וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עד שייצא אבק

ענת ניר

2.11.2010 / 14:39

עושים ספונג'ה כל יום ומקווים לקרצף גם את המצפון? יש מצב שהידרדרתם להפרעה אובססיבית. מה הופך חולה ניקיון מן המניין למופרע ממש

"בחור הומוסקסואל מבריק מבחינה אינטלקטואלית פיתח פחד אי-רציונלי מאיידס" מספר ד"ר גידי רובינשטיין, פסיכותרפיסט בעל קליניקה פרטית, על מחלתו של אחד ממטופליו. "הפחד התבטא בשורה של טקסים כפייתיים לאחר מגע מיני, כמו החלפת המצעים וכיבוסם בתכנית הרתחה, כולל כל דבר שהפרטנר המיני שלו נגע בו, לעיתים עד כדי ויתור מוחלט על מגע מיני בגלל האנרגיה העצומה שזה ידרוש ממנו בסיומו. גם בכל הנוגע לשטיפת כלים הוא פיתח דפוס התנהגות דומה. שטיפה של מזלג יחיד, לדבריו, ארכה עשר דקות תמימות. המוטו של הטיפול בו היה הבחנה בין דברים שהוא יכול לשלוט בהם ובין כאלה שאינם בשליטתו. מדובר בתהליך קשה וארוך, אך הוא בהחלט הניב פירות." אך לא לכל הסיפורים יש סוף טוב כמו לאותו מטופל המכור לכביסה. רבים מחולי הניקיון מפתחים אינספור טקסים הקשורים בניקיון הבית עד שאלה הופכים לבסוף לטבע שני.

אותו טבע שני הוא למעשה התסמינים הפיזיים של ,OCD הפרעת חרדה המלווה במחשבות טורדניות ופעולות כפייתיות הגורמת לעיסוק אובססיבי בביטחון, היגיינה אישית ובמירוק הבית. קרוב ל-2.5% מכלל האוכלוסייה לוקים בהפרעה, רק חלקם יצליחו לטפל בה. "יש הרבה כאלה שיכולים להישאר עם הבעיה למשך כל החיים," אומר הפסיכולוג הקליני ד"ר ראובן דר. "הם מנסים להסתיר את זה, אז יש להם כל מיני התקפים מוזרים בבית, אבל כשהם יוצאים מהבית הם לא בהכרח עושים את הטקסים האלה. במובן הזה אפשר להגיד שזאת הפרעה שהיא טריטוריאלית." אבל מדוע מוכרחים לשמור דווקא על המרחב הפרטי נקי? "יש הרבה ויכוחים על למה זה בא לידי ביטוי דווקא בניקיון. יש השערות שזה נובע מהתנהגות בעלי חיים שקשורה לניקוי ולארגון של הקן. התשובה האמיתית היא שאנחנו לא יודעים."

אך האם הבית של חולי הניקיון באמת מבריק? ובכן, לא בהכרח. "בפועל, רבים מהבתים של האנשים האלה הוא בעצם מלוכלך מאד," מסביר דר, "מרוב טקסי הניקיון הם לא מצליחים להשתלט על הבית." בנוסף, אצל חלק מהלוקים ב-OCD מתבטאת ההפרעה דווקא באי-סדר ובאגירת אשפה. האגרנים יאספו כל דבר, החל בעיתונים ישנים וכלה באוכל שתאריך התפוגה שלו פג מזמן. פלא שביתם נראה כמו בית מחסה לקופסאות שימורים? איסוף מעט נפוץ יותר הוא התחביב הישראלי המוכר, לגנוב שקיות מהסופר ולשמור אותן במגרה מתחת לכיור במטבח יחד עם קופסאות הפלסטיק הנאגרות בקפידה. גם על כך יש לדר מה להגיד: "אם אין שום סיכוי בעולם שיום אחד תוכלו להשתמש בכל השקיות והקופסאות שאגרתם אז זו כבר התנהגות שאפשר לקרוא לה פתולוגית".

אף על פי כן לא כדאי למהר לקטלג את כל האגרנים, או לחילופין את כל חולי הניקיון, כבעלי הפרעה אישיותית. "ברור שיש פה איזשהו סוג של רצף". מעיר דר, "יש אנשים שיש להם צורך ברמת ניקיון מאד גבוהה וזה לא מגיע לדרגה של ממש הפרעה. אלה אנשים עם רמה גבוהה של אובססיות, אבל לרוב האנשים האלה זה לא ברמה של הפרעה כי הם אנשים מתפקדים. יש רגע מאד מסוים שבו זו הופכת להיות מחלה של ממש."

כיצד מטפלים בהפרעה הזאת? הטיפול האידיאלי באנשים הלוקים ב-OCD הוא שילוב של פגישות שבועיות על ספת הפסיכולוג יחד עם טיפול תרופתי המפחית את רמת החרדה. גלולת הפרוזאק ובני משפחתה יעשו את העבודה. באשר לטיפול ההתנהגותי-קוגניטיבי, נדרש שיתוף פעולה מלא של הלוקה בהפרעה, אשר לרוב אינו חש צורך בטיפול. "בתחילת דרכי הסכמתי לפגישות שבעלים קבעו עבור נשותיהם הכפייתיות, אך אלו לא הגיעו לטיפול." מוסיף רובינשטיין, "כעת אני דורש שהאישה בעצמה תתקשר". לאלה שאכן יוצרים קשר ובוחרים לטפל בבעיה ממליץ רובינשטיין נסיגה הדרגתית מהאובססיות תוך מתן כבוד לצורך הבלתי נלאה לנקות את הבית ולשמירה הבלתי פוסקת על סביבה נקייה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully