וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מדעי הטבע: תואר ראשון בעיצוב גינות

יעל חן

29.10.2011 / 12:54

איפה לומדים עיצוב נוף, כמה תשלמו עבור עיצוב גינתכם הפרטית ומה, לעזאזל, ההבדל בין מעצב נוף לבין גנן? הצצה לתחום עיצוב מקורי, ייחודי ואקולוגי

בעוד שאנשי מקצוע נבחרים מתחומי האדריכלות והעיצוב הופכים לדמויות מוכרות וידועות, עבודתו של מעצב הנוף נותרת לא פעם לוטה בערפל. רבים טועים לחשוב שהעיסוק בעיצוב נוף דומה יותר לגינון, מאשר למלאכתו של אדריכל. אולם בשונה מגנן, המתמקד בבניית גינות ובתחזוקה שוטפת שלהן, מעצב הנוף עוסק בתכנון, שינוי ועיצוב הטבע, מכל היבטיו. הוא אף מטפל ביחסים בין הקרקע לבין הצומח ובין האדם לצמחיה המקיפה אותו או את סביבתו העירונית.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
גינה מעוצבת, פועלו של מעצב הנוף ופחות של הגנן/מערכת וואלה!, צילום מסך

עיצוב נוף: המקצוע העתיק בעולם?

יחד עם האדריכלים ובוני המונומנטים, גם מעצבי הנוף השאירו את חותמם על סביבתם לאורך ההיסטוריה. בבבל נבנו הגנים התלויים, שהוקמו על ידי נבוכדנצר השני במחצית המאה השישית שלפני הספירה ומוגדרים כאחד משבעת פלאי תבל. בתקופת הרנסנס באיטליה, בתים ידועים, כמו הוילה של משפחת מדי'צי בפיאזולה או הוילה המפורסמת בפיאנזה, תוכננו סביב אגמים מתוך כוונה שהמבנה ישתקף במים. עיצוב הגנים בצרפת של המאה ה-17 הפך לאמנות, כאשר בנוף שלטו שיחים גזומים בצורה פיסולית, קווים מסולסלים ואדניות עם עצים. במאה ה-18 טיפחו הבריטים את הגן האנגלי, שבניגוד לעמיתו הצרפתי, שמר על פראות וחשף נוף רומנטי, תוך שימוש בחלקות דשא רבות, בריכות קטנות ועצים בגבהים שונים.

גן אנגלי. ShutterStock
כנראה שהדשא של השכן אכן ירוק יותר, גן אנגלי/ShutterStock

תרבות גינון אירופאית מול טרנד ישראלי

בעולם המערבי קיימת תרבות גינון בת מאות שנים. במדינות כמו אנגליה, אוסטרליה, צרפת ואיטליה מתייחסים באופן מכובד ורציני לנושא עיצוב הנוף. באוסטרליה למשל מטפחים האזרחים לא רק את הסביבה הביתית שלהם, אלא גם את איי התנועה הניצבים הרחוב. אצלנו, לעומת זאת, רק בעשור האחרון התפתחה מודעות לנושא. "היום אנשים מבינים שצריך לקרוא למעצב גינות, בדיוק כמו שמזמינים מעצב פנים", אומרת מיכל אליעד, בעלת חברת "חלומות בירוק" העוסקת בתכנון גינות פרטיות מזה עשר שנים, "פעם שתלו דשא, פיזרו כמה פרחים. היום יודעים שאפשר להפוך את הגינה למקום מרהיב, שהיא למעשה החדר הכי גדול בבית וחשוב להשקיע בו".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
צומח מעל החדר הכי גדול בבית, אזוביון מטפס על מדרגות סלעיות באבן יהודה/מערכת וואלה!, צילום מסך

תואר בעיצוב נוף: יש דבר כזה?

את המקצוע ניתן ללמוד במגוון רחב של מוסדות להשכלה גבוהה בארץ, ביניהם: מכללת ספיר, הטכניון ובבצלאל, המציע לימודים לתואר שני בתחום העיצוב האורבני. מעבר לים, מפורסם בית הספר האיטלקי IED שברומא, שם ניתן דגש לעיצוב שטחים עירוניים וירוקים. בסיום התואר רבים ממעצבי הנוף מוצאים עבודה במגזר הציבורי. משרדי הרשויות המקומיות מעסיקות אנשי מקצוע מהתחום, המתכננים גינות, פארקים ושטחים אקולוגיים, תוך שמירה על הקרקע ועל פיתוח סביבתי. קבלת הדיפלומה מאפשרת גם עיסוק בגינות ביתיות. העבודה עם הסקטור הפרטי אמנם נטולת שיקולים פוליטיים, אך מחייבת דו שיח צמוד עם לקוחות תובעניים, שלרוב מבקשים לבנות את גינת חלומותיהם בזמן קצר ובתקציב מוגבל.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
שיעורי בית בגידול צמחיה, ערוגת תבלינים בגינה בקדימה/מערכת וואלה!, צילום מסך

עיצוב הגינה: מפנטזיה לפרקטיקה

הצעד הראשון לתכנון גינה בבית פרטי מתחיל דווקא בפנטזיות של הלקוח. החל בגינות מרהיבות שראה בחו"ל, דרך צמחייה בלתי נשכחת אותה פגש בספרים וכלה בנופים הזכורים לו מעברו. יחד עם המעצב מגדיר בעל הגינה אילו חלומות באים בחשבון ואילו אינם ברי מימוש. השלב הבא מלווה במעבר חד לשיקולים הפרקטיים. לדבריו של אהרון ויינגרוד, מבעלי המשרד "WAA‏ אדריכלים ואדריכלי נוף", אחד מההיבטים החשובים ביותר בתכנון הגינה הוא ניקוז נכון, המונע הצפה שתביא לריקבון בשורשי הצמחים. ניקוז אופטימלי מתבסס על שיפועים נכונים, התאמה לצמחייה בגינה ועל תכנון נכון של מערכת ההשקיה.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
להגשים את הפנטזיה, סוכת הגפנים מטוסקנה מיובאת לישוב אלון הגליל/מערכת וואלה!, צילום מסך

תכנון התאורה

ניתן לבחור בתאורה היקפית, המאירה את כל שטח הגינה, בתאורה פונקציונלית, המתמקדת במשטח הישיבה, או בתאורת אווירה, המאירה נקודות עניין בנוף, כמו: גזעים יפים, ערוגות פרחים ועוד.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
להפוך את הענפים למנורה, עצים מוארים של "קמחי תאורה"/מערכת וואלה!, צילום מסך

בניית הגינה

אחרי הגשת התוכנית האדריכלית לגינה, מתחיל השלב המעשי, בו נמדדת הקרקע על ידי מודד מוסמך, האדמה מוכשרת לניקוז ומונחים שרוולים מיוחדים, המכילים את צינורת ההשקיה והתאורה, שמאוחר יותר יכוסו בצמחי הגינה. את הבנייה עצמה מתחילים בהקמת הפריטים הקשיחים, כגון: פרגולות, שבילי אבן, מדרגות ומפלסים. בהמשך מתכננים אזורי ישיבה שונים. בסיום העבודה שותלים את הפרחים והעצים.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אז עיצוב גינה זה לא טיול בפארק? גינה ארצישראלית בתל מונד/מערכת וואלה!, צילום מסך

המחיר: בין חמישים למאה אלף שקלים

הקמת גינה, המשתרעת על פני חצי דונם, עולה בין 50 למאה אלף שקלים. עלות עבודת המעצב היא כ-15% מהסכום הכולל ואילו מחירה של הצמחייה מהווה 20% מהמחיר הסופי. כמובן שקיימות גם גינות יקרות הרבה יותר. ויינגרוד מספר כי תושב חוץ השקיע בגינה בירושלים כ-250 אלף דולר. "הקמנו בגינה בריכה עגולה, ג'קוזי, מפלי מים, 150 נקודות תאורה ושתלנו עשרות עצים בוגרים שכל אחד מהם עולה כ-15 אלף שקלים".

עיצבתם את הגינה? פרגולה מעץ היא השלב הבא

  • עוד באותו נושא:
  • גינון

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully