וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

איבוד תמונה

ענת ניר

3.12.2010 / 0:47

המחשב הרג את אלבומי התמונות המודפסים? לא בטוח. הם פשוט הפכו ליקרים הרבה יותר. המדריך לסידור התמונות שבאלבום

ההשתלטות הכוללת של פייסבוק, פיקסה ושאר אתרים לשיתוף תמונות על כל פיקסל פנוי בחיינו הפכה את האלבום המודפס לנחלת העבר. בימינו התמונות מהטיול השנתי, הרגעים האינטימיים מהחופשה בחו"ל וגם הזיכרונות מהיומולדת של הילד חיים ובועטים בעיקר מעברו השני של מסך המחשב. אך למרות הקלות הבלתי נסבלת של האחסון, הדפדוף והתיוג הבלתי נלאה ישנם כאלה שעדיין מתעקשים על אלבום תמונות שלא נסגר ברגע שמכבים את מסך המחשב. "אני חושבת שאין כמו תמונות מודפסות" טוענת מעצבת האלבומים אלינה ביקטיאנסקי, "זו תחושה שונה וצבעים שונים, זה משהו אחר לגמרי. לפי דעתי עדיין צריך שמשהו יודפס בסופו של דבר, לפחות החלק הנבחר מכל מה שמצלמים".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה
אלבום של "פיק אה בוק". לא צריך להיות מעצב כדי להרכיב אותו/מערכת וואלה, צילום מסך

אותן יחידות סגולה שבחרנו מתוך כל אלפי הפריימים שעל כרטיס הזכרון, לא חייבות להיות שמורות בתוך מגירה נסתרת בצד החשוך של הארון. אלבום מעוצב יכול להגיע בשלל צורות, גדלים ומחירים. ביקטיאנסקי למשל, בעלת סטודיו "מישלי" לעיצוב גרפי, מציעה שרות עיצוב והדפסת אלבומים דיגיטליים הכולל פגישה אישית עם הלקוח, סידור וארגון התמונות ובניית קו עיצובי לכל דף באלבום. "את הופכת משהו לסיפור מההתחלה עד הסוף, עם סדר כרונולוגי", היא מסבירה את יתרונותיו של השירות. "זה הופך מבחינתי בכל פעם ליצירת אמנות". אולם מחירה של היצירה המעוצבת לא זול. התשלום נע בין 800 שקלים לאלבום כיס ומגיע עד ל-3,000 שקלים לאלבום ענקי בגודל חצי מטר.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה
אלבום בעיצוב עינת קסלר. תמונות לצד מזכרות/מערכת וואלה, צילום מסך

אופציה נגישה יותר היא עיצוב אלבום באמצעות תוכנות מחשב. חברות כמו "פיק אה בוק", "לופה" ו"איבוק" מאפשרות באמצעות ממשק נוח ופשוט לעצב באופן עצמאי את האלבום ולהחליט לבד איזה קרוב משפחה יציץ מבין התמונות קודם. "לא צריך להיות מעצב כדי לעשות את העבודה" אומר יובל יהודר, מנכ"ל פיק א בוק. "השיטה היא שכל אחד עושה את העריכה בעצמו. מעבירים את זה אלינו דרך האינטרנט ואנחנו מדפיסים ושולחים בדואר ללקוח". העיצוב העצמי גם עולה פחות: טווח המחירים נע בין 80 ל-600 שקלים בלבד.

סוג אחר של אלבום, מושקע ויקר יותר, נעשה בעבודת יד. מדובר בספר בו כל דף מקבל יחס אישי והתמונות, לצד פריטים שונים כגון תלתל של תינוק, תעודת עלייה או אפילו פנקס חוגר, מודבקים ישירות על הדף. למגע האישי, כצפוי, יש מחיר: עינת קסלר, לדוגמה, מעצבת אלבומים בעבודת יד, גובה 800 שקלים לאלבום קטן ו-5,000 לספר גדול.

גאדג'טים לסבתא

לאוהבי הטכנולוגיה שמחפשים משהו קומפקטי יותר ורומנטי פחות, אפשר למצוא גם גאדג'טים דיגיטליים שמתפקדים כאלבום. אם ממילא התמונות מהנופש האחרון שלכם רצות בלופ על שומר המסך, מחזיק מפתחות דיגיטלי או מסגרת שולחנית יעשו את אותה העבודה מבלי להתפייד בשנייה שפותחים את המייל. הגאדג'טים האלה מנצלים את מאגר התמונות שגם כך טמון במחשב ובעזרת כבל USB פשוט וזיכרון מובנה מאפשרים לאחסן לפחות חלק מאלבומי הפייסבוק. נכון שהתמונות הווירטואליות אינן מודפסות אך לטענת רוברט, מנהל חנות גאדג'ט-שופ, "זה משהו שהוא נורא אישי. לסבא וסבתא שלי אין מחשב, אז כשקונים להם מסגרת דיגיטלית זה נורא נחמד. הסבתות נורא אוהבות להשוויץ בנכדים". מחיר קריאות ההתפעלות מהסבתא: 195 שקלים למסגרת שולחנית ו-69 למחזיק מפתחות.

על אף הגאדג'טים והאלבומים המושקעים, בחזונה של ליאור גולן, מעצבת צעירה ובוגרת המכון הטכנולוגי בחולון, ממש כשם שהווידיאו הרג את כוכבי את כוכבי הרדיו, החיים הוירטואליים יביאו לסופן של התמונות המודפסות. בפרויקט הגמר שלה היא הציגה את "המקרב", מקרר אינטראקטיבי שמציל את התקשורת הבין אישית של חברי המשפחה על ידי העברת התמונות המשפחתיות ישירות מהמחשב אל "המקרב" והצגתן על דלת המקרר. מי שבכל זאת רוצה להציל את כבודם של הפילמים, פריט ארכיוני מימי המצלמות האנלוגיות שגם הוא הולך ונעלם, רשת ג'אדגט שופ מציעה גם את סורק הפילמים, שעולה 670 שקלים ושומר על הנכס המוזיאלי הזה מאוחסן, איך לא, בין קבצי המחשב.

  • עוד באותו נושא:
  • תמונות

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully