וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עיצוב בקטנה: ניצול יצירתי של חללים קטנים

מיכל פלג

21.5.2012 / 1:41

גם החדר הקטן ביותר בבית יכול להפוך לפינת חמד שימושית עם קצת יצירתיות, סדר והפשלת שרוולים - מוסך שהפך למשרד בהולנד, חדר נגינה בצרפת ובקתת נופש משפחתית בפינלנד

עיצוב יצירתי וניצול מרבי של חללים קטנים. בית ונוי
מוסך ביתי שהפך למשרדו של המעצב ההולנדי הוגו דה רויטר/בית ונוי

חלל קטן אמנם מוגדר על פי גבולות פיסיים מצומצמים, אך אין זה בהכרח אומר שהוא מוגבל. יתרה מכך - חלל קטן המתוכנן בקפידה יכול להיות מוצלח לא פחות מחלל רחב ממדים. הוא מהווה הזדמנות ליצור מרחב יעיל ושימושי ומוכיח שניתן להסתדר לא רע בכלל עם הרבה פחות בניגוד למה שנהוג לחשוב.

שלושה משרדי אדריכלים שונים בהולנד, צרפת ופינלנד מציגים חללים קטנים ומקוריים, אשר אחידות בסגנון, מינוני צבע ושילוב ריהוט "חכם" ורב תכליתי הופכים אותם למעוררי השראה ומודל לסדר וארגון.

עיצוב יצירתי וניצול מרבי של חללים קטנים. בית ונוי
עיצובו של המשרד החדש ממשיך את החזית המדרונית של גג הרעפים/בית ונוי
עיצוב יצירתי וניצול מרבי של חללים קטנים. בית ונוי
הוא נסגר ונפתח באמצעות דלת כנפיים מאלומיניום מחוררות לכניסה של אור ושמירה על פרטיות במידת הצורך/בית ונוי

עבודה מהבית

תכנון: Architecten - en - en
צילום: Post & Van Leeuwen Photographers

בפרבר הירוק Schuttersbosch שבאיינדהובן, הולנד, עיצב משרד האדריכלים Architecten-en-en עבור המעצב הוגו דה רויטר (Hugo de Ruiter) חלל שמשלב בין סביבת מגורים ועבודה במוסך הפרטי של ביתו. דה רויטר, מעצב עצמאי לחברות רהיטים ותאורה מובילות, מציין כי ההישג התכנוני טמון בעובדה כי הוא איננו מרגיש שהוא עובד במוסך הביתי. להפך, נוצרת התחושה שהמעצב יוצא כל בוקר מהבית למקום עבודה מוגדר.

עיצוב יצירתי וניצול מרבי של חללים קטנים. בית ונוי
בחלל המחודש המעצב מנהל פגישות בצורה נוחה כמו בכל משרד חיצוני אחר/בית ונוי
עיצוב יצירתי וניצול מרבי של חללים קטנים. בית ונוי
לעבוד במשרד ולהרגיש בבית/בית ונוי

הרעיון שעמד בבסיס התכנון היה תוספת של חלל כסוג של מעטה היוצר המשכיות לקו המתאר של שיפוע גג הרעפים של הבית ושל קו מתאר קירותיו של המוסך הקודם, שהיה פתוח אל החוץ. באופן הזה נוצר חלל בעל גג משופע, כאשר בין הגג החדש לישן יצרו המתכננים מרווח שנסגר כחלון אורכי המשמש כמקור אור עיקרי במשך היום. אל המשרד ניתן להיכנס דרך הבית ומהחזית הקדמית, ועל חזיתו הפונה אל החוץ סוגרת דלת בעלת שתי כנפיים, המחופות בלוח אלומיניום מחורר. הדלת מחדירה דרכה אור, אך עדיין מייצרת פרטיות נדרשת ו"ניתוק" מהסביבה החיצונית.

בחלל המשרד ממוקמים שולחן עבודה גדול ומרכזי שמעליו תלוי גוף תאורה. החלל אמנם קטן אך הוא בכל זאת מרוהט בכיסא עבור המעצב ושני כסאות עבור לקוחותיו. הקיר הפנימי מחופה בארון גבוה מהרצפה לתקרה, ובו תאים סגורים המשמשים לאחסון למדפים פתוחים המאפשרים נגישות מהירה לחפצים ומכשירים בשימוש יומיומי, תוך שמירת סדר ומראה נקי של החלל.

עיצוב יצירתי וניצול מרבי של חללים קטנים. בית ונוי
פתרון מקורי לתוספת של חלל בין שני מבנים המשמש כחדר מוסיקה/בית ונוי
עיצוב יצירתי וניצול מרבי של חללים קטנים. בית ונוי
החלל החדש אמנם קטן במיוחד אך משמש את הדייר למטרה שלשמה נעשה והוא מעוצב כמו קובייה תלת ממדית/בית ונוי

שקט! מנגנים

תכנון: Cut - Architectures
צילום: Luc Boegly

הבית שנבנה בשנת 1920 בפרבר Chaville מערבה לפריז, היה זקוק לשיפוץ שיתאים לדייר החדש שביקש להתאמן בנוחות בנגינה בצ'לו. משרד האדריכלים Cut - Architectures יצר עבורו בית מחודש הכולל תוספת חלל עשוי מבטון, ששולב בין החזית המזרחית של הבית הקיים, לבין הקיר הסמוך של הבית השכן. קו המתאר של חלל ההרחבה זורם כהמשך לקו הבניין של חזיתו הקדמית של הבית, עם שיפועים מתונים המדגישים את צורתו התלת מימדית.

לחלל שתי חזיתות (צפונית ודרומית) הפתוחות אל החוץ, עם חלון סקיילייט בתקרה, כך שהוא מואר באור טבעי במהלך היום. החזית הקדמית פתוחה לגמרי אל החוץ הודות לוויטרינה גדולה מזכוכית המתמרת מהרצפה עד תקרה ומעצימה את תחושת הגובה של החלל הקטן. בדרך זו צורת החלל המתקבלת היא מעין קובייה תלויה באוויר ומצלה / מקרה את החלל שמשתרע תחתיה ומשמש כמקום חניה. את החניה בחזית הדרומית, ניתן לסגור באמצעות דלת בעלת שתי כנפיים מחופות בלוח אלומיניום.

עיצוב יצירתי וניצול מרבי של חללים קטנים. בית ונוי
האזור שמתחת משמש כחנייה מקורה/בית ונוי

נופש עירוני

תכנון: Verstas Architects
צילום: Andreas Meichsner

בפינלנד נוהגים לבלות בטבע ומשפחות רבות אף מתחזקות בתי נופש בהם הן נוהגות לבלות חופשות משפחתיות, במיוחד בשנים האחרונות, כאשר דרך חיים המשמרת את הטבע הפכה לטרנד פופולארי בקרב משפחות צעירות עם ילדים. למשפחה עם הראש היצירתי היה רעיון ליצור בית נופש קטן במיוחד בסמוך לביתם הקבוע, כדי להימנע מהוצאות ובזבוז זמן על נסיעות ממושכות במכונית.

הבקתה הקטנה שתוכננה על ידי Verstas Architects משתרעת על 14 מ"ר. היא שוכנת באזור lauttasaari, נהנית מגישה ישירה לרצועת חוף ומרוחקת כשני ק"מ מביתם וממקום עבודתם של ההורים. יוזמה זו מגלמת רעיון רחב שעיקרו תכנון עירוני נכון המשלב פארקים אורבאניים ומקומות מוגדרים בתוך ערים להקמת בתי נופש מסוג זה.

עיצוב יצירתי וניצול מרבי של חללים קטנים. בית ונוי
בקתת נופש משפחתית בגודל 14 מ"ר בלבד/בית ונוי
עיצוב יצירתי וניצול מרבי של חללים קטנים. בנין ודיור
הכניסה לבקתה ששוכנת כמה צעדים מבית המשפחה - מה שנקרא אצלנו צימר/בנין ודיור

הבקתה נבנתה מעץ אורן עם חלונות זכוכית הקבועים בפינותיה המעוגלות המעניקים אשליית מרחב גדול ופתוח. הכניסה מובילה ישירות למטבח ומשם לאזור השינה, המוגבה ממנו במדרגה אחת, היוצרת מעין מפלס גבוה כך שהחלל שמתחת מנוצל לאחסון בולי עץ ואביזרים נוספים. לדברי המתכננים הפרויקט תוכנן בהשראת הסדר והשימוש הכפול שקיים בקרוונים, סירות ויאכטות קטנות. הרהיטים הקבועים ששולבו בו עשויים עץ לבנה. כך, למשל, הספות לאורך הקיר האחורי של הבית משמשות למיטות שינה עבור שלושה אנשים, ואת המטבח ניתן להפוך למקום בו הילדים מציירים או משחקים משחקי קופסא. מקום שינה נוסף נמצא מעל הספות, שהגישה אליו נעשית באמצעות טיםוס בסולם חבלים.

עיצוב יצירתי וניצול מרבי של חללים קטנים. בית ונוי
מקלחת אין פה אבל מטבח ואח לחימום דווקא כן/בית ונוי
עיצוב יצירתי וניצול מרבי של חללים קטנים. בית ונוי
עיצוב מתקפל ומתוחכם על פי סטנדרטים של קרוונים, יאכטות וסירות/בית ונוי
עיצוב יצירתי וניצול מרבי של חללים קטנים. בית ונוי
המטבח שצופה לנוף הירוק נפתח למשט נוח שעליו הילדים יכולים לצייר ולשחק/בית ונוי

בבקתה הקסומה הזו אין מקלחת ושירותים מהסיבה הפשוטה שדייריה טוענים כי החופשה בה מבוססת על טהרת הטבע. במקרים דחופים, הם יכולים לגשת לביתם הסמוך ולהתנהל בין שתי סביבות המגורים. בשל עלויות בניה נמוכות של הבקתה ושימוש מועט באנרגיה היא נרשמה כפטנט על ידי חברת Finnlamelli המתמחה בייצור בתים מעץ, עם תוספת של מקלחת ושירותים.

לפורטל עיצוב פנים ואדריכלות מבית מגזין "בית ונוי"

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully