וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תנועת המושבים

לייה מאירזון

5.4.2011 / 10:23

האבולוציה של העיצוב: כסא הירח של טוקוג'ין יושיוקה, שיוצג בתערוכה במילאנו, וכסאות המונובלוק הקלאסיים שהיוו לו השראה

כסא חדש של המעצב היפני טוקוג'ין יושיוקה ייחשף לראשונה בשבוע העיצוב במילאנו המתקרב ובא (17-12 באפריל). הכסא, שנקרא "Moon chair" (כסא ירח), הוא פרי שיתוף פעולה ארוך ימים בין יושיוקה לחברת הרהיטים האיטלקית "מורוסו", ויוצג באולם התצוגה שלהם בתערוכה. ההשראה לצורתו של הכסא נובעת ממשטחו העגול של הירח. השתקפות האור בו מדמה את החזר אור השמש מהירח ויוצרת משחקי אור שונים בכל פעם. יושיוקה, שמרבה לעסוק בעבודותיו בחיבור בין הטבע לחיי היומיום, מתכנן להציג את הכסא במילאנו תוך שימוש בתופעה אופטית המכונה "סולם המלאכים", וישחק באור טבעי על מנת ליצור אפקט מלאכותי של חדירת אור דרך ענן; האור ישתקף מהמשטחים השונים של הכסא ויחשוף את היופי והטקסטורה של החומר הלבן.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
בהשראת הירח. הכסא של טוקוג'ין יושיוקה/מערכת וואלה!, צילום מסך

מונו, מונו

הכסא של יושיוקה מיוצר מיריעה אחת של פלסטיק בשיטה הנקראת "Monoblock" (מונובלוק), בה הפלסטיק מוזרק לתוך תבנית סגורה, ומחולץ ממנה כיחידה אחת שאינה מורכבת מחלקים. שיטה זו מאפשרת ייצור מוצרים איכותיים יחסית בכמויות המוניות, במהירות גבוהה ובעלויות נמוכות.

הכסא המפורסם ביותר שהולידה השיטה אינו כסא של מעצב ידוע ולא מהווה המצאה היסטורית, אלא אחד שהיה בן בית אצל רובנו בשלב זה או אחר - כסא הפלסטיק הפשוט והזול, שניתן לנקות בקלות ולערום בחצר. בארץ הוא מיוצר על ידי חברת "כתר פלסטיק", יצרנית מוצרי הפלסטיק הגדולה בישראל, אך בחו"ל ניתן למצוא מאות גרסאות של חברות שונות.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קק"ל מעודדת לימודי אקלים באמצעות מלגות לסטודנטים צעירים

בשיתוף קק"ל
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
זול, מהיר, המוני. הכסא הפופולרי של כתר פלסטיק/מערכת וואלה!, צילום מסך
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"סלין" של המעצב האיטלקי ויקו מאגיסטרי. פרץ את הדרך ב-1967/מערכת וואלה!, צילום מסך

כסא המונובלוק הראשון, שנקרא "סלין", עוצב והומצא על ידי המעצב האיטלקי ויקו מאגיסטרי בשנת 1967. משיכתו של מאגיסטרי לקסם שביצור תעשייתי לאורך שנות השישים, הובילה לעבודתו פורצת הדרך בפלסטיק. ב'סלין', מאגיסטרי העניק חן וכבוד לחומר מודרני, ופיתח טכניקה המאפשרת ייצור כסאות מעוצבים בכמויות גדולות.

לפי מאגיסטרי, הבעיה העיקרית בשימוש בפלסטיק לייצור כסאות היתה הטיפול בחוזקן של הרגליים, מאחר שהפלסטיק היצוק אינו עבה דיו ונותר גמיש. מאגיסטרי פיתח שיטת חיזוק הנובעת מתוך החומר כשהשתמש בצורת S לפרופיל של כל רגל ויצר מתוך מגבלות החומר אסתטיקה חדשה. כיום אפשר למצוא שימוש בטכניקה דומה בכסאות הפלסטיק הפשוטים, בהם משתמשים בצורת האות ר' לחיזוק מבנה הרגליים.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
מיוצר עד היום. הכסא של ורנר פנטון/מערכת וואלה!, צילום מסך

לא עומד על הרגליים האחוריות

באותה תקופה פיתח המעצב הדני ורנר פנטון כסא מונובלוק נוסף, בסגנון "קנטיליוור" (cantilever). מדובר בכסא ללא רגליים אחוריות, מפלסטיק הנקרא לורן-S (acrylate-styrene-acrylonitrile). פנטון נאלץ לחכות עד תחילת שנות השבעים לטכנולוגיית הזרקת הפלסטיק כדי לייצר את הכסא, שבסופו של דבר עלה על פס הייצור רק בשנת 1973. בעקבות צורתו הזורמת והצבעים הרבים בהם יוצר, הפך כסא הפנטון לאחת מהאיקונות הידועות ביותר של שנות השבעים והוא מיוצר עד היום.

עם התפתחות הטכנולוגיה בתחילת שנות השמונים, כסאות המונובלוק הפכו למבוקשים ביותר. טכניקת הזרקת הפלסטיק הפשוטה יחסית, מחומר אחד, מאפשרת ייצור של יחידת כסא בכל 70 שניות ועל ידי כך מוזילה את עלותה משמעותית.
מאז תחילת פיתוח כסא המונובלוק ועד היום עוצבו מיליוני סוגים שונים של כסאות המסתמכים על אותה הטכנולוגיה. המעצב ברוב המקרים הוא אנונימי אך גם מעצבים גדולים בני זמננו התנסו בעיצובו, ביניהם רון ארד, פיליפ סטארק, ג'אספר מוריסון ורבים אחרים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully