וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מדעי החלום

שחר בן-פורת

21.3.2011 / 7:23

רוצים להרגיש בבית כמו באי יווני, או אולי בפריז? קודם כל תתחילו לפנטז. מאיה בר מנחם מסבירה איך מגשימים את בית החלומות

קריאה במגזיני עיצוב ואתרי אינטרנט, עשויה לעורר השראה באותה המידה שהיא עלולה לבלבל. שלל הסגנונות, העיצובים, האביזרים והדעות, יכולים לכוון אותנו לבית שאנו רוצים ליצור לעצמנו, באותה המידה שהם יכולים להוביל לחוסר אונים משווע. איך בוחרים מתוך מגוון אפשרויות העיצוב המסחרר את מה שנכון וראוי באמת להיכנס לבית החלומות שלנו? על אף שנדמה כי העבודה שלנו עשויה להסתיים עם שכירת שירותי אדריכל ומעצב פנים פנים מוצלחים, יש דבר אחד שאנשי מקצוע, טובים ככל שיהיו, פשוט לא יוכלו לעשות עבור בית החלומות שלכם – לחלום במקומכם.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"השאלה החשובה מכל היא מה מסמל עבורכם בית?". דירה שעיצבה מאיה בר מנחם/מערכת וואלה!, צילום מסך

הדבר הראשון שצריך לעשות לפני שפונים לשפץ או לבנות את חלקת האלוהים הפרטית, מסבירה מאיה בר מנחם, הוא להגדיר לעצמנו את המושג בית. "השאלה החשובה מכל היא מה מסמל עבורכם בית?" אומרת בר מנחם, שמפעילה סטודיו הקרוי על שמה, המשלב בין עיצוב, אדריכלות ואמנות, ועוסקת בתכנון ועיצוב בתים.

איך מתחילים לענות על השאלה הזאת? "מומלץ לשבת יחד עם כל בני הבית ולרשום את כל מה שמזכיר ומסמל עבורנו בית ואת התחושה הנעימה בתוכו, כמו זכרונות ילדות, ריחות אהובים וצבעים מועדפים. בררו עם עצמכם באילו חללים אתם מרגישים בבית, מה גרם לכם לחוש בנוח בהם והכי חשוב, לתחושת שייכות".

"ניתן לעשות זאת על ידי איסוף נתונים מתמונות, צילומי ילדות, צילומים בעבר או בהווה כזוג או כמשפחה, גזרי מגזינים שהעלו בכם זכרונות או משכו את עיניכם". בר מנחם מציעה לאסוף את כל הפריטים הללו במחברת ייעודית או בלוח מיוחד אותו היא מכנה "לוח השראה", ובכל מקרה ממליצה לעזוב את האופנה בצד. "נכון שיש טרנדים ואופנה - ואנחנו משמשים בזה - אבל התוכן הפנימי יכול להתבטא הרבה יותר ממה שהאופנה מכתיבה לנו".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
לבקשת הבעלים, מבפנים הוא ירוק/מערכת וואלה!, צילום מסך

לאנשים שעברו כבר כמה בתים יש ניסיון רב יותר ויכולת להגיד מה עבד בשבילם בעבר ומה לא, וכך להחליט מה הם רוצים בבית הבא, אבל שלב זה יעזור גם למי שלו מתהדר בניסיון רב, אלא במעט מסקנות והרבה בלבול. "זהו החלק האהוב עלי ביותר בכל התהליך, בגלל חשיבותו הרבה. זהו שלב הגילוי, שבו גם מי שלא התקבע על סגנון מסויים מתחיל להבין איך היה רוצה שהבית שלו ייראה". לרצונות של בעלי הבית יש תפקיד חשוב בעיצוב, אם כן. בר מנחם מספרת על בני זוג בגיל העמידה שביקשו חדר שינה נפרד לכל אחד מהם, בקשה שהזכירה לה את סגנון המגורים בימים עברו באנגליה. לקוח אחר ביקש לצבוע את הבית כולו בכחול מבחוץ, ובכחול וירוק מבפנים. לקוחה בבית אחר ביקשה – וקיבלה – בית ירוק, כולל המשקופים והרעפים שעל הגג.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אם המטבח הוא החלק המרכזי בבית, התכנון יתחיל סביבו/מערכת וואלה!, צילום מסך
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אמבט גדול ומרווח לדיירים שביקשו תחושה של בית מלון/מערכת וואלה!, צילום מסך

לוקיישן, לוקיישן, לוקיישן

איסוף המידע והגדרת הכיוון מאפשרת להגיע לשלב הבא - התכנון. אם המטבח הוא מרכז הפעילות הביתי, לדוגמה, תכנון הבית יתחיל סביבו וישמר אותו כציר העיקרי בבית. "על פי החומר שנכתב ונאסף, קובעים את סדר העדיפויות ומחליטים מה חשוב יותר להדגיש בעיצוב. אם רוצים תחושה של חופש או בית מלון מפנק, למשל, אני יכולה לתת את הדגש בהתאם בחדר האמבטיה, שיקבל שטח גדול יחסית ויעוצב בהתאם".

התהליך הזה ארוך יותר מתכנון סטנדרטי של בית, בשל שלב איסוף הנתונים הממושך. כדאי ומומלץ לעבור אותו בשיתוף פעולה עם האדריכל או מעצב הפנים ששכרתם לטובת הפרויקט, שיידע להנחות עם כיווני חשיבה, לתת השראה לרעיונות וגם להחזיר לקרקע המציאות, במקרה שהפלגתם הרחק מדי בדמיון. בר מנחם מציינת כי היא מקפידה לבקר את הלקוחות בבית הנוכחי בו הם גרים. "כשאני באה לבית, אני בודקת מה הוא המקום בו הם מבלים הכי הרבה, מה יש בו שהם לא יכולים בלעדיו. יש בתים של 200 מ"ר וכולם יושבים בכוך של 2 מ"ר, כי יש שם שמש נעימה ושם הם מרגישים את החמימות של הבית. זה מידע חשוב לתכנון הבית החדש".

פרמטר משמעותי בתכנון בית החלומות הוא המקום בו הוא עתיד להיבנות. "בשטח בודקים כיווני אוויר, רואים מי השכנים, מהי הטופוגרפיה, מה היא הסביבה הטבעית", אומרת בר מנחם, "חשוב לעצור ולהבין את הקשר בין החוץ לפנים. אני ממליצה ללכת על פי הטבע המקומי של המגרש הנתון - מבנה הררי, מישורי וכד'. מכל מקום ניתן לקבל השראה מהטבע וכך יש הרגשה של שייכות למקום". כל הנתונים הללו מאפשרים להבין מהן האפשרויות הקיימות ומה יהיה נכון לשלב בבית מתוך העבודה שעשו בעלי הבית. מכאן ואילך, אומרת בר מנחם, מגיע התכנון עצמו.

"הכל מסתכם בכך שאנשים צריכים לא לפחד, ולנסות להוציא אל הנייר את החלומות שלהם, את כל מה שהם חושבים ומפנטזים עליו. באיזה אופן ניקח את הדברים וניישם אותם - זה כבר תפקידו של איש המקצוע".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully