סונדרס
הקומה הראשונה הוקדשה לאוסף של אב המשפחה שהכתיב את העיצוב הכללי/נמרוד סונדרס

לנו הישראלים, תחביב מסוג זה יהיה זר. עם זאת, במקומות דוגמת ארצות הברית, ממנה מגיעים בני הזוג (ושם הם מתגוררים חלק מהשנה עם שני ילדיהם), תמצאו מבוגרים רבים המקדישים זמן, כסף, אנרגיה ומקום לתחביב זה. המעצב דניאל אייזקס, שמכיר את התחביב ממולדתו שבאוסטרליה, התבקש על ידי בני הזוג לעצב מחדש את כל הקומה.

הצעה שאסור לפספס

תתחדשו לחג עם סדרת tami4edge וקבלו סחלב חגיגי מתנה

לכתבה המלאה
אוסף רכבות משנות ה- 30 של אזור בולטימור. נמרוד סונדרס
מתחת למבנה הייחודי שנועד להגן על הרכבות עוצב במיוחד ארון אחסון/נמרוד סונדרס

הכניסה לבית נעשית דרך הקומה בה נמצא האוסף הייחודי. עד השיפוץ, בני המשפחה נהגו להשתמש בכניסה העליונה כדי לא להיכנס דרך קומת הקרקע מאחר והייתה מבולגנת הודות לארבעת החתולים המשפחתיים שגרמו נזקים לדגמים היקרים לליבם של הדיירים.

אוסף רכבות משנות ה- 30 של אזור בולטימור. נמרוד סונדרס
שילוב של תאורה מובנת בתוך האוסף מעניק למבנים הקטנים דרמה ועוצמה/נמרוד סונדרס

משימתו של אייזקס (42), מעצב פנים מתחיל שעושה בתקופה האחרונה הסבת מקצוע ממשפטים, הייתה להפוך את הקומה המדוברת לכזו שתהיה נעימה לשהייה עבור בני המשפחה ואורחיהם, ובו זמנית לאפשר לבולטימור להמשיך להתקיים בתל אביב. "יש כאן יצירת אמנות נדירה, במיוחד בארץ ואני חושב שגם בכל העולם" כלשונו של אייזקס. "גם במקומות בהם יש התעניינות בתחביב, זה לא מגיע בדרך כלל לכזו רמת השקעה גבוה. זה הרשים אותי, ולכן הצעתי להדגיש את התצוגה מצד אחד, ולהגן עליה מפני החתולים ופגיעות אחרות מצד שני. הצעתי לכסות את הדגמים בזכוכית ולהפוך את החלל לאזור הסבה, שמאפשר ישיבה, צפייה בטלוויזיה ועבודה על מחשב". כלומר, שילוב של האוסף בצורה הרמונית בחיי היום יום.

אוסף רכבות משנות ה- 30 של אזור בולטימור. נמרוד סונדרס
כדי שהאוסף לא ישאר סטרילי כמו מוזיאון נותרו חריצים בין משטחי הזכוכית שהעשויים להכניס אבק/נמרוד סונדרס

הצעתו של אייזקס התקבלה, ובתהליך שארך כ- 8 חודשים שינה המקום את צורתו. הקומה, שצורתה מלבנית, תוכננה במקור כך שבולטימור המוקטנת מונחת על מדפי עץ לאורך הקירות, עם חיבור מתבקש בשתי נקודות, במטרה ליצור יחידה אליפטית סגורה, שתאפשר לרכבות לנוע. התכנון לא יושם בהצלחה בעת השיפוץ הראשוני של המקום, ובפועל מסילות הרכבת מעולם לא נעו. לפיכך, החליט אייזקס לוותר על החיבור של הדגמים בשתי הנקודות, במטרה להגדיל את תחושת המרחב בחלל. במקביל, קיבע את המדפים למקומם וסגר אותם עם קורות ודלתות. כך התקבלו שטחי אחסון ומדפים לספרים מתחת לתצוגה, דבר שגם סיפק את החוזק שאפשר לסגור את התצוגה עם זכוכית.

אוסף רכבות משנות ה- 30 של אזור בולטימור. נמרוד סונדרס
האוסף משתלב בחיי היום יום ואיננו מגביל את הדיירים כך שיש מקום לפינת עבודה על גבי המשטחים שמגנים על האוסף/נמרוד סונדרס

הקומה הראשונה בה שוכן האוסף מתחלקת לשני חללים עיקריים, כאשר כל אחד משמש למטרה אחרת. בחלל הקרוב לדלת הכניסה שילב אייזקס ספה ארוכה ונוחה ומיקם מולה טלוויזיה, במטרה לאפשר לבני המשפחה לצפות בסרטים שהם נוהגים לראות. החלל השני הפך לחדר אורחים, עם מיטה ישנה ששופצה. בתוך התצוגה בחלק זה הוא שילב משטח עבודה העשוי גם הוא זכוכית שקופה, המאפשר לעבוד עליו עם מחשב נייד.

אוסף רכבות משנות ה- 30 של אזור בולטימור. נמרוד סונדרס
עבודה אינטנסיבית של המעצב דניאל אייזקס ששקד על שיקום הדגמים/נמרוד סונדרס

במקביל לתכנון מחדש של החלל שינה המעצב את הצבעוניות ששלטה במקום. בעבר הקירות היו צבועים בצבע אפור, דבר שפגם באיכות התצוגה, שכן חובב הרכבות אוהב את המראה המאובק של העיר, כך שעל הרקע האפור נבלעו הרכבות. לפיכך, במטרה להדגיש את התצוגה ולהפוך את החלל למזמין, נעשה שימוש בצבעים מנוגדים לאוסף: צהוב- ותכלת, (בקומת הקרקע נצבעו הקירות בתכלת עם צהוב). הספה רופדה בבד צהוב עם טקסטורה שאיננה מזמינה את חתולים לנעוץ בה ציפורניים, עם שילוב של כריות נוי בצבע תכלת החוברים למראה הקירות. מאחר והתצוגה דומיננטית מאוד, אייזקס נמנע מלשלב צבעים נוספים או טקסטורות, דוגמאות וצורות שעשויים היו ליצור עומס מיותר.

אוסף רכבות משנות ה- 30 של אזור בולטימור. נמרוד סונדרס
הצבעוניות שמבוססת בעיקרה על צהוב ותכלת נועדה להדגיש את האוסף/נמרוד סונדרס

חלק חשוב בפרויקט היה השיקום של הדגמים, שחלקם נהרסו כאמור בגלל החתולים. לצורך כך המעצב השתמש בהרבה מאוד דבק לדבריו, בעבודה איטית ומדוקדקת. כאשר הדגמים שוקמו, הוא שילב תאורה קבועה בתוך מבנים מסוימים, כדי להאיר ולהדגיש את הנראה. במקביל, אייזקס השקיע מחשבה במטרה למנוע מהמקום להפוך למוזיאון. התצוגה אמנם סגורה בזכוכית, אך יש רווחים בין הפלטות, במטרה ליצור תחושה אוורירית ולאפשר לאבק לחדור לתצוגה, כפי שביקש מי שהקים אותם. הוא שילב דלתות זכוכית גלויות בתצוגה כדי לאפשר לגעת, לחוש ואף לשנות את מה שצריך, והגביל את גובה התצוגה כך שהאפקט של התקרה הגבוהה ישמר. כל זאת בצד השימושים היומיומיים שהחלל מאפשר והצבעוניות הנעימה, התורמים לתחושה הקלילה יחסית שיש בחלל.

אוסף רכבות משנות ה- 30 של אזור בולטימור. נמרוד סונדרס
ספת האירוח ניצבת בליבה של בולטימור משנות ה- 30/נמרוד סונדרס

שיקום הדגמים לרבות התצוגה שלהם נעשה כתהליך איטי ויסודי. "זה היה אתגר עצום", מסכם אייזקס. "אמנם קצת חששתי בהתחלה משום שמדובר בפרויקט הראשון שלי כמעצב, אך הכיף והסיפוק של העשייה והאמונה של הלקוחות בי וברעיונות שלי, העצימו ועודדו אותי ללכת על זה עד הסוף".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully