וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עושה קולות של שטיח

שחר בן פורת

21.10.2010 / 8:16

לא שטיח ארמני, אלא אחד של ג'ורג'יו ארמני. רגע לפני שאתם שולפים את השטיח המרופט מהבוידעם, קבלו את הטרנדים החדשים

בעוד רגע יתחילו הטמפרטורות לרדת וגם אם לא ירדו תועפות גשם (גם) השנה, עדיין יהיה קר. זה בדיוק הטיימינג הנכון לשליפת השטיחים מהבוידעם, או לחילופין, להצטיידות בשטיח חדש. בעידן שלנו, בו אפשר למצוא מבחר עצום של שטיחים בשלל סגנונות ועיצובים, הבחירה בשטיח היא למעשה בחירה בעיצוב החלל. "נראה כי הכמיהה אל החמימות הוויזואלית שהייתה פעם ונדחקה מעט בעידן החדש, היא זו שמעלה את פופולריות השטיחים" אומר רפי קאופמן, מבעלי בית העיצוב "נוסבאום". לדבריו, רכישתם מתרחשת בישראל בכל חודשי השנה – גם החמים שבהם, וזו "מעניקה דרור למעצבים אשר מרחיקים לכת בדמיונם".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
החידושים העיקריים לא מגיעים מהחומרים, אלא ממה שעושים איתם. שטיח של "ספדה"/מערכת וואלה!, צילום מסך

שאגי מגיע לישראל

מעמדו של השטיח בחלל הבית הוא כבר לא מה שהיה פעם. עם הגעתם לארץ של שטיחי השאגי, העשויים חוטי פוליאסטר מבריקים, עבר שוק השטיחים מהפכה ב-5 השנים האחרונות, מסביר איתמר זיידמן מ"שטיחי איתמר" שב-design center. "השאגי פתח את הדלת לשטיחים רבים בעיצובים חדשניים ועכשוויים".

התוצאה היא שהמעצבים מחפשים כל העת עיצובים טריים מחומרים מרתקים במטרה לרגש ולהפתיע. בהתאם, תראו בשוק שימוש בטכניקות מתקדמות ובחומרים מתוחכמים אשר הרחיבו את גבולות הביטוי של עיצובי השטיחים. "שטיחים קלועים מסיבים טבעיים בהם סיבי קוקוס שבקליעת שתי וערב אוגדו לכדי שטיחים, שטיחים קלועים מחבל, מסיבי ויניל, מיריעות עור ומכדורי צמר הן דוגמאות בודדות מעולם שלם של חידושים", אומר קאופמן. לעומתו מסתייגת רביד אור, מנהלת המכירות והתפעול של בית העיצוב "ספדה", ואומרת כי "החידושים העיקריים לא מגיעים מהחומרים, מכיוון ששטיחי הצמר הם עדיין הטובים ביותר, אלא ממה שאפשר לעשות איתם מבחינת צבע, מעברי גובה ודוגמאות".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
מושפעים מטרנדים אופנתיים. שטיח של "נוסבאום"/מערכת וואלה!, צילום מסך

כך או כך, תחום השטיחים עובר שינוי של ממש, בין השאר בכל הקשור למימדיו, אופיו ומיקומו של השטיח בבית. אם בעבר מוקם השטיח הגדול והכבד בעיקר מתחת לשולחן הסלוני, הרי שכיום מונחים בנונשלנטיות באותו חלל מספר שטיחים קטנים בסלון ככתמי צבע ואווירה. אם בעבר צורתם של השטיחים היה מרובעת, הרי שכיום קיימת צורניות עשירה, מסבירה נגה פרידלנדר מ"טולמנ'ס". "לצד שטיחים בצורות וקווי מתאר לא שגרתיים, כגון שטיחים בעלי צורות גיאומטריות, מסתמנת חזרה לשטיחים העגולים הגדולים, המשולבים עם דפוסים מסורתיים".

אחת המגמות המתרחשות בשנים האחרונות בעיצוב השטיחים הוא כניסתם של מעצבי על לתחום, בדומה לנעשה בתחומי עיצוב נוספים. המעצב הישראלי גדעון אוברזון עשה זאת לאחרונה, כאשר יצא עם קולקציית שטיחים בעיצובו, אך הוא לא הראשון. אחד החלוצים בתחום הוא מעצב העל האיטלקי ג'ורג'יו ארמני, שכחלק מקו העיצוב היוקרתי שלו לבית "ארמני קאסה" השיק גם קולקציית שטיחים.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
תורידו נעליים לפני שאתם דורכים על ארמני/מערכת וואלה!, צילום מסך

לדרוך על הטרנדים

תחום עיצוב השטיחים מושפע – איך לא – גם מטרנדים אופנתיים. תמיר כהן, מנכ"ל רשת "צמר שטיחים יפים", אומר כי "באופן מובהק נראה כי עיצוב השטיחים מתחקה אחר אופנת ההלבשה. נכון שלוקח לו קצת זמן, לעתים עונה שלמה ולעתים פחות, אך נראה כי הטרנדים בעולם האופנה הם התחזית לטרנדים בעולם העיצוב בכלל ותחום השטיחים בפרט. דוגמה לכך הוא הצבע הסגול, שתפס חזק בשנה האחרונה, רגע אחרי שהוא היה מאד פופולרי באופנה". עם זאת, החברות הקלאסיות לא ממהרות לחדש את דוגמאות השטיחים לפי הטרנדים, אומר בני מורן, מבעלי "רנבי הום קוטור", אלא את הצבע בלבד, כאשר הכיוון בשנים האחרונות לדבריו הוא גוונים כסופים בהירים. "לעומת זאת, יש את חברות היוקרה, כדוגמת 'מיסוני', שדואגות לרענן כל שנה את הקולקציות שלהן. עוד בית עיצוב שמכניס שינויים לשוק הוא 'פורנסטי', שיצא בליין חדש של שטיחים על בסיס משי בתוספת איורים בשילוב משי אמיתי ודמוי משי. השטיחים האלה פונים לבתים אולטרה-מודרניים בקו צעיר וקלאסי והצבעים שלהם לרוב אחידים".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
בנטורל. דגם של "שטיחי נוסבאום"/מערכת וואלה!, צילום מסך
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
גוונים של ירוק, כחול וטורקיז. שטיח של "ספדה"/מערכת וואלה!, צילום מסך

אז מה אנו צפויים לראות השנה בחנויות השטיחים? "שטיחי השאגי למיניהם עדיין מכתיבים את האופנה, כשהשנה הם משודרגים בצבעוניות מגוונת ומעניינת יותר וכן בטקסטורות של גבהים שונים ודרגות שונות של חספוס ורוך", אומרת אסנת עופר, המעצבת הראשית ברשת "כרמל שטיחים ופרקט". "הצבעים החדשים של השנה הם ירוק מעושן, גוונים שונים של טורקיז וכחול, ואדומים למיניהם, הכוללים טרה קוטה ובורדו. בהמשך לשנה שעברה, עדיין נראה שהאפורים יהיו הצבע המוביל ואחריהם הבז'ים והחומים, שגם הם גוונו באפרפרות מסוימת ועודכנו בהתאם לטרנד".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
גם הבז' קיבל טאצ' אפור. עוד אחד של ארמני/מערכת וואלה!, צילום מסך
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
השראה מן הטבע. שטיח בדוגמת חלוקי נחל של "צמר - שטיחים יפים"/מערכת וואלה!, צילום מסך

בטרנדים כמו בטרנדים, קשה לשים את האצבע על מגמה מובהקת. כך למשל אומרת יונת מזן-עצמון, מעצבת הבית של "שמרת הזורע", כי "בשנים האחרונות היתה העדפה בולטת לגווני החום והבז' בשנה הקרובה נכנסים גווני האפור והלילך".

עיקר ההשראה של עיצוב השטיחים בעונה הקרובה הינו מן הטבע. "הטורקיזים והכחולים הם ממקורות מינרליים ובהשראת הים, מראה חלוקי הנחל והאבנים למיניהם נראה לאורך כל הקולקציות ונושאי האקולוגיה והמחזור גם הם משפיעים על הטקסטורות והצבעים. כמו כן, נעשה שימוש בחומרים ממוחזרים או כאלה הניתנים למחזור בקולקציות החדשות", אומרת עופר.

טרנד ה-NATURAL הידוע משנים קודמות, יבוא לידי ביטוי השנה גם בהשראה בוטנית בגוונים ובצורות פרחים, ענפים ואפילו פרפרים שיהיו אופנתיים במיוחד. גם השימוש במוטיבים גרפיים עדיין נפוץ ביותר ונראה בצבעוניות של שחור לבן ובקולקציות בעלות צבעוניות עזה וחדשה.

זיידמן מנבא כי בעונה הקרובה יבלטו שטיחי קטיפה עדינים המשנים את צבעם לפי הקטיפתיות שבהם, ושטיחי צמר מלובדים (מלשון לבד) במבנים שונים. "בדרך כלל השטיחים היום הם בצבע אחיד. במקביל יש שטיחים מעוצבים הכוללים עיצובים מסובכים, ולכן גם המחיר שלהם גבוה".

  • עוד באותו נושא:
  • שטיחים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully