וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

והרי התחזית: יהיה מגניב

ענת ניר

19.11.2010 / 11:01

חשבתם שטרנדים מתפשטים מעצמם? תחשבו שוב. טרנדולוגים מקצועיים מסבירים איך שומרים את היד על הדופק של העולם ומנבאים את המגיפה הבאה

"הטרנד הירוק פה כדי להישאר" מצהירה בביטחון מוחלט עדי דקלבאום, חוקרת טרנדים בחברת 'nextep'. "הצורך הזה, להבריא את החיים ולקרצף את המצפון האקולוגי, ישאר איתנו להרבה שנים וכיום יותר ויותר חברות הולכות ומאמצות אותו כחלק מהחזון שלהן" היא מסבירה. את התפשטות המגמה הירוקה מגדירה דקלבאום כמגה-טרנד - מגמה נמשכת, סוחפת ורחבת היקף. במסגרת תפקידה היא וטרנדולוגים נוספים מנסים לאתר את המגה-טרנדים הבאים שגם אם לא יחליפו את הגל הירוק ששטף את העולם, ילוו אותנו במשך השנים הבאות. הם בוחנים תהליכים גלובליים ומקומיים ומנסים לקבוע לאן הספינה שטה, או במילים אחרות, מה יהיו נעלי הקרוקס הבאות. "טרנד יכול לנבוע מכל דבר" מסבירה נדש צימברקנופף, שהתמחתה אצל חוזת הטרנדים הבינלאומית, מילו קט, "טרנד יכול להיוולד מהמצב הפוליטי או אפילו בעקבות אסונות טבע. אחרי הצונאמי לדוגמה, היה טרנד של צבעי אדמה".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
דק דמוי עץ, עשוי פלסטיק ממוחזר, של "אקולוג". על הגל הירוק/מערכת וואלה!, צילום מסך

טרנד אותנטי

מלבד הבמבוק והשימוש החוזר, מצביעה דקלבאום על טרנדים נוספים שיהפכו לחלק בלתי נפרד מעולם העיצוב. אחד מהם הוא טרנד הפשטות. לטענתה, המוצרים של המחר לא יצפו שאנחנו נשנן את הוראות ההפעלה שלהם, אלא יתאימו את עצמם אלינו. צבעים ברורים ומיעוט בכפתורים עומדים להקל על חיי המשתמש. "אלה מכשירים שהופכים פשוטים יותר ובזה החוכמה שלהם נגלית", צופה דקלבאום, "משהו שהוא מאוד אינטואיטיבי כך שהצרכן מבין לבד מה צריך לעשות עם המוצר". טרנד נוסף שישלוט בכיפה, לדעתה של דקלבאום, הוא הצורך במוצרים מקוריים, כאלה שחושפים את מגע ידו של המעצב. "הצרכן מחפש משהו אותנטי, שבמוצר שהוא יקנה תהיה אמירה", היא מבארת, "הוא מחפש להאמין במותג שהוא צורך. זה משהו שאנחנו עוד נראה הרבה".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
הדום מבמבוק של חברת "קנה קש". הקרוקס הבא/מערכת וואלה!, צילום מסך
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
שעון עשוי במבוק בעיצוב Elium Studio. גם הוא חזק בטרנד/מערכת וואלה!, צילום מסך

מגיפה בדרך

את הביטחון המוחלט הזה באשר לאופיו העתידי של עולם העיצוב, רוכשים חוזי הטרנדים בדם, יזע ודמעות. שיטות מחקר מסורתיות בתחום כוללות איסוף נתונים מקבוצות מחקר ושיטוט מסיבי ברחובות בחיפוש אחר הדבר החם הבא. "התפקיד הוא פשוט לפתוח את העיניים", מסבירה דקלבאום את מלאכתם של הטרנדולוגים. "אנחנו מתפקדים כמעין רשמקול גדול המתעד דברים שקורים ואחר כך מפרשים ומעבים אותם לכדי מגמה".

כיום, מתנהגים "חוקרי השולחן" כמו בולימית של אימג'ים; בלחיצת כפתור הם קולטים לתוכם כמויות מידע עצומות ממגזינים, אתרי עיצוב ובלוגים, ולאחר מכן הם פולטים אותו ערוך ומוכן בצורת אתרי טרנדים וספרים מודפסים הנמכרים כל אחד בעשרות אלפי יורו.

דרך נוספת להבין מתי מוצר בלתי צפוי עומד לעורר את הבאזז הבא היא פשוט להסתכל על האופנות החולפות כעל סוג של מגיפה. "באופן כללי טרנד תמיד יתפשט מאנשים שמעבירים אותו", מתארת עדי יופה, מומחית לאיתור ומיפוי טרנדים. "זה מאוד דומה לעולם של מגפות. טרנד יכול להתחיל בכמה מקומות בנפרד ואם הוא באמת יושב על איזשהו צורך אז הוא ידביק את כולם". אף על פי כן, לא ברור אם חוזי הטרנדים הם גם מובילי הטרנדים. אנשי מקצוע מובילים כדוגמת לי אדלקוט לא רק שמכריזים על הטרנד הבא, אלא גם יוצרים סביבו את הרעש התקשורתי הדרוש לו על מנת להתקיים. "כולם הולכים אחריה כמו יתושים לאור", ממחישה צימברקנופף את השפעתה העצומה של אדלקוט, "היא קמה בבוקר ומחליטה ואז פתאום אחרי חצי שנה אתה רואה את כל המותגים מושפעים".

בין אם הביצה קדמה לתרנגולת או חוזה הטרנד לאייפון, אין ספק שלא מדובר פה במדע מדויק. למרות קיומם של כלי המחקר, מאבחני הטרנדים נדרשים בעיקר לחושים מחודדים, יכולת קליטה וטעם טוב. "זה מקצוע של להרגיש" מסכימה דקלבאום, "לשים את היד ברוח ולהגיד: 'לשם הרוח נושבת, זה מה שמעניין אנשים". כסף גדול מושקע במשרדי הטרנדים על מנת להגיע דקה לפני לקו הזינוק של המוצר הבא. אולם לטענתה של צימברקנופף, כאשר הקו העיצובי מוכתב שנים קדימה לעיתים נשארות מאחור היצירתיות וההשראה. "עכשיו המעצבים פשוט הולכים לפי מה שאנשים אחרים אומרים להם", היא מתריסה, "זה קצת מסוכן כי אנחנו לא נותנים הזדמנות למשהו חדש להיוולד. היום אין נכון ולא נכון, יש את איך שאתה מערבב את הדברים ביחד. זה מה שהופך אותך לטרנדי".

  • עוד באותו נושא:
  • טרנדים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully