וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מתחת לאף: איך יוצרים ניחוח נעים בבית?

רוני קציר

12.1.2012 / 8:34

רוצים ליהנות ולהרשים את האורחים בניחוח משכר, אבל כזה שיישאר? לא מצליחים לסלק ריחות רעים? שש מומחיות מדופלמות ומנוסות מגלות כל מה שהן יודעות

ארומה תרפיה - בושם, נר ריחני ועלי לבנדר יבש. ShutterStock
"יש הרבה מאוד שיטות לבישום הבית. מומלץ להתאים את הריח לכל סיטואציה, לכל חדר בבית, לכל אדם"./ShutterStock

להתאים את הריח לכל חדר ולכל דייר בבית

ארומה מוכרת של תבשיל ביתי, ניחוח מתקתק של בית סבתא, בושם פירותיו של פרדס ילדותינו. "לכל אחד מאיתנו יש מושג אחר של מהו ריח טוב לבית, אם תשאלי את בעלי הוא יבחר בריח של קציצות", מסבירה ברהיטות ובחיוך גליה תורן-חן, מומחית לתחום הריח ומוסיפה כי "הריח הוא עניין של רגש ונוסטלגיה". תורן-חן, בוגרת לימודי פסיכולוגיה וארומקולגיה (כן, יש חיה כזאת והיא מוגדרת כמדע והאמנות של השפעת הניחוחות על מצבי הרוח) מבהירה כי חוש הריח נמצא מבחינה פיזיולוגית סמוך למערכת הלימבית במוח, המהווה משכן לרגשות ולכן ריח מעורר רגשות וזיכרונות ולחוש הריח יש את הזיכרון הארוך ביותר "על אחת כמה וכמה כשמדובר בבית שלנו".

לפי תורן-חן יש להקדיש תשומת לב מיוחדת לריחות בחלל הביתי ולא רק במושגים אסתטיים: "ההמלצה העיקרית שלי היא להתאים את הריח לכל סיטואציה, לכל חדר בבית, לכל אדם". תשומת לב מיוחדת היא מקדישה להשפעת הריחות על ילדים וממליצה להורים המארחים חבורת צוציקים קטנים לשלב בבית ריחות של בזוקה, ווניל וסוכר, ריחות מתוקים שייגרמו לילדים להיפתח ולהרגיש בנוח. לעומת זאת, לילד עם הפרעות קשב וריכוז, מומלץ לפזר ניחוחות של לבנדר, הנחשב ריח בעל סגולות מרגיעות וממקדות. אדם חסר אנרגיה ועייף יקבל אצלה משב רוח רענן ומעורר בדמות ריחותיהם של הג'ינגסנג, הלימון, הוורבנה ושלל ריחות ההדרים למיניהם.

ארומת תרפיה - עלי לבנדר ושמן. ShutterStock
"לילד עם הפרעות קשב וריכוז, מומלץ לפזר ניחוחות של לבנדר, הנחשב ריח בעל סגולות מרגיעות וממקדות"/ShutterStock
ארומה תרפיה - לימונים, מטלית ועלים. ShutterStock
ניחוחות לימון ושלל ריחות ההדרים למיניהם יסייעו לאדם חסר אנרגיה ועייף/ShutterStock

מלבד חלוקת הריחות הדיפרנציאלית, תורן-חן מציעה מספר רעיונות מעשיים ליצירתיים שביננו. היא נוהגת לקחת מטליות בד ולרסס עליהן בושם לגוף עם ניחוח אהוב ולפזרן במקומות שונים ברחבי הבית, "לא מרססים בושם המיועד לגוף ישירות על בד או ווילון, במיוחד אם הוא בהיר", היא מזהירה את המאותגרים ריחנית. סילוק ריחות רעים היא מבצעת בקלות על ידי הדלקת נר או גפרור וכשהיא מבשלת, היא מרתיחה מים בסיר נפרד ומכניסה פלחי לימון, נענע, מנטה, רוזמרין או מרווה וכך מרככת את ריחות הבישול החזקים.

"יש הרבה מאוד שיטות לבישום הבית: נרות, מקלות ריח, מבערים, תמציות ותרסיסים לטקסטיל, וחשוב לדעת שחלקם מבוססים גם על חומרים אלדהידים (לא טבעיים), "אבל", וכאן היא מנפצת מיתוס רווח, "לפי מחקרים על רגישויות ואלרגיות, אנשים רגישים יותר דווקא לתמציות טבעיות של פירות ופרחים". כיום בתעשיית הריח אין חוק המחייב לציין האם התמציות טבעיות או לא, ולכן המסקנה החשובה בבחירת ניחוח לבית לפי תורן-חן היא להתנסות כמה שיותר ולהתייחס למשמעויות של הריח והשפעותיו.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
בושם לחדר מסדרת "הוטל ללין": 69.99 שקלים ל-10 מ"ל/מערכת וואלה!, צילום מסך

בושם על הקירות והספות - דיפיוזר מתמשך

"אחד הטיפים העיקריים שאני יכולה לתת הוא להתיז על הקירות בכניסה לבית בושם המיועד לבית", אומרת מירב כהן, מייסדת ומנהלת מותג "ללין". "באופן כללי, רצוי להתיז בושם על קירות, ספות או שולחן הסלון ולא לכיוון החלל: "בצורה זו הריח נתפס בגוף כלשהו ומייצר מעין דיפיוזר".

בחדר האמבטיה הפרטי, מירב התקינה צילינדר מזכוכית שבו מונחים סבונים בניחוחות שונים. כשריחם מתפוגג, היא שוטפת אותם על מנת לרענן את הריח. בגזרת "עשה זאת בעצמך" היא מציעה התקנת דיפיוזר ביתי בקלות רבה: "לוקחים כלי דקורטיבי, מרוקנים בושם אהוב ומכניסים לתוך הקערה ענפים דקים". לדבריה של כהן, רוב מוצרי "ללין" עשויים מחומרים שאינם טבעיים, אך לא גורמים נזקים לסביבה, והמרכיבים של כל תמצית כתובים בפירוט על כל אריזה".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
תערובת של שמנים אתרים להתזה על הכר. מיסט של ל'אוקיסטן: 100 שקלים/מערכת וואלה!, צילום מסך
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אבקת ריח לשואב אבק של "אסטבן": 69 שקלים/מערכת וואלה!, צילום מסך

בושם לכר, לשואב אבק ונרות ארוכי זמן בעירה

עבור נטלי טנא, מנהלת השיווק של ל'אוקיסטן בישראל נושא בישום הבית "כבר מזמן חרג מגבולות הנרות הריחניים ומפיצי הריח עם המקלות" והיא מציעה רעיון הקשור דווקא להרגלי השינה של בני הבית. בל'אוקיסטן מציעים מוצר חדשני הנקרא 'פילו-מיסט', בדמות תרסיס המכיל תערובת של שמנים אתרים, אותו מתיזים על הכרית לפני השינה, להבטחת שינה רגועה וטובה.

חידוש נוסף הוא אבקה לשואב אבק בניחוחות שונים של המותג הצרפתי 'אסטבן', אותה מכניסים לתוך השואב, וכך פעולת היניקה בעת הפעלתו יוצרת ניחוחות ברחבי הבית, "תוך כדי עבודת הניקיון מבשמים את הבית".

בל'אוקיסטן משתמשים רק בחומרים טבעיים, שמנים ופתילי שעווה מכותנה אורגנית, וטנא טוענת שמשך הבעירה המקסימלי של המוצרים מגיע ל-20 שעות. טיפ חשוב מבחינתה, הוא שבעת קניית נרות ריחניים, חשוב לברר מאילו חומרים הם עשויים ולוודא מה משך בעירתם. "לעיתים אפשר לקנות נרות זולים מאוד, אך משך בעירתם יהיה בהתאם".

טיפ נוסף מפי טנא טמון במכשירי אדים, בהם משתמשים כשהקטנים מצוננים. היא מציעה לקנות שמנים אתריים של "פיור" (הניתנים להשגה ברשתות הפארם השונות) ולטפטף מספר טיפות למכשיר אדים קרים. טנא מוסיפה כי חשוב להבחין בין הריחות השונים וכי רבים מתבלבלים למשל בין שמן אקליפטוס שיש לו סגולות ממריצות לשמן אקליפטוס לימוני, שאינו ממריץ. "ריח זה משהו שנחקק בזיכרון. גם בעולם העסקי היום, יש המון עסקים כמו מלונות שבוחרים ריחות מיוחדים. ההטבעות של הריח במוחנו מזכירות לנו חוויות מהעבר ולכך מכוונת התעשייה", חושפת טנא.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אבני קרמיקה ריחניות של "סבון של פעם" ובקבוקון ספריי: 82 שקלים/מערכת וואלה!, צילום מסך

אבני קרמיקה במקום דיפיוזר

נועה בן יצחק, סמנכ"לית השיווק של "סבון של פעם" מציעה חלופה לדיפיוזרים ולמבערים בדמות אבני קרמיקה המפיצות ריח. בחברה שלה המוצר מגיע בצורת שש אבנים קטנות ועגולות המבושמות בניחוח קוקוס, אשר בקנייתם מקבלים בקבוקון ספריי שקיים בארבעה ריחות שונים. כשהריח מתנדף, תמיד אפשר להשפריץ מחדש וכך מתקבל מוצר בעל אופי דקורטיבי ורלוונטי לאורך זמן. יש לציין כי גם ב"סבון של פעם" עושים שימוש בחומרים שאינם טבעיים.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
שמפו בודי שופ לשיער רגיל שיכול לשמש גם כתוספת למים בעת נקיון הבית: 24.99 שקלים ל-400 מ"ל/מערכת וואלה!, צילום מסך

האופציות הישנות והטובות - נוזל רצפות מבושם ומוסק לחלל החדר

אין כמו מרכך כביסה נפלא שמעניק לכביסה ניחוח המתפזר בחלל ואין כמו נוזל רצפות עם ניחוח נעים, במיוחד אם הוא ניחוח מוסק פופולארי. אושרה קורן, סמנכ"לית השיווק של רשת חנויות בודי שופ מציעה להוסיף למים בעת נקיון הבית שמפו שיער רגיל בעל מגוון ריחות מיוחדים של טבע הנשארים לאורך זמן.

הצעה נוספת היא תמצית ומבער המיועדים לבישום החלל הביתי, בנינוח הפופולארי המוכר של בודי שופ, "וואייט מוסק". קורן מדגישה כי כל ליין המוצרים של בודי שופ מבוסס על מרכיבים טבעיים, והמיכלים ידידותיים לסביבה וניתנים למיחזור.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
מוצרי כביסה אורגניים ומבשמי בדים של "סימפלי בי וול"/מערכת וואלה!, צילום מסך
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
מבשמי ארונות ואווירה של "סן פרנסיסקו סופ קומפני": 43 שקלים/מערכת וואלה!, צילום מסך

מבשמי בדים על בסיס מים

שני מותגי בוטיק חדשים בתחום טיפוח הבית נקראים "סן פרנסיסקו סופ קומפני" ו"סימפלי בי וול אורגניקס" ומיוצרים בארה"ב מחומרים טבעיים ואורגניים, בהתאמה. לירון ניאגו, אשת השיווק בארץ מבהירה כי יש חמש סיבות לריחות לא נעימים בחלל הביתי: אוויר דחוס (בעיקר בחורף), ריח בישול שנספג בקירות, ריחות נלווים ממערכות ניקוז, מרבצי חיות מחמד ועישון של בני הבית. בעיניה, הפתרונות הסטנדרטיים הכוללים שימוש במבשמים ומטהרי אוויר אינם אפקטיביים, מאחר והריח אינו נשמר לאורך זמן ועדיף להשתמש בפתרונות ממוקדים ונקודתיים כמו שיפור הניחוחות בארון הבגדים על ידי מבשמי כביסה ומבשמי בדים.

המוצרים של "סן פרנסיסקו סופ קומפני" ו"סימפלי בי וול אורגניקס" ידידותיים לסביבה ומותאמים גם לאנשים הסובלים מרגישויות ואלרגיות מאחר והחומרים עצמם נבדקים על מנת למנוע אלרגיה ופגיעה בעור או בחומרים עליהם הם מותזים. מבשמי הבדים הם על בסיס מים ולכן הם ידידותיים לחיות מחמד, לילדים ולבדים. ניתן להשיגם ב'קום איל פו' ובחנויות בוטיק נוספות".

ארומה מוכרת של תבשיל ביתי, ניחוח מתקתק של בית סבתא, בושם פירותיו של פרדס ילדותינו, את כל אלה ניתן להשיג היום בקפיצה לאחת מחנויות האווירה לבית. בין אם תבחרו להיפרד מכספכם לטובת קרמיקה בניחוח קוקוס או שואב אבק בריח אורנים, הקדישו קצת זמן לבחינת הריח בקונסטלציה המתאימה לכם, כי לנוסטלגיה שמריחה טוב, אין באמת מחיר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully