וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מטבחים: כל הטרנדים ששווה להכיר

רוני קציר

1.5.2012 / 8:41

חידושים טכנולוגים לצד הרצון לשמור על לכידות התא המשפחתי גם מחוץ לסלון הובילו לשינויים במטבח המודרני - הכל על הטרנדים בלב הפועם בכל בית

חללים פתוחים, צבעים חזקים, טכנולוגיות חדישות וטרנדים מתחלפים - בשנים האחרונות המטבח הוא כבר מזמן לא חדרון להכנת אוכל, אלא הלב הפועם בבית ואחד המשמעותיים בעיצוב החלל הביתי. בדירות של פעם, התאפיין המטבח בעיצוב פשוט וגס יחסית, אך עם התפתחות הטכנולוגיה לצד השאיפה לשמור על לכידותו של התא המשפחתי, עיצוב המטבח עבר שינויים והתאמות. את שולחן האוכל המסורתי החליף "אי", שלרוב עשוי שיש או עץ או משילוב בשניהם ומקושט בכיסאות בר. הישיבה הפכה להיות קלילה ונינוחה יותר, ובעיקר חסכה את הצורך בעריכת שולחן אוכל גדול ומרוחק. המטבח הפך הרבה פעמים להיות חלל פתוח ואת הארונות הנטרקים החליפו ארונות ומגירות מתקדמים ושקטים בפתיחה ובסגירה. את קירות המטבח שהיו מתלכלכים בעת הבישול, החליפו חיפויי שיש או זכוכית. וכל אלו הם רק חלק מהשינויים.

"אני לא מבחינה בטרנדים חדשים ומרעישים בשנת 2012, אלא בחיזוק של טרנדים קיימים ושכלול שלהם", מבהירה שרון עשת, אדריכלית ומרצה במכללה למנהל. "הטרנד השולט הוא הטרנד הלבן-נקי והוא כאן בשביל להישאר, בן אם במט ובין אם במבריק". עשת מסבירה כי הצבעוניות הקיימת בחברות המטבחים ומופיעה בתערוכות באיטליה, היא בשיטת קולור בלוקינג, כלומר בסיס המטבח נשאר בגוונים מונוכרומטיים של שמנת, לבן ומעט אפור. כתמי הצבע הפסטליים וצבעי הניאון החזקים ישתלבו בעיצוב הכולל של המטבח, בצורת פסים בודדים או מוצרי חשמל המתאפיינים בצבעוניות חזקה.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
לבן בעיניים. מטבח "נולטה" של "קיקה"/מערכת וואלה!, צילום מסך
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
קולור בלוקינג. מטבח Teka/מערכת וואלה!, צילום מסך

המטבח הוא הסלון החדש

במהלך השנים עבר המטבח שינוי מהותי בתפיסתו ובתפקודו. אם בעבר המטבח היה נסתר בחדר קטן, מנותק משאר חלקי הבית. כיום, המטבח "יוצא החוצה" למרכז הבית, הוא פתוח ורחב ועל כן תופס את מקומו של הסלון בהוויה הביתית. המטבח משמש כיום כמרכזו של הבית הן מבחינה חברתית והן מבחינה עיצובית. לפי עיצובו של המטבח, שלרוב הינו חלל פתוח לפנים הבית, מעצבים את שאר החללים. בשנים האחרונות אנו רואים שינוי בתפיסת הלקוח את עולם המטבחים, זהו כבר לא חדר שרק מבשלים בו. הנראות של המטבח הפכה להיות משמעותית הרבה יותר", מסבירה ניצה פז, מנכ"ל מטבחי "האקר" בישראל ומוסיפה כי "התפיסה העיצובית השתנתה הן ברמת החומרים והצבעים והן ברמת פונקציונאליות הריהוט והחללים במטבח".

sheen-shitof

עכשיו בישראל

הפטנט המתקדם בעולם שמבטיח שיפור עור הפנים מהטיפול הראשון

בשיתוף נומייר פלוס
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
יוצא החוצה, פתוח ורחב ואף תופס את מקומו של הסלון בהוויה הביתית. מטבח "האקר"/מערכת וואלה!, צילום מסך
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
כפרי עם אי. נגריית "פטיש בראש"/מערכת וואלה!, צילום מסך

המטבח הדיגיטלי

אילן מכבי ואילן עמיר, בעליו של מותג המטבחים "פרנקל 33" סבורים כי בשנים האחרונות המטבח הפך לחלק אינטגרלי בעיצוב הבית. הם מסבירים כי בתכנון המטבח מושקעת לא מעט מחשבה, הן בהיבט העיצובי והן בהיבט הפונקציונאלי, מרמת תכנון המטבח ועד לאבזורו במוצרי חשמל חכמים, ההופכים את חווית הבישול למהנה וקלה הרבה יותר. המטבח הדיגיטלי מציע מגוון רחב של פתרונות פונקציונליים ועיצוביים גם יחד, החל מתנור אדים שעוזר בבישול בריא בעזרת אידוי ששומר על הערכים התזונתיים של האוכל וכלה במכונת אספרסו מקצועית לאוהבי הלייף סטייל. שלא כמו בעבר, כיום המוצרים החשמליים משתלבים 'בילד אין' בתוך עיצוב המטבח, מה שמוביל לטרנד הבא.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
פתרונות פונקציונאליים-חשמליים מעוצבים. מטבח דיגיטלי של "פרנקל 33"/מערכת וואלה!, צילום מסך

המטבח הנחבא אל הכלים

מכבי ועמיר אף מצביעים על כך שהמטבח המודרני לשנת 2012 מתאפיין בקווים נקיים ומינימליסטיים, תחכום, שילובים של טכנולוגיות מתקדמות ומכשירי חשמל אינטגרליים המשולבים אופטימלית עם עיצוב המטבח: משטח אידוי המותקן בתוך השיש, תנור המשתלב בצורה נקייה עם ארונות המטבח, מקרר אינטגרלי המשתלב עיצובית עם שאר ארונות המטבח ומכשירי חשמל נלווים המוסתרים מאחורי חזיתות המטבח.

את קו מחשבה זה ממשיכה האדריכלית שרון עשת, ומסבירה כי "הניקיון שולט בכל, בין אם בשימוש נרחב בצבע הלבן ובין אם בידיות שקועות ומטבחים שלמים המסתתרים מאחורי דלתות הזזה שנמצאות במישור אחד", ומבהירה כי "הכוונה היא לא לדלת שמורכבת ככנף על כנף, אלא לדלתות הבנויות ממנגנונים המובילים אותן למישור אחד, כשבסופו של דבר המטבח נראה כמו קיר". עשת מסבירה כי המגמה של הסתרת מוצרי החשמל כוללת גם את המקרר ומצביעה על כך שיש נטייה לרכוש מקררים גדולים הרבה יותר מבעבר: "המטבחים אולי עדכניים ויקרים, אבל חלק מההשלכות של המשבר הכלכלי, היא שאנחנו מארחים יותר והמטבח הוא לב פועם ופעיל בבית, גם כשהוא מוסתר".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
מכשירי חשמל אינטגראליים המשולבים אופטימאלית עם עיצוב המטבח. מטבח "האקר"/מערכת וואלה!, צילום מסך
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
קווים נקיים. הביטאט: מטבח Twelve 2 ב"הביטאט" היוצר אפקט מטבח "כמו קיר"/מערכת וואלה!, צילום מסך

המטבח המודולרי החשמלי

עם התפתחות מגמות העיצוב בארץ ובעולם, ניתן לראות כי גם המטבח לא נשאר מאחור, וכיום הוא מאופיין בחידושים רבים, המאפשרים נוחות מקסימאלית לכל בני הבית. מעבר לטכנולוגיות המשופרות המיושמות במכשירי החשמל השונים, ניתן לראות מגמות חדשניות בכל מרכיבי המטבח הישראלי החדש. המטבח המודולרי החשמלי מתבטא בארונות ומגירות מטבח הנפתחים בקלות ובאלגנטיות בעזרת מנגנון חשמלי שהופך את העבודה במטבח לקלה ולנוחה יותר.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
מנגנונים חשמליים מתקדמים. כיריים וקולט מרחף של Teka/מערכת וואלה!, צילום מסך

המטבח השקוף

"הזכוכית חזרה בגדול, אך ללא משחק שקיפויות. מדובר בזכוכית אטומה המשמשת כצבע", טוענת עשת ומכבי ועמיר מסכימים. "אם בעבר צורת החיפוי המסורתית שאפיינה את המטבח הישראלי הייתה באמצעות אריחי קרמיקה, הרי שכיום חיפוי זכוכית מהווה מענה מושלם לעיצוב המטבח המודרני".
לחיפוי זכוכית יתרונות רבים: הוא נוח לניקוי, עמיד מפני סדקים וחום, ולהבדיל מחיפויים אחרים הוא מורכב כיחידה אחת. חיפוי הזכוכית מהווה אלמנט עיצובי, ביכולתו לשדרג את מראה המטבח, לשוות לו מראה יוקרתי, מודרני וכמובן ליצור אווירה ייחודית על ידי בחירת הדפס מתאים, כך שאל תתפלאו אם הוא יהפוך למוקד העיצוב של חלל המטבח.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"הזכוכית חזרה בגדול". חיפוי זכוכית מעוצבת במטבח מתוך פרויקט האדריכלית איריס שמיר/מערכת וואלה!, צילום מסך

רנסנס במטבח המודרני

כחלק מהשתלבות האמנים בעיצוב המטבח המודרני ניתן לראות כי אמנות הרנסנס קמה לתחייה ולוקחת חלק בעיצוב המטבח. אלמנטים שונים כמו בחירה בהדפסים כחיפוי בהתאמה אישית, או למשל כיסא בסגנון אנגלי משולב קטיפה וקפיטונאז' כשעל גב הכיסא מודפסת אות אנגלית, מעניקים למטבח תחושה אצילית ותרבותית, כאילו ליאונרדו דה וינצ'י או מיכאלאנג'לו ייכנסו בקרוב שלובי ידיים עם אליהו הנביא. דוגמא נוספת היא עיצוב עמוד קורינתי הנעשה בעבודת יד בידי גלף אומן. כל זאת בשילוב של אלמנטים טכנולוגיים הלקוחים מהעולם המודרני.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
רוחם של ליאונרדו ורפאל מרחפת מעל פני האי. רנסנס במטבחי "פרנקל 33"/מערכת וואלה!, צילום מסך

המטבח התעשייתי

המטבח התעשייתי משלב פונקציונליות מבלי לוותר על הסטייל והוא מאופיין לרוב בחזית מנירוסטה אותה אפשר לשלב עם משטח עבודה מנירוסטה או משטח עבודה מעץ טיק, ששובר את הקור ומקנה אווירה חמימה יותר. אקססוריז ומוצרי מטבח חכמים הם חלק אינטגראלי מעיצוב מטבח באווירה תעשייתית.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
פונקציונאליות בלי התפשרות על סגנון. "מטבח תעשייתי" של קיקה/מערכת וואלה!, צילום מסך
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
מערכת מטבח במראה תעשייתי של La Cucina/מערכת וואלה!, צילום מסך

מגמות עתידיות

"אני רואה את המטבח כמין סוג של חללית שחזרה בזמן. מצד אחד טכנולוגיה מאוד גבוהה ומצד שני קיימת חומריות המבטאת את המגמה של 'בק טו בייסיק' (חזרה לבסיס), אומר האדריכל גל גאון, הבעלים והארט דירקטור של גלריה ומותג העיצוב Talents Design. המגמה העתידית המרכזית הצפויה לפי גאון היא הבשורה על החזרה לחומריות אמיתית ועיבוד של החומר. המטבחים הנוצצים, הגמורים המושלמים ייעלמו לאיטם ותהיה חזרה לחומרים לא מעובדים ולעיבודים גסים יותר. המטבח חוזר להיות שחקן אמיתי ולא תפאורה. "המטבח מפסיק להיות חללית, שאתה פותח בה דלת והכל נסתר ומטופל ומתוקתק והופך להיות מרכז בית חי, אמיתי, שנעים להיות בו".

במקביל, טרנד חזק המתעצם בעשר שנים האחרונות הוא טרנד אותו מכנה גאון "המיקרו שפים, כלומר השפים הביתיים, טרנד המבטא התמקצעות המכוונת אל המקום של חוויה הבישול ופחות התפעלות מהניקיון. "חווית הבישול והאכילה מחייבת רקע של חומריות וחומרים אמיתיים מהסביבה, רקע שידגיש את הצבעוניות של האוכל, ההגשה ותהליכי הבישול ואפילו יהווה השראה". "היופי במגמה של החזרה לחומרים הטבעיים הוא שהמטבח ממשיך להיות מכונה משוכללת, ההבדל הוא ברמה של הקליפות החיצוניות שהופכות למשהו יותר טבעי והרמוני", מסביר גאון ומוסיף: "מוצרי החשמל במובן הזה, קצת סותרים את הבק טו בייסיק, אך מצד שני זה המנוע של החללית", מסביר גאון.

מגמה נוספת שהחלה בעיצוב תעשייתי והתבטאה בגזירי פרחים והדפסים, תלך ותיעלם והקישוט יתבטא דרך פרטים ולא דרך הדפסים. גאון מבהיר שאינו מתייחס לטרנדים הקיימים כיום ברצפת המכירה אלא פורט את העתידיים לבוא: "הטרנד של ההדפסים עדיין נמצא בשוק ובשווקים מסוימים הוא אפילו רק מתחיל. השאלה בטרנדים היא על איזה צד של המגמה אתה מסתכל".

מגמה צפויה נוספת היא חזרה של האבן הטבעית והמפוסלת בתלת מימד ובטכנולוגיית C.N.C ((באנגלית, Computer Numeric Control), מכונת חריטה ליצירת אובייקטים דו ותלת ממדיים) ופחות שימוש בחומרים כמו קוריאן (משטח ציפוי קשיח ובלתי חדיר עשוי פולימר אקרילי והידראט אלומינה). גאון אף צופה תחרות גדולה בכניסתם של העיבודים הטבעיים, שתעמוד על יכולות העיבוד ועל הטכנולוגיות החדישות של שיטות הייצור.

  • עוד באותו נושא:
  • מטבחים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully