וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פה גדול: בית ספר להכשרת שפים עם לוק של בית אופרה

מיכל פלג

18.5.2012 / 19:14

בזמן שאצלנו מתענגים על יריד "טעם העיר" המקומי, במקסיקו מתפעלים ממשכן אדריכלי ראשון מסוגו המשמש להכשרת שפים ונראה כמו היכל תרבותי - אדריכלות שבאה מהבטן

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
המבנה מחולק לשלושה אגפים המחופים בעץ גרפה שהובא במיוחד מוונצואלה ומאופיין כעמיד במפני פגעי מזג האוויר ומזיקים/מערכת וואלה!, צילום מסך

בית הספר לבישול Culinary Art School, שתכנן האדריכל חורחה גרסייה (Jorge Gracia) בעיר טיחואנה (Tijuana) שבמערב מקסיקו, מושך לאחרונה תשומת לב רבה בשל צורתו המרשימה האופיינית יותר לבית אופרה. המבנה מציע תכנית לימודים קולינארית מתקדמת ועיצובו מתחשב באקלים ובחומרים מקומיים.

האדריכל גרסייה החליט ליצור מקום שחוצה את גבולות הדמיון, הרבה מעבר למצופה מבית ספר קונבנציונלי לבישול. ברחבי העולם אמנם קיימים מספר מוסדות מוערכים להוראת הבישול, כגון "קורדון בלו" הצרפתי, "וויליאם אנגליס" האוסטרלי ואקדמיות יוקרתיות נוספות ברחבי אירופה, אך בית הספר המקסיקני נחשב לחלוץ אדריכלי. "חלק מהפילוסופיה של הסטודיו שלי היא לאו דווקא להיות מושפע מפרויקטים קודמים שנבנו בעולם, אלא להיות מעודכן במגמות המתרחשות בעיצוב ואדריכלות וליצור פרויקט מקורי ו"בלתי משוחד", העומד בפני עצמו ללא קשר לפרויקט אחר."

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
הכיכר המרכזית של המתחם מציעה למבקרים אתנחתא על ספסלי בטון/מערכת וואלה!, צילום מסך

גרסייה (37) נחשב לאחד מהאדריכלים הצעירים והבולטים במקסיקו. הוא בוגר תואר שני לאדריכלות באוניברסיטת Iberoamericana, וב - 2004 הקים את משרדו העצמאי ואף זכה בתחרויות מקומיות בגין תכנון פרויקטים רבים. משנתו האדריכלית דוגלת בתכנון בתקציב מוגבל עם התייחסות לאקלים ולחומר המקומי.

"הסגנון האדריכלי שלי מוגדר כעכשווי, בשעה שהקשר בינו לאדריכלות המקסיקנית מתבטא באופן שבו הפרויקט מתוכנן. כלומר, תכנון בר קיימא ושילוב אלמנטים מסורתיים כגון כיכרות, מבנים נמוכים, חללים גיאומטריים, התייחסות לסביבה חיצונית, מסדרונות ומעברים רחבים, ושילוב חללים פתוחים אל החוץ". מצויד בגישה זו, יצר גרסייה על מגרש מוזנח מעין סביבה עירונית מיניאטורית ובה מבנה עשיר ביחסי פנים וחוץ המונה שלושה אגפים, שביניהם כיכר גדולה.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פיטרו חוגגת יום הולדת עגול ואתם נהנים ממבצע של פעם ב-60 שנה

בשיתוף פיטרו
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
האדריכל חורחה גרסייה - כוכב עולה במקסיקו/מערכת וואלה!, צילום מסך

המבנה שמשתרע על 894 מ"ר מחולק לשני אגפים. באגף הדרומי, ממוקמים משרדי ההנהלה, כיתות לימוד, ספרייה ומרתף יין. בצפוני נמצאים קפיטריה, אודיטוריום, עמדות בישול וחללי סדנאות שחשופים בצורה מרבית לכיכר.

הכניסה למבנה עוברת דרך דלת הזזה רחבה מעץ, בין שני אגפים הפונים אל הרחוב. הדלת המאסיבית מזכירה כניסה לאחוזה מקסיקנית ומובילה לאזור מדורג מבטון הפונה לכיכר הפנימית. הוא נועד לשמש כפרק מעבר בין הרחוב לבית הספר וליצור תחושת רגיעה בקרב המבקרים, על משקל המבואה הביתית. אזור זה תחום בין שני אגפים. המשטחים המדורגים בנויים מבטון ומחופים באבן וולקנית שחורה מסוג "recinto", המאופיינת בעמידות גבוהה בפני פגעי מזג האוויר. המים שזורמים על פני המשטחים המדורגים, כאילו מובילים את הנכנסים פנימה ומלווים אותם אל המבנה עצמו.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
את הנכנסים למתחם מלווים מדרונות מבטון ומים זורמים, שתפקידם להפריד בין הרחוב שבחוץ למבנה שבפנים/מערכת וואלה!, צילום מסך

בכיכר המרכזית ניתן לחוות את כלל פעילות בית הספר. היא מוקפת בארבעה מטבחים פעילים שחשופים בכל עת אל החוץ הודות לקירות מזכוכית. צורת הכיכר מלבנית ורוחבה 7.5 מ'. היא מרוצפת במשטחי בטון ועץ לסירוגין, ולאורכה ממוקמים ארבעה מושבים יצוקים מבטון המשמשים כספסל ישיבה.

"הלקוח ביקש בית ספר מושך שאליו הסטודנטים ישמחו להגיע" מציין גרסייה. "מכאן, המטרה העיקרית הייתה ליצור ריגוש וחוויה בקרב קהילה מתהווה של שפים מקצועיים. זאת הסיבה שחלקים מהמבנה שקופים וחושפים את ההתנהלות הדינמית והפעילויות שיש לבית ספר להציע."

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
קירות הזכוכית שפונים אל הכיכר מאפשרים לשוהים בה לחוות את המתרחש בכיתות/מערכת וואלה!, צילום מסך

מודל ההוראה של בית הספר נחשב למתקדמים בעולם. מטרתו לפתח יכולות וכישורים והוא מושתת על רעיון של "למידה תוך עשייה". בשנים הראשונות של פעילותם בתחום ניהלו בעלי בית הספר את עסקיהם בהצלחה מהבית. לאחר מכן, עברו למבנה שכור, ולאור הצורך בהתרחבות הם החליטו לפתוח מוסד שישקף את דרכם הייחודית. בית הספר החדש גדול פי שישה מהמבנה הקודם, ופתיחתו המחודשת הביאה לעלייה של 30% בכמות התלמידים שמתעניינים ללמוד בו. תכנית הלימודים שהוא מציע כוללת תכנים קולינאריים חובקי עולם, החל מהמטבח האמריקאי, דרך המקסיקני והלטיני ועד הצרפתי והמזרחי. בנוסף, קיים בו מסלול המכשיר מנהלים בתחום האירוח. המוסד זוכה להכרה בינלאומית ומקיים שיתופי פעולה אקדמאיים עם מוסדות מקבילים בעולם. בוגריו משתלבים בעבודה בבתי מלון ומסעדות ידועות שם ברחבי הגלובוס.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
כיתות הלימוד מצוידות במטבחים גדולים ומערכות מיזוג מתקדמות/מערכת וואלה!, צילום מסך
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
ארונות תבלינים מעץ שעוצבו בהתאם להנחיות האדריכל/מערכת וואלה!, צילום מסך

גרסייה מעניק לאור הטבעי חשיבות רבה. הוא ויוצר באמצעות האדריכלות משחקי אור וצל, המשווים לקירות בית הספר צורות וגוונים המשתנים במהלך היום. בחירת מיקומו של המבנה ומפתחיו נעשו משיקולי חסכון באנרגיה. חלונות הזכוכית של המטבחים פונים צפונה והם אינם חשופים לקרני שמש ישירות. דלתות הכיתות בקומה השנייה שפונות דרומה, מוצנעות מאחורי קיר המסדרון שמצל עליהן.

מאחר והמבנה שוכן באזור המאופיין באקלים חם, האלמנט שדרש תשומת לב עיקרית היה תכנון מוקפד של מערכות מיזוג אוויר. בנוסף, החום הרב שנפלט מהמטבחים אילץ מערכת מיזוג מפוצלת בכל חלל לימודי.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
שילוב של בטון, עץ, מתכת ותאורה טבעית שמעניקים לחלל מראה אלגנט/מערכת וואלה!, צילום מסך

עיצוב המבנה מבוסס על שילוב של בטון חשוף, פלדה, עץ, זכוכית ומתכות שונות. "מעין ביטוי מטפורי לעושר התכנים המתקיים במבנה" כלשונו של גרסייה. חלקו החיצוני של המבנה מחופה בעץ גרפה שהובא במיוחד מוונצואלה, המאופיין בצפיפות גבוהה של סיבים ונחשב עמיד בפני פגעי מזג האוויר ומזיקים.

גם בחלל האודיטוריום המיועד ל - 60 אנשים, נעשה שילוב של חומרים דומים. הרצפה מחופה בבטון, הקירות במשטחי עץ, התקרה כוסתה בפאנלים מסוג פוליקרבונט גלי (המיועד לתקרות) והמושבים נבנו מעץ אלון איכותי.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
באודיטוריום נערכות הרצאות מיוחדות בתחום הקולינארי - מכאן יוצאת הבשורה/מערכת וואלה!, צילום מסך
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
60 מושבים מעץ אלון איכותי שעוצבו במיוחד לאודיטוריום/מערכת וואלה!, צילום מסך

מרתף היין של המבנה משמש ללימוד תכנים מקוריים בכל הקשור ביינות. החלל עוצב כמקום אפלולי וחשוך ורצפתו עשויה מאבן חצץ שחורה הנקראת: Black Pea Gravel שמקורה בנהר המקומי Catavina. התאורה במרתף מבוססת על ספוטים שמוקמו בתקרה, במטרה להאיר את צלחתו של כל סטודנט בצורה ממוקדת ונפרדת. במרכז החלל תלויה שנדלייר עם קנים ונרות המשלימה את תאורת הספוטים ומשרה אווירה נעימה. הרהיטים עוצבו במיוחד בעבודת יד על פי הנחיותיו של גרסייה.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
למרתף היין נבחרה תאורת ספוטים שמכוונת ישירות לצלחות הסטודנטים/מערכת וואלה!, צילום מסך

נכון לעתה, לבעלי הבית ספר אין תוכניות להתרחב, עם זאת השלב הבא של פיתוח המבנה, כולל חצר שבה יוכלו הסטודנטים לגדל ירקות ועשבי תיבול בעצמם. בעתיד מתוכנן להבנות אגף נוסף שיוקדש לאירוח מרצים ומבקרים מחו"ל.

(צילום: Luis Garcia)
לפורטל עיצוב פנים מבית מגזין "בית ונוי"

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully