וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אומנות אחזקת הפאנלים

ענת ניר

10.2.2011 / 0:44

מאודטה שוורץ ועד מרתה סטיוארט: טיפים מועילים לניהול משק הבית, מתובלים בקורטוב שוביניזם מודרני. סקירת ספרי ניקיון

הנחתם שבשביל להתמקצע באומנות אחזקת הפאנלים לא צריך דוקטורט? ובכן, זה נכון, אבל זה לא אומר שלא כדאי לעשות שיעורי בית לפני שניגשים לעבודה. מתברר כי גם בנושא הזה, כמו בכל תחום התמחות שמכבד את עצמו, קיימת ספרות מקצועית. מגוון הספרים נע בין כאלה המאגדים עשרות טיפים ועצות לבין מדריכים השוטחים את משנתם על האופן שבו הבית והאישה שמנהלת אותו אמורים לתפקד. כן, כן. פלאשבק משנות השישים. האישה.

יעל זלץ, לדוגמה, כתבה את הספר "הבית – העסק הנבחר" בו היא נותנת כלים עסקיים לעקרת הבית אובדת העצות. "מצאתי שהמודלים המשרתים את הייעוץ הארגוני מתאימים מאד לאמהות" היא מסבירה, "הקפדה על איכות, האצלת סמכויות ועמידה במסגרות תקציב - כל אלה ממש תפורים על ניהול הבית". לא בכדי משתמשת גרץ בספרה בלשון נקבה, את המדריך שלה היא כתבה עבור נשים בלבד, כאלו המשתייכות למגזר החרדי. "הספר מתאים לנשים וכתוב לנשים. לא פעם גברים שקראו ונהנו התקשרו אליי ושאלו אותי אם יש ספרים גם לגברים ולא, אין".

ספר נוסף, המיועד לקהל פחות ספציפי, הוא "טיפ טופ – ספר סודות הבית" שכתבה מיה קורן, שכמו זלץ החרדית מאמינה שיש מקום להשוואה בין העולם העסקי לבין משק הבית. "כל אישה, גם אם תהיה מנהלת אימפריה עסקית בת מאות עובדים, עדיין שומרת מקום מיוחד בלבה לנווה הפרטי שלה" היא כותבת במבוא לספרה. הספר מורכב מטיפים שונים המסייעים לשמור גם באופן מעשי על אותו מקום אינטימי. בכל פרק ערוכים טיפים בנושא אחר, כגון: "עולם הבגד", "את המנהלת" ו"לבנות בית חלומות".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
magical housekeeping. טיפוח קשר רגשי עם הבית יביא להעצמה אישית/מערכת וואלה!, צילום מסך

ומה עם הגברים? עבור עקרי הבית המסורים כתבה אודטה שוורץ ארבעה ספרי עצות וטיפים: "כיופים", "ספר הבישולים של אודטה", "הספר המשפחתי של אודטה" והביתי מביניהם - "הפטנטים של אודטה", שנולדו בעקבות המדור השבועי שכתבה ב"ידיעות אחרונות". "במקום לחטט בערימת הגזירים ששמרו, אנשים ביקשו את הפטנטים מסודרים ומאוגדים בספר" משחזרת שוורץ, "הקוראים והמוציאים לאור נדנדו לי מספיק, אז זה קרה". הספר, להגדרתה של אודטה, נועד לטפל ב"בונגלצ'וכים" כדוגמת הסרת כתמים, שדרוג אמבטיה מעלת עובש ונידוף ריח רע.

הגרסה החו"לניקית של אודטה היא מרתה סטיוארט, האישה ושערוריית המס, שחולשת על קו מוצרים בלעדי, תוכנית טלוויזיה, תחנת רדיו וגם מבחר ספרי הדרכה ועצות שיצאו תחת שמה. בספריה תוכלו לקרוא על בישול, אפיה וגינון כמו גם על טיפוח ועיצוב הבית. בדומה לשאר מוצריה, גם הספרים נקיים ומהוקצעים ומצטיינים בעיקר בהפעלת רגשות אשמה על הקורא בן האנוש, שדר בבית שנקנה רובו ככולו ב"איקאה".

ספר נוסף ששפת האם שלו היא אנגלית הוא "organic housekeeping" של אלן סנדבק, הדוגל בתחזוקה אקולוגית וירוקה של משק הבית, אידיאולוגיה מעט שונה מגישתה המצוחצחת של גברת סטיוארט. סנדבק, בעברו גנן נוף אורגני, מספר כי ניסה על בשרו את כל העצות בספר ולכן דחה את הדד ליין להוצאת ספרו ביותר משנה. התוצאה שהתקבלה היא מדריך מלא בעצות שימושית בו סנדבק נהנה להפריך מגוון אמונות נפוצות. אחת מטענותיו היא שלרוב כיור המטבח מכיל יותר חיידקים מזהמים מהאסלה בחדר השירותים. טענה אחרת גורסת כי שאיפת אבק בכמויות קטנות היא חיונית ולכן בתים מבולגנים מייצרים ילדים בריאים יותר.

מחברת מעט יותר קונבנציונלית היא טס וויטהרסט, שהתמונה המצודדת שלה המופיעה על כריכת ספרה, מדגימה עקרות בית במיטבה מהי. וויטהרסט, מטפלת אינטואיטיבית ומדריכת פנג שואי, ממליצה בספרה "magical housekeeping" על הדרך שבה "אנחנו יכולים לתקשר טוב יותר עם הבית שלנו על מנת ליצור שינוי בחיינו". לשיטתה, טיפוח קשר רגשי עם הבית יביא להעצמה אישית ולספיגת אנרגיה חיובית בבית. ככה זה כשמתייחסים לטאטוא הרצפה כפלא של ממש שיכול להוות חגיגה ותרגול באושר. ספרה של וויטהרסט וספרו של סנדבק משווקים בחו"ל, אך ניתנים לרכישה מקוונת דרך אתר "אמזון".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully