וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מכורים: למה אנחנו ממשיכים לחזור לאיקאה?

12.4.2012 / 7:00

השירות בחנויות לא באמת יעיל, "פתרונות האחסון" לא פותרים את מצוקת הדיור בארץ וחוץ מזה הם פרו-פלסטינים ידועים. אז מדוע אנו כבולים בשלשלאות לרשת הריהוט השבדית?

כחול מבחוץ וצהוב מבפנים – ולא מכבי; זה מגיע משבדיה - אבל בעצם הכי ישראלי שיש. איקאה. אולי האירופאית היחידה שמשעבדת את הישראלי המפונק לגחמות משונות, זו שהצליחה במקום בו גם פרעה נכשל – אנחנו נגרום לך להרכיב לבד, במקום להביא לך את הדברים עד הבית; נצליח להוציא אותך פראייר ולמכור לך בכל ביקור דברים שאתה לא באמת צריך. אתה תתניע את האוטו ותסע עד נתניה בשביל "פתרונות האחסון" ו"הרעיונות הגדולים במחירים הקטנים", שאפשר למצוא גם קרוב לבית, וגם אז, לא בטוח שתמצא אותם במלאי. בלי המחאות, בלי תלושים וגם לא תוכלו לזרוק עלינו את הילדים בשבת – כי סגור.

אז למה בכל זאת אנחנו משועבדים לאיקאה?

לימור שלו (44), תושבת בית אריה, מנהלת חנות סטימצקי ואם עסוקה לארבעה ילדים, מוצאת תמיד זמן לביקורים חוזרים באיקאה. מאז הגעתה של איקאה לארץ היא ביקרה כ-30 פעמים בסניף 'פולג' וכשמונה פעמים בסניף ראשון לציון, ומבטיחה לחזור שוב ושוב בגלל "מוצרים חדשים שהגיעו לחנות ומוצרים שראיתי בקטלוג החדש. גם הקציצות השבדיות הטעימות, הסלמון המעושן והמסעדה בכלל".

בביתה של שלו אפשר למצוא וילונות, אביזרי מטבח, אביזרי אחסון, מנורות ואהילים, משחקי ילדים, מצעים, מדפים, ארונות חדר כביסה, קופסאות וקערות פלסטיק, עציצים וצמחים, נעלי בית וילון אמבטיה ושטיחים - כולם מאיקאה. "ארונות האחסון והווילונות התגלו כמוצלחים, עמידים ויפים", אומרת שלו, לעומת זאת יש גם כמה פריטים שהתגלו כאיכותיים פחות: "פריט לא מוצלח היה שטיחון 'חבלים' לכניסה לבית, שהתפרק אחרי זמן קצר. גם סכין שף לא מוצלח שלא חותך טוב למרות השחזות חוזרות ומעמד לנעליים שגם הוא לא החזיק מעמד. לדעתי הפריטים האיכותיים יותר, עולים יותר מהמחיר הממוצע של פריטי איקאה ומחזיקים יותר זמן מעמד", מסבירה הקונה המצטיינת.

ולמרות זאת, 38 פעמים, כאמור, ביקרה שלו בשני סניפי איקאה בארץ, והיד עוד נטויה. גם אם קורא שורות אלה לא ביקר שם עשרות פעמים, סביר להניח שמי מכם הפגין נוכחות לפחות פעם אחת באחד משני הסניפים. מה הופך את איקאה לחליל קסם, למה אנחנו נהנים להשתעבד לאיקאה? להלן מספר הסברים:

מה שהרכבנו בעצמנו הוא הכי יפה בעולם
בני אדם נוטים להעריך דברים שהם הרכיבו בעצמם, יותר ממוצרים אחרים שנקנו או התקבלו מורכבים. את שידת הטלוויזיה שעמלתם על הרכבתה בהצלחה במשך שלוש שעות בשבת אחת, כולל פיצוח ההנחיות והתמודדות עם שקית גדושת ברגים, תאהבו יותר מכל שידה אחרת שמישהו אחר הרכיב עבורכם או שהגיעה בשלמותה.

טיול בארץ החדרים המושלמים שהיינו רוצים
חדרי תצוגה מרשימים למדי של מטבחים, חדר שינה, חדרי ילדים, מצעים פרוסים על מיטות, שולחנות, ספות וכסאות מסוגים שונים. "המיצגים" מתוכננים למופת, מזמינים ומוארים בתאורה נעימה מן הסוג של דוכני האיפור ברשתות הפארם אינם בהכרח מתאימים לכל בית ותקציב מכל מיני סיבות, אבל תענוג להסתכל או לאמץ חלקי רעיונות עיצוב.

אבל הכי אטרקטיבי בקומת התצוגה – דירות קטנות ומעוצבות שמוכיחות שטעם טוב לא קשור בהכרח לעלויות גבוהות. ה"דירות" ללא ספק הן כאלו שקודם תוכננו ועוצבו, ורק אחר כך נקבע גודלן ולא ההיפך, מה שהפך את משימת העיצוב והריהוט לקלה ביחס למשימת עיצוב דירה קטנה מן המוכן, אבל התוצאה מרשימה ומלאת השראה. בעולם של איקאה, דירה קטנה יכולה להכיל מטבח מאובזר, חדר רחצה עם מקום למכונת כביסה ומייבש, סלון ופינת אוכל נוחים, ועוד הפתעות.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
יפה או לא, תאהבו אותו לנצח, כי הרכבתם לבד. שולחן איקאה/מערכת וואלה!, צילום מסך

עם ככל העמים
לא עם מבודד ומוחרם, אלא עם שיש לו איקאה! ואם השבדים עושים פה עסקים, אותנו זה עושה ל"מערב נאור". לא קרתנים מרוחקים שרק יכולים להציץ בקטלוג צבעוני רווי הבטחות פוטוגניות לאיכות חיים אירופאית שמישהו הביא מחו"ל, אלא אירופאים של ממש עם קטלוג בתיבת הדואר הפרטית שמוסיף משמעות לחיינו ובית גדוש פריטי ריהוט ועיצוב עם שמות משונים (אגב, שמות גברים לריהוט ושמות נשים לטקסטיל) שאנחנו דווקא כן יודעים להגות, כי הרשת השבדית היא הרי לא משהו חדש בשבילנו.

זה עושה אותנו כאילו שבדים
והגדולה מבין הארצות הנורדיות היא דוגמא למשהו שהיינו רוצים פה לעצמנו. מדינה שנהנית מתקופת השלום הארוכה בהיסטוריה, איילים משוטטים ביערות עצי מחט, ארבע עונות שנה מובחנות (בניגוד למה שנוטים לחשוב), תוחלת חיים גבוהה, מסורת חליצת נעלים בכניסה לבית של מישהו אחר, כדורי בשר ברוטב, ריבת פירות יער, מלך, מלכה ויורשת חמודה, שוויון וסובלנות, וולבו, H&M, אריקסון. והיא גם ארצו של ראול ולנברג, דיפלומט שהציל עשרות אלפי יהודים בשואה. אז יכול להיות שהנטיה שלנו למלא את הבית במוצרי איקאה נובעת מרצון חבוי, סמוי ומודחק להרגיש קצת, ולפחות בבית, כמו השבדים?

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
מלכודת דבש לא מהיום. סלון קטלוג איקאה מסוף שנות ה-50/מערכת וואלה!, צילום מסך

שעה בלי ניג'סים קטנים
בזמן הקניות אפשר "לשים" את הילדים בגן ילדים הכולל הפעלות שונות והשגחה. הקאץ' – זה רק לשעה ורק לילדים שגובהם הוא לפחות 80 סנטימטרים (זה לא בייביסיטר לפעוטות) אך אינו עולה על 1.20 מטרים (משלב מסוים צריך להתמודד איתם). אם תאחרו לאסוף אותם, יזכירו לכם בכריזה. מצד שני, הילדים בקטלוג כל כך חמודים, וכל עוד הם בקטלוג, הם שקטים, מתוקים ומקסימים ומלכלכים בתים של אחרים.

יש אוכל!
לפני או אחרי הקניות, אופציית המסעדה היא נחמדה ומרעננת לאור מחירים סבירים, גיוון לא רע והעובדה שהאופציה לא קיימת במרבית רשתות בריהוט והעיצוב האחרות. לא תקבלו פה גורמה במחירי מציאה ושירות מסעדה של ממש, אלא תפריט בסיסי סביר שתגישו לעצמכם. פ?ן מזמין במסעדות איקאה הוא אזור הסעדה מרווח ומואר, שחלקו מאפשר דיון במה שקניתם ואיך תשלבו את הרכישות בבית מול נוף אזור, מחלף פולג או מערב ראשון לציון. לא שיש לכם ברירה אחרת, אבל ביציאה, יהיה לכם כוח להעמיס בעצמכם. חוץ מזה, בואו נודה על האמת, אנחנו מתים על נקניקיה בחמישה שקלים וארוחת בוקר בתשעה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully