וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גוצ'י נגד גס: על העתקות משלמים, אבל לא ממש ביוקר

24.5.2012 / 11:00

לאחר 3 שנות התקוטטות, בית משפט במנהטן קבע כי מותג האופנה גס העתיק מבית האופנה גוצ'י ולאחרון פיצויים, אך נמוכים בהרבה ממה שנתבע. סוף לפרשה? לא בדיוק

הוויכוח על העתקות אופנה טרם הוכרע. יש מי שסבורים שהעתקות זה לא יצירתי, לא הוגן ובמיוחד רע לאופנה. אך מנגד לא מעט גורסים ש”תרגום” אופנת על על ידי מותגים המוניים טובה למרבית הצרכנים שאינם מסוגלים לעמוד בעלויות מותגי קוטור.

השבוע שופטת במנהטן גילתה תמיכה בעמדה הראשונה. לאחר שלוש שנות דיונים, הוא קיבל את תביעת בית אופנת העל האיטלקי גוצ’י נגד מותג אופנת הרשתות האמריקאי גס על רקע העתקות וקבע כי גס ישלמו 4.7 מיליון לגוצ’י כפיצויים על נזקים שנגרמו עקב העתקות אקססוריז, בעיקר תיקים ונעליים.

הטענה המרכזית של גוצ’י הייתה, שרבים מן הדגמים של גס היו “חיקויים מדוקדקים של סמלים מסחריים ידועים של החברה” ושההפסדים שנגרמו להם מגיעים לסך של כ-200 מיליון דולרים.

עם זאת, גובה הסכום שנפסק לטובת גוצ’י הוא כמובן רחוק ממה שנתבע, אך נראה שלא הכסף היה הגורם המניע. “אנו מרוצים מאוד עם החלטת בית המשפט שצריכה לשמש כהרתעה משמעותית לכל מי שרוצה לנצל את נכסיה הרוחניים של גוצ’י”, אמר נשיא החברה פטריציו די מרקו.

התביעה הוגשה כבר ב-2009 בתגובה לדגמי אקססוריז של גס שנשאו אלמנטים שונים, כולל האות G, פסים בצבעי ירוק ואדום, דיגום לוגו היהלומים על רקע צבע בז’, כולם סממנים מזוהים של גוצ'י.

השופטת קבעה כי גוצ’י הצליחה להוכיח העתקה ברורה של סמליה ופגיעה במכירות עקב הטעיית צרכנים, אך דחתה את הטענות בדבר זיוף ואמרה: “בית המשפט דוחה את טענות הזיופים ומוצא שבסיטואציות המדוברות מה שנעשה היה העתקת תפר אחר תפר”.

מעניין לציין שהשופטת בחרה בסיום דבריה לצטט את הסופר, המשורר, העיתונאי, מבקר האופנה והמחזאי האירי בן המאה ה-19 אוסקר וויילד: “אופנה היא סוג של כיעור כל כך בלתי נסבל שאנו חייבים לשנותה כל שישה חודשים”. ככל הנראה, באמצעות דברים אלו השופטת התכוונה לומר שגוצ’י וגס היו צריכים ליישב את המחלוקת הממושכת ביניהם מחוץ לכותלי בית המשפט.

פול מרציאנו, יו”ר ומייסד גס, טען בהצהרה רשמית כי המחלוקת הייתה צריכה להיפתר מחוץ לבית המשפט. “דרישת גוצ’י בבית המשפט הייתה בלתי מוסרית מבחינת גובה הפיצויים והנזקים המוצהרים”, מרציאנו אמר. “הם ‘שכחו’ לתבוע סמלים מסחריים מסוימים במשך 23 שנים כמו למשל לוגו כתב היד, ובית המשפט תמך מן הבחינה הזאת בגס”.

מרציאנו, יהודי-אמריקאי ממוצא מרוקאי שגדל במרסיי, שייסד את גס יחד עם שלושת אחיו ז’ורז’, ארמונד ומוריס ב-1981, רמז שמבחינתו המאבק המשפטי לא תם. “אני מאמין שגוצ’י מחפשים עכשיו עוד בתי משפט ידידותיים עבורם, אבל אנחנו נגן על עצמינו במרץ ונגן על זכויותנו”, הוא אמר. ככל הנראה מרציאנו ידע על הוא מדבר. לפי דיווח מאתמול (רביעי) מיומון האופנה wwd, גוצ’י תובעים את גס גם בסין, איטליה וצרפת. בהודעה רשמית שפרסם בית האופנה האיטלקי נמסר: “אנו מחויבים לנרקוט בצעדים הנדרשים לשימור השלמות, הבלעדיות והייחודיות של החברה”.

ייתכן שגובה הפיצויים הנמוך הוביל להחלטה לתבוע גם בארצות אחרות, כמו גם כמובן הנצחון הראשוני בניו יורק. מכל מקום, נראה שהאחים לבית מרציאנו יצטרכו להשקיע את מרצם בכיוונים חדשים יותר שאינם כוללים “השראה” חשודה מבתי אופנת על ותיקים.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
מבלבל. גוצ'י מימין, גס משמאל/מערכת וואלה!, צילום מסך
  • עוד באותו נושא:
  • גוצ'י
  • גס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully