וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הכיבוס משחית

ענת ניר

11.11.2010 / 7:21

לא כל בגד ייצא בחתיכה אחת ממכונת הכביסה, ומצד שני, יש פריטים שייצאו כמו חתיכת קרטון מניקוי יבש. המדריך להפרדת כביסה

כאשר המשרתת הגמלונית של ג'ין בפטסיט ג'ולי, אזרח צרפתי בן המאה ה-19, שפכה בשוגג קרוסן על מפת השולחן שלו, היא לא תיארה לעצמה שהנוזל שעד אז שימש כחומר בעירה לעששיות יסיר את כתמי השומן מהמפה. אותה "טעות" היסטורית הביאה להמצאתה של שיטת ניקוי חדשה שברבות הימים תעשה חסד עם בגדיהם של אינספור אנשי עסקים, נשות קריירה או סתם עקרות בית בעלות תאוות כיבוס. שיטת הניקוי החדשנית שנקראה “nettoyage à sec”, או בכינוייה המוכר לנו "ניקוי יבש", מטהרת בעזרת חומר כימי וללא שימוש במים בגדים שאינם מתנקים בכביסה רגילה. בזכות הניקוי היבש חליפות מלוכלכות, וילונות מאובקים ואף שמלות ערב מפוארות שרכשו כתמים מפדחים מקבלות הזדמנות שנייה.

בין אם אתם מאלה ששולחים כל בגד חדש לניקוי יבש או להפך, כאלה שאונסים כל פריט לבוש בן יומו להיכנס למכונת הכביסה, כדאי לדעת שניקוי יבש יכול לסייע בעיקר בהורדת כתמים שומניים. "כשמישהו יושב בחתונה ומתלכלך בכתם שמן, מיד לוקחים מים או איזה מגבון לח ומנגבים", טוען הוד גוטמן ממכבסת "קלין שופ" בגבעתיים, "הרבה אנשים אומרים: 'רציתי עזרה ראשונה', אבל ברוב הפעמים יש להם אינסטינקטים לא בריאים". למראית עין נראה כאילו השימוש במים מסיר את הכתם, אולם למעשה בבגד מתבצעת הפעולה ההפוכה. הכתם שוקע עמוק יותר בבד וסביבו נוצרת מעין הילה עכורה. אז בפעם הבאה ששופכים על החולצה האהובה שלכם איזה רוטב עסיסי באמצע ארוחה אל תמהרו לשטוף אותו במים. זרו עליו קצת טלק והביאו אותו במהירות למכבסה.

אם אתם מעדיפים לנסות בכל זאת להסיר את הכתם באמצעים ביתיים, תוכלו לנקות על יבש גם בבית בעזרת ספריי להסרת כתמים. ריסוס קל על הכתם הטרי יעלים את הלכלוך ברוב המקרים ויחסוך את הריצה למכבסה. לפני שמוסרים את הבגד לניקוי כדאי גם להעיף מבט בהוראות היצרן שעל התווית. למרות שהציורים האלו נראים כמו סוג של מפה אילמת הם מוסרים המון מידע שימושי על המוצר כמו באיזו מדינת עולם שלישי בדיוק בחרו בעלי החברה להקים את המפעל שייצר את החולצה ובייחוד, איך היא אוהבת שמסבנים אותה בגב, באמצעות מים או ללא שטיפה. ניצן תלם מרשת "המכבסה" מזהיר גם מפני כיבוס במכונה של ז'קטים, עניבות וכיסויי ספות. התוצאות, לדבריו, הרות אסון לבגדים מהסוג הזה.

בנוסף לכך יש לשים לב גם לסוג הבד ממנו נתפר פריט הלבוש. בעוד חולצה מצמר או ממשי ירגישו מצוין לאחר טיפול עשרת אלפים במכבסה לניקוי יבש, פריטים עשויים עור, במיוחד מסוג פחות איכותי, לעולם לא יחזרו לעצמם לאחר ניקוי שכזה. "היה לקוח שהגיע אלינו עם מעיל עור", מספר תלם מעשייה מזן 'למען יראו וייראו', "אמרנו לו שהמעיל לא עשוי מעור אמיתי ולכן יגרם לו נזק בניקוי יבש. הלקוח התעקש והמעיל יצא נוקשה כמו חתיכת קרטון. אי אפשר היה לעשות איתו כלום, שמנו אותו על קולב וככה הוא נשאר. עד היום אנחנו שומרים אותו ככה ללקוחות עקשניים במיוחד".

אחרי שווידאתם שהבגד מסוגל לעבור ניקוי יבש ולצאת ממנו בחיים, כדאי לשים לב שלא שכחתם להוציא את המשקפיים מהכיס, מכיוון שלאחר שמסרתם את הבגד למכבסה, לא בטוח שתקבלו בחזרה פריטים יקרי ערך שנשכחו בין קפליו. אולם לא תמיד מדובר במקרה אבוד, במיוחד אם בחרתם בשירותיה של מכבסה מוכרת. "אנחנו מדי פעם מוצאים אבדות ומחזירים ללקוחות שלנו" מרגיע גוטמן, "בשנה הראשונה בה התחלתי לעבוד, עורך דין השאיר בתוך הז'קט שלו סכום של 500 דולר, נתן את החליפה לניקוי, מיהר ויצא. מאוחר יותר בדקתי את החליפה ושמתי את הכסף בצד. ביום ראשון הוא ישר בא ואמר: 'אני מניח שאין לי סיכוי לקבל את מה שהלך לי לאיבוד', אז שלפתי את ה-500 דולר ואמרתי לו: 'במקרה היית בכתובת הנכונה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully