וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אני, רובוט

ענת ניר

28.11.2010 / 10:23

הם יטאטאו את הרצפה, יתקתקו ספונג'ה, יקפידו על הפנלים ואפילו לא יעשו פרצופים (או יעוררו את זעמה של משטרת ההגירה). הרובוטים החדשים

חלומו הרטוב של כל תלמיד בית ספר יסודי הוא רובוט עם זיקה מיוחדת לנקודות עשרוניות שיכין בשבילו את שיעורי הבית. ובכן, רובוט שכזה טרם נברא, אבל לפעמים חלומות אחרים מתגשמים; בימינו ניתן למצוא מגוון רובוטים בעלי אינטליגנציה מלאכותית שיכולים לבצע עבורנו רבות מהמטלות היומיומיות. הם אמנם לא מצטיינים בתרגילי חשבון, אבל את הבית הם יודעים לנקות (לטענת היצרנים, בכל אופן).

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
roomba. שואב אבק מהחלל החיצון/מערכת וואלה!, צילום מסך

לעוזרת הבית חובבת הגאדג'טים מוצעים מבחר רובוטים המאפשרים לשמור על משק בית מתוקתק בתוך המבנה וגם בסביבתו. אחת החברות המציעות רובוטים לשימוש הביתי היא חברת "iRobot" שהוקמה על ידי זוג הסטודנטים קולין אנג'ל והלן גרינר. הם החלו לפתח את הטכנולוגיה הרובוטית דווקא לשימוש בחלל החיצון. בסופו של דבר החליטה נאס"א שלא להיעזר בשירותיהם, אך משם הדרך לייצור המוני של רובוטים אישיים לשוק הביתי היתה כבר קצרה.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
ואחיו הצעיר, scooba. מצטיין בספונג'ה/מערכת וואלה!, צילום מסך

כיום, כעבור לא פחות מ-20 שנה, מוצריה הידועים ביותר של החברה הם "roomba", רובוט המיועד לשאיבת אבק, ואחיו הצעיר, "scooba", המשמש כחברם הטוב של חולי הספונג'ה. מחירם של הרובוטים מבית "iRobot" נע בין 1,600-3,500 שקלים כאשר בהפעלה אחת ניתן לנקות בין שלושה לארבעה חדרים סטנדרטיים. שואב אבק נוסף שמציג מראה שונה לגמרי מהמוצרים המוכרים הוצג בתערוכת סיבים חדשנית בטוקיו. למוצר, מבית "Panasonic", קוראים "Fukitorimush" ובניגוד למתחריו בעלי מעטפת הפלסטיק, הרובוט הזה עשוי מננו-אריג המורכב מפוליאסטר. האריג המיוחד אמור להבריק את הבית באופן יסודי יותר מהמתחרים, אך כרגע הרובוט המתוחכם, מעין שקית מעוצבת שמרחפת לה בחלל הבית, עדיין בשלבי פיתוח ועוד לא הגיע לפס הייצור.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
רובוט mint, בעל טכנולוגיית ניווט ייחודית. מחיר: 149 דולר/מערכת וואלה!, צילום מסך

חברות נוספות שמתחרות על הזכות לעשות לכם את הפנלים היא חברת"Karcher" הגרמנית עם ה-"Robocleaner" הייקי שמחירו מגיע ל-9,880 שקלים והרובוט "mint", שיצרניו מתגאים בתוכנת ניווט ייחודית, הנמכר ב-149 דולר.

גם בעבודות הניקיון שמחוץ לבית משולבים רובוטים שיעוררו את קנאת השכנים. חברת "מיטרוניקס" הישראלית מייצרת את "דולפין", רובוט לניקוי בריכות שחייה פרטיות הנע במסלול מחושב לכל אורכן, תוך סינון המזהמים וקרצוף הקרקעית. "דולפין" אף מסוגל לטפס בעצמו על הקירות על מנת לנקות את קו המים. מחיר התענוג במצולות: החל מ-3000 שקלים. רובוט אחר המיועד לכיסוח הדשא של חברת "פרנדלי רובוטיקס" נקרא "רובומו". הרובוט החרוץ עושה רונדלים בחצר כשבעליו לא באזור ואף ניתן לתכנת אותו לשעות כיסוח קבועות במהלך השבוע. מחירו נע בין 2,990 ל-3,990 שקלים.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
רובוט דולפין. מטפס על קירות, החל מ-3000 שקלים/מערכת וואלה!, צילום מסך

הרובוטים הביתיים מצטיינים לא רק בניקיון, אלא גם בהפגת הבדידות. לדברי משה ירדן, האחראי על המכירות של "iRobot" בארץ, קהל הלקוחות העיקרי של המכשיר הן עקרות בית בגילאי 40 עד 50 שמתאהבות במכשיר ואפילו מעניקות לו כינויים. "זה הפתיע אותנו." הוא אומר, "אנחנו חשבנו שהלקוחות יהיו בעיקר אנשים שאוהבים גאג'דטים, אבל כשהרובוט מתקלקל אז הן ממש נקשרות אליו ומבקשות מהטכנאי שיטפל בו יפה". לטענתה של מיכל רינות, מעצבת אינטראקציה החוקרת את הקשר בין האדם לטכנולוגיה, זה לא כל כך מפתיע שעקרות בית נואשות יפתחו רגשות כלפי יצור עצמאי שמסתובב להן יום-יום בין הרגליים. "בגלל האוטונומיות שלו ובגלל האינטליגנציה של אובייקט כזה, אנחנו מקשרים את זה עם אופי" היא מסבירה, "מעין סוג של חיות".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
Fukitorimush - שקית מעוצבת שמרחפת לה בחלל הבית/מערכת וואלה!, צילום מסך

ואכן, הקו העצובי של הרובוטים המנקים אינו נוטה להסגיר את העובדה שהם עשויים מאוסף של חומרים תעשייתיים וגם לא להתחקות, כמו רובוטים אחרים, אחרי מראם של ההולכים על שניים. "אני חושבת שהצורניות היא כמעט הכל" מדגישה רינות, "זה לא רק התנועה של השאיבה. זה מעוצב באופן מאוד מינימליסטי, אבל עדיין עם סוג של קריצה". הלוק המושך והתחזית המשכנעת של בייל גייטס, על פיה הרובוטים האישיים יעשו בשנים הקרובות את מה שהמחשבים האישיים עשו בעשורים הקודמים, מעלים תקוות לגבי חדירה מאסיבית של הרובוטים אל כל תחומי החיים. "קשה לי להאמין שהרובוטים יחליפו את האנשים באופן מוחלט בניקיון" מסייגת רינות את קביעתו הנחרצת של גייטס, "אבל זו בהחלט התחלה מבטיחה".

  • עוד באותו נושא:
  • רובוטים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully