וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כמה עולה?

אביטל מאור

6.7.2012 / 14:54

כדי להמנע מעלויות גבוהות, אי הבנות ועגמת נפש יש לתכנן מראש את המטבח עד לפרטים הקטנים, לערוך רשימה מדויקת של המרכיבים, לעשות סקר מחירים ובעיקר להיות מציאותיים

מטבח אשר מתוכנן בצורה יעילה. בית ונוי
מטבח המשרת את הדייריו הוא כזה שתוכנן בקפידה/בית ונוי

איך מתחילים?

תכנון ועיצוב המטבח כרוך בהשקעת משאבים לא מועטים, מאחר שמדובר באזור בעלת חשיבות פונקציונאלית ראשונה במעלה וכן שהביטוי החזותי שלו בחלל דומיננטי מאוד. כל זה בטרם הוזכרו החלומות הויזואליים שיש להגשים לדיירים. לאור כל אלה ברור מדוע כדאי להקדיש זמן בשלב התכנון ולמנוע עוגמת נפש מיותרת לאחר מכן. יחד עם זאת, ראוי להדגיש שהתוצאה של מטבח חדש, מתאים לצרכים ומעוצב היא נוחות הכרחית. התנהלות מושכלת יכולה להפוך את חווית הטיפול במטבח החדש לחוויה טובה שתוצאתה הנכונה תישאר עוד שנים רבות.

מטבח אשר מתוכנן בצורה יעילה. בית ונוי
האי המרכזי יכול לשמש גם כפינת אוכל משפחתית/בית ונוי

10 גורמים המשפיעים על תקצוב המטבח:

פירוק הקיים והתאמת התשתית לתכנון החדש- בין אם על ידי העסקה של קבלן שיפוצים, המטפל בכל העבודות, או בין אם על ידי עבודה ישירה מול בעלי מקצוע בתחום הריצוף, חשמל, אינסטלציה. בדרך כלל התקנה של מטבח חדש תחייב התאמה של התשתיות השונות לתכנון החדש (במקרים שבהם מעבירים את מיקום הכיור, או את מיקום מוצרי החשמל).

רכישת ארונות מטבח והפרזול הנלווה מחברת מטבחים או מנגר פרטי.

רכישת משטחים וחיפוי- משטח עבודה, משטח עבור 'אי' וכן אריחים המיועדים לחיפוי קירות.

ריצוף- לעיתים אין צורך להחליף את הריצוף הקיים, אך במידה וכן, יש להבין זאת בחשבון מבחינה תקציבית.

מוצרי חשמל- זמן של התחדשות בתחום המטבח כולל בדרך כלל גם שדרוג בתחום מוצרי חשמל והאלקטרוניקה, הכוללים מקרר, תנור, מיקרו, כיריים, מדיח וקולט אדים.

sheen-shitof

במבצע מיוחד

הפטנט המתקדם בעולם שמבטיח שיפור עור הפנים מהטיפול הראשון

בשיתוף נומייר פלוס
מטבח אשר מתוכנן בצורה יעילה. בית ונוי
שלב התכנון הוא גם שלב הכנסת החלומות למציאות/בית ונוי

מוצרי חשמל ואלקטרוניקה נלווים- חוץ ממוצרי החשמל הבסיסיים, נכנסים כיום למטבח גם מוצרים נלווים נוספים כגון: מכונת קפה, מיקסר, מתקן מים, טלוויזיה/ מסך מחשב שבמידה ורוצים לשלבם מומלץ להכניסם לחישוב הפיננסי וכמובן לכלול אותם בעיצוב והמיקום המיועד עבורם.

תאורה- שדרוג מערכת התאורה הכוללת בדרך כלל את גוף התאורה המרכזי במטבח וכן שילוב גופי תאורה נוספים (לדוגמא מעל האי, או מתחת לארונות לצורכי הארת משטח העבודה).

ברז- מגוון הברזים שקיים היום בשוק מציע גם קשת מחירים רחבה. במידה ובוחרים לרכוש ברז יוקרתי, ההוצאה משמעותית וכדאי להביא אותה בחשבון כבר בשלב התכנון.

כיור- בדיוק כמו בתחום הברזים, גם כאן ההיצע רחב, הן מבחינת גדלים, הן מבחינת חומריות והן מבחינת אביזרים נלווים שונים (דוגמת כיור עם קרש חיתוך נלווה, מסננות, רשתות ועוד).

כסאות- המטבח הישראלי כולל בדרך כלל צורת ישיבה נוספת כגון שולחן, דלפק, אי ועוד. יש להתאים להתאים ךהם כסאות (לגובה 75 ס"מ), כסאות בר (לגובה 90 ס"מ), או כסאות בר גבוה (לגובה 110 ס"מ). הכיסאות הם פריט שלא כדאי להזניח ברשימת התקציב מאחר ומדובר בהוצאה משמעותית שנעה ממאות בודדות לאלפי שקלים עבור כיסא אחד.

מן הראוי לציין כי בתכנון זה לא נכללו החלפת חלונות, תריסים, דלתות, תוספות בנייה, החלפת צנרת ועוד.

מטבח אשר מתוכנן בצורה יעילה. בית ונוי
משטח העבודה יותאם לצרכים כמו למשל פתח עליון עבור פח אשפה/בית ונוי

בכל אחד מעשרת התחומים הללו, ההיצע הוא עצום. לכן מומלץ לערוך את עבודת ההכנה הראשונית על ידי איסוף מידע בצורות שונות כגון אתרי אינטרנט רלוונטיים, מגזינים ושיחות עם חברים. את המידע כדאי לרכז בקלסר מחולק לחוצצים, על פי התחומים השונים. רק לאחר שיש ביד מידע מקדים בכל תחום, רצוי לגשת לחברות השונות. את המידע המתקבל מכל חברה כדאי לתייק בתיקייה הרלוונטית, כדי לעבור בקלות ובנוחות לשלב התקצוב והבחירה. במידה ונעזרים באדריכל או מעצב פנים, ניתן לצלוח בקלות מסוימת את התכנון וחלק מהתקצוב, אך עדיין מלאכת איסוף המידע, הבחירה וקבלת ההחלטות מוטלת הדיירים.

מטבח אשר מתוכנן בצורה יעילה. בית ונוי
הארונות הם לא הדבר היחיד שיש לתכנן במטבח/בית ונוי

חמישה צעדים לתכנון נכון של המטבח:

הגדרת תקציב- הגדרה ראשונית של התקציב המיועד לפרויקט זה, בחלוקה לסעיפים, כפי שהוגדרו בעשרת הדברים העיקריים שיש לקחת בחשבון.

מיקוד הפרוגראמה - הגדרת צרכים, טעמים, בקשות, דרישות מיוחדות וחלומות. זהו שלב חשוב ביותר לצורך התגבשות וקביעת עקרונות התכנון. לדוגמה, מערכת כלים מרובת חלקים שיש צורך לייצר עבורה חלל אחסון, דרישה לשני כיורים, מקרר בגודל יוצא דופן ועוד.

מרחרחים את השטח- מתחילים בקריאה של מגזינים, מדריכים, מידע באינטרנט, ועוברים לביקורים במספר חברות מטבחים, אולמות תצוגה של חיפויים, משטחים וריצוף וכן באולמות תצוגה של מכשירי חשמל ואלקטרוניקה.

גיבוש התקציב מחדש- מגבשים מחדש את התקציב ואת החלומות לאור המציאות ועל פי עשרת הסעיפים של הדרוש ליצירת מטבח חדש.

תכנון כולל של המטבח- רק בשלב זה יוצרים תכנון מעשי של מבנה המטבח. בין אם עושים זאת לבד, בין אם משתמשים באדריכל או מעצב ובין אם נשענים על מעצבים של חברת המטבחים. שלב זה יקבע סופית איך המטבח ייראה ומה הוא יכלול. בשלב זה רצוי להיות מגובשים על סוג המקרר, הכיריים, המדיח ושאר המרכיבים, על מנת שכל חלקי המטבח יתחברו בצורה טובה ונכונה.

מטבח אשר מתוכנן בצורה יעילה. בית ונוי
אי עבודה מרכזי עם כיור עם משטח שנסגר לבר/בית ונוי

הזמנת ספקים לפי הסדר הרצוי:

הזמנת ארונות המטבח (נגר פרטי או חברת מטבחים- בדרך כלל מדובר בחודשיים לזמן אספקה מרגע המדידה).

בחריה ורכישה ש כיור וברז, מוצרי חשמל, חיפויים וריצוף.

במידת ויש שינוי מהתכנון המקורי זה הזמן לעדכן את חברת הארונות.

פירוק הקיים.

הרכבת אינסטלציה, חשמל וריצוף.

התקנת ארונות.

רק לאחר התקנת הארונות ניתן יהיה למדוד סופית את משטחי העבודה, לחתוך אותם על פי הדרישות הפרטניות (גודל כיריים, חור לטוחן אשפה וכד') ולהתקין אותם. חשוב לזכור כי בעלת המקצוע שמתמחה בשיש לוקח מידות ולוקח אתו את הכיור, כדי להתאים באורח מושלם את חיתוך השיש וגם מכין את החור לכיריים (יש לציין בפניו את הגודל, האם סטנדרטי, או לא). במידה ונבחר ברז המותקן מהמשטח, גם לכך צריך הכנה.

התקנת המשטח.

התקנת החיפויים (אותם מתקינים לאחר התקנת המשטח, כדי ליצור סגירה טובה של החיבור ביניהם).

התקנת כיור, ברז וחיבור הכיור למערכת הביוב.

שילוב מוצרי החשמל והאלקטרוניקה שנבחרו.

מטבח אשר מתוכנן בצורה יעילה. בית ונוי
לא לשכוח שצריך לראות מה שנכנס לבטן/בית ונוי

כמו הרבה דברים בחיים גם במקרה זה מידע מדוייק יחסוך עוגמת נפש. האדריכלית טלי מינץ מציינת רבים בוחרים כיום במקרר בעומק 60 ס"מ וגובה שונה מהסטנדרטי ולכן חובה להתאים אותו למבנה הארונות. בנוסף, לעיתים מקררים מסוג זה דורשים גם נקודת חשמל במיקום ממוקד, המוגדר על ידי היצרן (מידע שצריך לעבור לחשמלאי). גם מקרר עם קיוסק מחייב הכנה מיוחדת על ידי התקנת נקודת יציאת מים נוספת. כיריים קרמיות דורשות נקודת חשמל תלת פאזית, עבור מתקני מים וצריך לעיתים לחורר את המשטח. לכן, ככל שצוברים מראש מידע מקדים, ניתן לתכנן טוב יותר את המטבח ולשלב בחוכמה את כל מרכיביו. בארון הכיור מכינים שקע למדיח. מומלץ לעשות שקע כפול או אפילו משולש שמהווה הכנה לטוחן אשפה, למטהר מים וכד', על מנת למנוע מצב של צורך במפצלים. חשוב לשלב תאורה נוספת מתחת לארונות העליונים, מעל משטח העבודה (דוגמת פס לדים). בהכנת החשמל כדאי ליצור נקודת חשמל נפרדת לכל מכשיר (מקרר, תנור, מיקרו) וכן ששקעים אלה יהיו שקעי כוח, על מנת שהמכשירים יוכלו לעבוד בו זמנית. עבור המיקרו והתנור (ששקועים בארונות המטבח ובדרך כלל נמצאים אחד מעל השני) כדאי לעשות שתי נקודות חשמל, אבל ששתיהן יהיו ממוקמות מאחורי המיקרו. זאת מאחר ובמקרה של תקלה, את המיקרו קל יותר לשלוף מאשר את תנור האפייה.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
שילוב מכשירי חשמל נלווים כגון מסך טלוויזיה מצריכים מקומות ייעודיים/מערכת וואלה!, צילום מסך

טיפ בקטנה

גובה דלפק ומשטח עבודה הינו 90 ס"מ; גובה שולחן הינו 75 ס"מ; גובה דלפק בר גבוה הוא 110 ס"מ. יש להתאים את הכיסאות לגבהים הללו. ישנם מטבחים חדישים אשר ניתן לשנות בהם את גובה הדלפק. במטבחים שאינם גדולים עדיף ליצור משטח רציף בגובה 90 ס"מ, אשר ישמש גם כמשטח עבודה וגם כדלפק אכילה, כדי להמנע מהפרשי גובה בין משטח העבודה לשולחן.


לפורטל העיצוב מבית מגזין בית ונוי

  • עוד באותו נושא:
  • מטבחים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully