וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חיים בקומיקס: דירת אמנית שמעוצבת בסגנון ססגוני ותוסס

מיה אור

17.5.2012 / 2:15

מספיק מבט אחד בדיירת כדי לנחש כיצד נראית סביבת מגוריה הצבעונית שכוללת עבודות אמנות מעשה ידיה, פריטי וינטג' ורהיטים מאולתרים ואותנטיים

בית האמנית אסנת בלקינד- שפס אשר עוצב על ידה ביפו. עודד סמדר, בית ונוי
שילוב של אמנות וסגנון חיים שבא לידי ביטוי בסביבת המגורים/בית ונוי, עודד סמדר

כמו באמנותה, כך גם בדירתה של האמנית - מעצבת אסנת בלקינד-שפס החוק הוא שאין חוקים, ושפת העיצוב המאפיינת אותה שואבת השראה מכל העולמות. רטרו, ווינט'ג, פופ ארט ואוונגרד פוסט מודרני מתקיימים זה לצד זה ויוצרים יחד מראה שמזכיר חוברת קומיקס.

בדומה לאמירה "הגד לי מי הם חבריך ואומר לך מי אתה", בדירת האמנית אפשר לנקוט בנוסח: "הראי לי את דירתך ואומר לך מי את". כל ניסיון לתאר את הדירה ללא הדיירת יחטא למהות העניין. סביבת המגורים מגלמת את עיסוקה האמנותי של בלקינד-שפס ואת עולמה היצירתי.

בית האמנית אסנת בלקינד- שפס אשר עוצב על ידה ביפו. עודד סמדר, בית ונוי
"הראי לי את דירתך ואומר לך מי את". הדירה משקפת את אופיה התוסס של הדיירת/בית ונוי, עודד סמדר

עבור בלקינד-שפס, שברזומה שלה לימודי אדריכלות ואמנות בארצות הברית, בית הוא אוטונומיה משפחתית, מרחב בו ניתן לתת חופש להוויה העצמית בביטחון גמור, כאשר תפיסה זו נחשפת בבירור בחלל. "הדירה שכורה" היא אומרת "כך שאפשרויות העיצוב מוגבלות. עם זאת, איני רואה בכך מכשול בדרך ליצירת חלל אסתטי, ומשלבת את הממד העיצובי ברמת הסטיילינג, באמצעות צבעוניות, ובשילובי החפצים ופריטי הריהוט. כמעצבת וכאמנית אני מאמינה בעיצוב חווייתי שמשפיע על הרוח, האנרגיה והאווירה, וכך, גם אם הדברים מתמצים בסטיילינג בלבד ועושים את העבודה".

sheen-shitof

מאריכים את האקט

כך תשפרו את הביצועים וההנאה במיטה - עם מבצע בלעדי

בשיתוף "גברא"
בית האמנית אסנת בלקינד- שפס אשר עוצב על ידה ביפו. עודד סמדר, בית ונוי
מבט נוסף על הסלון שהעיצוב בו גורם לעין לרצד לכל כיוון אפשרי/בית ונוי, עודד סמדר

מוטיבים שמופיעים באמנות של בלקינד - שפס כמו רטרו ווינטג', פופ ארט, אינטראקטיב ואוונגרד פוסט מודרני, מופיעים גם במגרש הביתי שלה. לדוגמה, עיצוב הסלון, מאופיין בגווני שחור - לבן, שמטרתם, לדברי הדיירת, הינה "ליצור אפקטים בסולם צבעים מוגבל ולטשטש את גבולות המרחב בין קירות לריהוט".

לצד כורסאות וספה בריפודים שונים ושטיח זברה שחור - לבן הפרוש על הרצפה, ניצב קיר מחופה טפט הנראה כברקוד. הוא מהווה סוג של ברקוד אישי - משפחתי, כאשר המספרים המשולבים בו מציינים תאריכי לידה של בני הבית.

ככלל, הפתעות לא חסרות בחלל הלא שגרתי הזה, וכל אחת מהן מעוגנת ב"אני מאמין" של בלקינד-שפס. אחד מהם הוא יצירתיות בתקציב מוגבל, שמוצא את ביטויו למשל, בפתרון שהגתה לוילונות הסלון שהיו בעבר וילונות אמבטיה. מרקמם, לשיטתה, יוצר אפקטים מרהיבים עם התאורה החודרת דרכם.

מוטו אחר של הדיירת הוא שימוש בהומור כדרך לבריאות ולהתמודדות טובה בחיים. הוא מקבל כאן ביטוי בשילוב אלמנטים משעשעים מסוגים שונים, וכן באינטרפרטציה ברוח ה"רדי מייד" שמגלמת מכונת ייבוש שיער מעידן "טרום הפן" אשר זכתה לחיים חדשים כגוף תאורה.

בית האמנית אסנת בלקינד- שפס אשר עוצב על ידה ביפו. עודד סמדר, בית ונוי
עבודות האמנות של אסנת בלקינד - שפס המאופיינות בצבעוניות, תאורה ו"רדי מייד"/בית ונוי, עודד סמדר

מרבית הרהיטים בבית מצוידים בגלגלים המאפשרים לניידם או לשנות מיקומם בקלות. "הדינאמיות והצורך להתחדש גורמים לי לשנות את העיצוב לעתים תכופות, וקל לעשות זאת כשיש גלגלים. מעבר לכך, ולא פחות חשוב, זה ההיבט הפרקטי של ניקיון קל".

הצבעוניות מהווה לאחד המאפיינים הבולטים באמנותה, אשר במקביל לשינויים ביוגראפיים של חייה נעה בין שחור לבן, דרך פסטלים רכים ועד צבעוניות ניאון עזה. אלו משתלבים בדירה באמצעות עבודותיה הססגוניות, כמו גם באמצעות קירות שנצבעו בגוונים עזים או פריטי ריהוט.

בעיצוב המטבח, לדוגמה, שחללו המקורי מיושן ונעדר כל חן, הכניסה הדיירת משב רוח רענן ועליז באמצעות קיר כתום, שולחן ורוד וריפוד צהוב לכיסאות.

בית האמנית אסנת בלקינד- שפס אשר עוצב על ידה ביפו. בית ונוי
המטבח המיושן קיבל משב רוח מרענן באמצעות קיר כתום ושולחן אוכל ורוד/בית ונוי
בית האמנית אסנת בלקינד- שפס אשר עוצב על ידה ביפו. עודד סמדר, בית ונוי
כשאי אפשר לשבור קירות הם הופכים מצע אידיאלי לתליית עבודות אמנות/בית ונוי, עודד סמדר

לצד הצבע, מככבים בבית אוספים, חפצים ואביזרים שבלקינד-שפס רוכשת בשווקי פשפשים בארץ ובעולם. "האביזרים האלה, שמייצגים במידה רבה את הזיקה לוינטג', הם הנשמה של העיצוב" היא אומרת. ביניהם, כוסות בירה עם תוויות לוגואים, צלחות ישנות, בקבוקי קוקה קולה ובירה גולדסטאר שתלויים על קיר המטבח ומשמשים כגופי תאורה.

היצירתיות, מסתבר, לא פסחה על הדור הצעיר במשפחה אשר לדברי בלקינד-שפס זוכה לעידוד בכיוון: "אנחנו מעודדים את רוח היצירה של הילדים, ויש להם יד חופשית לעצב את חדריהם כאוות נפשם". ואמנם, הבן הצעיר מימש את החופש כשעיצב באמצעות הפוטושופ טפט ברוח שנות השבעים, לו הוסיפה בלקינד-שפס טאצ' הומוריסטי בדמות רמזור המשתלב בו אינטגראלית ונדלק באמצעות לחיצה.

את האמנות של אסנת בלקינד - שפס קשה לעגן בקטגוריה אחת. היא מגדירה אותה כאמנות חווייתית, ונראה שזוהי אכן הדרך הטובה ביותר לתאר את החיבורים יוצאי הדופן שהיא טווה תוך שימוש בשפות עיצוב שונות, בממדים המשתנים בין דו ותלת ממד, בחומרים תעשייתיים ממוחזרים, באלמנטים לא צפויים כצינורות ושעוני ביוב, ובשילוב תאורה, קול וממד אינטראקטיבי.

בית האמנית אסנת בלקינד- שפס אשר עוצב על ידה ביפו. עודד סמדר, בית ונוי
פריטים אותנטיים שנרכשו בשוק הפשפשים מצאו את דרכם לקירות המטבח/בית ונוי, עודד סמדר

בלקינד-שפס, גדלה בבית עם אוריינטציה לעיצוב ואמנות ומגיל צעיר התעמקה בניסיונות להבחין בין שני התחומים. היא שואבת השראתה מהביוגרפיה הפרטית שלה, כמו גם מרגישותה לסביבה ומקשר עמוק לתחומים כאופנה, עיצוב גרפי, אדריכלות, מדע, דת ועוד. "אני אוהבת לשנות את הקונטקסט של דברים. ליצור אינטראקציות בלתי אפשריות, כביכול, בין חומרים ואלמנטים שונים בתכלית, ולאזן בין הקצוות כך שתיווצר קומפוזיציה הרמונית".

את עבודותיה ניתן למצוא באוספים פרטיים, כמו גם במוזיאונים, דוגמת MOA בפילדלפיה, ובתערוכה קבוצתית שתלווה את אגף הילדים "בגובה העיניים", שמתוכננת להיפתח ב - 2013 במוזיאון העיצוב בחולון, עתידות להשתלב שבע מעבודותיה.

(צילום: עודד סמדר)

לפורטל עיצוב פנים ואדריכלת מבית מגזין "בית ונוי"

בית האמנית אסנת בלקינד- שפס אשר עוצב על ידה ביפו. עודד סמדר, בית ונוי
עבודותיה של האמנית נמצאות בין היתר באוספים פרטיים ומוזיאונים/בית ונוי, עודד סמדר

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully