וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

התשוקה למקדחה: הנשים שעובדות בשיפוצים

ליאור יעיש

15.9.2011 / 7:53

הן מבינות בחשמל ונגרות, קונות מקדחות לימי הולדת של חברות ומתות על עבודת כפיים, אבל באופן כללי מרוויחות פחות ומועדות להטרדות. השיפוצניקיות מדברות

נסו לכתוב את המילה "אינסטלטור" במסמך וורד ריק והיא תתקבל בברכה. לעומת זאת, אם תקישו את המילה "אינסטלטורית", קו מקווקו ואדום יסמן את המילה וידרוש את תיקון צירוף האותיות הבלתי הגיוני. חיפוש של המילה "שיפוצניק" בגוגל מניב 80,100 תוצאות, לעומת המילה "שיפוצניקית" שתעלה 23,200 תוצאות, כרבע מהמקבילה הגברית.
אם ככה, כנראה שמדובר כאילו שלא ידענו, במקצועות גבריים. אז מה הפלא שאדם, ברגע של פיצוץ בצנרת, מעדיף להזמין לביתו שיפוצניק גבר – גבר, ולא שגיאה מילונית, שאוחזת בפומפה ולרשותה גם צמד שחלות? מסתבר שדווקא אם תזמינו שרברבית (שאגב, גם היא מסומנת בקו אדום), אתם בידיים בטוחות יותר.

בשנת 2007, איריס שטרן לוי, רכזת המתנדבות דאז במרכז הסיוע לנפגעות תקיפה מינית, ריכזה רשימת בעלי מקצוע מתחומים שונים, שלמרבה ההפתעה, כללה נשים בלבד. ברשימה הופיעו בעלות מקצוע, העוסקות בתחומים שנחשבים גבריים, כגון: אינסטלטוריות, שרברביות ושיפוצניקיות. “הטריגר היה עוד שיחה עם אישה", היא משחזרת, "היא סיפרה לי שבבית שלה, במקום בו היא אמורה להרגיש הכי בטוחה, היא עברה תקיפה מינית על ידי טכנאי המקררים". הסתבר לה שנשים רבות חוו, ועדיין חוות, הטרדות מיניות משיפוצניקים שביקרו בביתן.

על מנת לשים קץ לתופעה, יצרה שטרן לוי רשימה שתעניק לנשים הזדמנות שווה, תלחם בסטיגמות ובנוסף תסייע להן במניעת הטרדות. מלבד זאת, היא מאמינה שאם אנו מפעילות את מכונת הכביסה, “אין סיבה שלא נוכל גם לתקן אותה". לטענתה של האינסטלטורית והשיפוצניקית, רחל הלמיש צמח, כיום מספר לא קטן של נשים נעזרות ברשימת בעלות המקצוע. “להזמין שיפוצניקית הביתה הפך כבר לטרנד", היא אומרת, "נשים מפרגנות לנשים. גם הומואים וגברים סטרייטים מתקשרים להזמין". אז למקרה שלא ידעתם יש סקס אחר, וכנראה שהוא גם אוחז במלטשת ומסור חשמלי.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אורית גורן, לומדת מניסיון/מערכת וואלה!, צילום מסך

אורית גורן, הידועה יותר בכינוי "אורית הנגרית", עובדת בתחום כבר 17 שנה. היא מספרת שעוד בילדותה נגרות משכה אותה יותר מחוט ורקמה. כשבגרה, החליטה ללמוד קורס בנושא מטעם משרד העבודה ומאז ידיה בפטישים. חוץ מהעבודה בנגריה, היא גם מנחת קבוצות, מדריכת טיולים, ספרית וגרפיקאית שלטים. גורן, אוטודידקטית מטבעה, למדה את הרוב מניסיון. אולם למרות הידע הרב שרכשה עם השנים בתחום הנגרות, העבודה היומיומית בעולם של גברים, מלווה לא פעם בהערות ובפקפוק. לדבריה, ספקים ולקוחות תמהים באופן קבוע על בחירת המקצוע שלה. היא מצידה, ממשיכה בשלה ומוכיחה שהיא טובה לפחות כמו כל נגר אחר, גבר או אישה.

את המאבק ליחס זהה בתחום החלה גורן עוד שנים קודם לכן. "בשנת 97' עבדתי כיועצת שיפוצים ב'הום סנטר'", היא מתארת, "במהלך הפסקת סיגריה דיברתי עם אחד העובדים בחנות וגליתי שיש גבר שמרוויח ב-40% יותר ממני. מיד תבעתי את הבוס שלי על אפליית שכר". בעקבות השיחה המקרית, התחוור לגורן כי בזמן שהיא מרוויחה 17 שקלים לשעה, עובד ממין זכר מרוויח 26 שקלים עבור אותה עבודה. הרשת טענה שהשכר הוגן, מכיוון שזהו הסכום שהיא עצמה ביקשה, אך הטענה לא התקבלה. גורן לבסוף, נצחה במשפט, אך הרשת ערערה. כך גם גורן, שסברה שהפיצויים אינם הולמים ועשויים לעודד מקרים כאלה בעתיד. בינתיים, הסיפור ממשיך להתגלגל בחדרי בית המשפט.

ליאור כרמי. שלומי גבאי
לקוחות סבורים שבגלל שהיא אישה, הם ישלמו פחות. ליאור כרמי/שלומי גבאי

אורית גורן עזבה את המשרה ב"הום סנטר" והחלה לעבוד כעצמאית בתחום הנגרות. אך האם העבודה ללא מנהל ומשכורת קבועה אכן מונעת אפליה בשכרן של השיפוצניקיות? ליאור כרמי, בעלת מקצוע נוספת המופיעה ברשימתה של שטרן לוי, טוענת שצירופה לרשימת נשות השיפוצים יצר אפקט הפוך, כיוון שרבים מהלקוחות שפונים אליה סבורים שישלמו לה פחות בגלל שהיא אישה. כך או כך כרמי עדיין חושבת שהמקצוע כיפי, עובדה שהיא עוסקת בו כבר שש שנים.

ליאור כרמי. שלומי גבאי
חשמל זורם בכפות ידיה/שלומי גבאי

את השכלתה רכשה כרמי בכלל במדעי הפיזיקה, אולם אל תנסו לשאול אותה למה בחרה לעסוק בשיפוצים ולא בהנדסת גרעין, היא "לא עונה על שאלות מטופשות". לדעתה, שיפוצניקיות הוא תחום מאוד יצירתי, בכלל לא גברי. היא התנסתה בו במהלך לימודי התואר, על מנת להשלים הכנסה, אולם תוך כדי העבודה כפועלת, הבינה שהקוונטים היא אמנם מכניקה מעניינת, אבל עבורה, קיר עומד חיוני מעט יותר. חוץ מזה, היא אוהבת עבודת כפיים וגם עסקה בחקלאות בצעירותה. כרמי עדיין מעריכה את העיסוק בתיאוריות ואת הכתיבה על חשמל, אבל בעיניה, חשוב יותר לדאוג שאנחנו בעצמנו לא נתחשמל.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
חברים עומדים בתור כדי שתתקן להם תקלות בבית, רחל הלמיש צמח/מערכת וואלה!, צילום מסך

גם השיפוצניקית, רחל הלמיש צמח, החלה לעבוד בשיפוצים, רק לאחר שהתנסתה בתחום אחר. בגלגולה הקודם היא עסקה בטיפול ברפלקסולוגיה, אבל לאחר שהתגרשה מבעלה היא חיפשה מקור הכנסה נוסף. הלמיש צמח התרגלה לקנות לחברות בימי הולדת מלטשות ומקדחות. אולם כאשר חבריה, וגם המכרים שלהם, התחילו לעמוד בתור כדי שתתקן להם תקלות בבית, היא הבינה שיש לה כשרון אמיתי במקצוע. מאז היא עוסקת בעבודות כמו אינסטלציה, טיח וצבע, את כולן היא למדה לבד. “יש לי חוש טכני מאוד מפותח", היא מתגאה. מלבד עבודות השיפוץ, רחל גם מלווה את לקוחותיה בני המין הגברי, במעברי דירות ועוזרת להם בעיצוב הבית - מההתחלה ועד הסוף. לטענתה, למרות מה שנהוג לחשוב, "גברים ממש לא יודעים הכל".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
“יש לי חוש טכני מאוד מפותח", רחל הלמיש צמח/מערכת וואלה!, צילום מסך
  • עוד באותו נושא:
  • שיפוצים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully