וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קישוט לסוכה? בחירת המקצוענים

ענת ניר

27.9.2010 / 0:05

שלושה אדריכלים ושלושה מעצבים מגלים מי מקשטי הסוכות המועדפים עליהם. ממיס ון דר רוהה ועד הילדות הפרטיות, הכל עניין של טעם

ששת אנשי המקצוע נדרשו לשחק ב"נדמה לי" ולבחור באישיות מעולם העיצוב והאדריכלות עליה היו מטילים את משימת עיצוב הסוכה. יחד הם הרכיבו שבעה אושפיזין מגוונים ומקוריים שיהוו נכס עיצובי עבור כל מבנה אדריכלי, קל וחומר לסוכה.

ועדת קישוט

"עידן, איזה מעצב היינו רוצים שיעצב לנו את הסוכה?" שואלת נעמה ויינשטוק את בן זוגה עידן פרידמן, החצי השני בסטודיו "רדיש" אותו הקימו בצוותא. העובדה שהצמד מתפקד כזוג גם בעולם העיצוב וגם בחייהם הפרטיים לא מקלה על הבחירה. "אנחנו ועדת קישוט המשפחתית", מסבירה ויינשטוק.

בחג הסוכות, כמו בכל אירוע משפחתי, הם אלו שנקראים לקישוט ועיצוב הסט. לבסוף הם מחליטים שהפעם יחליפו תפקידים ובמקום לקשט, הם יבנו את הסוכה. "הקישוטים הם בעצם התכשיטים של הסוכה עצמה, לכן היינו מאוד שמחים אם כל אחת מארבע מעצבות התכשיטים: ורד קמינסקי, דגנית שטרן שוקן, אסתי קנובל וביאנקה אשל-גרשוני יתרמו לקישוט הסוכה."

לא קופסא עם קישוטים

פרופ' צבי אפרת, שותף במשרד "אפרת-קובלסקי אדריכלים", בחר לארח בסוכתו אדריכל שספק אם הקדיש אי פעם מחשבה לאותה מסורת יהודית עתיקה. מדובר באדריכל הגרמני לודוויג מיס ון דר רוהה, מאבות האדריכלות המודרנית. "עד מיס ון דר רוהה הארכיטקטורה הייתה קופסאות עם קישוטים", מנמק אפרת, "ומראשית המאה ה-20 הארכיטקטורה מתחילה להיות שלד עם מעטפת, ומה זה סוכה? סוכה היא שלד שאין לה קירות. הקירות שלה הם בדים או סכך וזה הרעיון של האדריכלות המודרנית. זה המקום שבו יהדות ומודרניזם נפגשים".

שילובים מפתיעים

גם המעצב התעשייתי אלון רזגור בחר לעיצוב סוכתו אישיות מוכשרת שאינה מקומית, את מעצב העל האיטלקי מריו בליני. "אני הייתי שמח מאוד שדווקא בסוכה שלי יהיה את השילוב המפתיע של החומרים שהוא עשה. הוא הצליח ליצור מוצרים נצחיים, לא טרנדים עיצוביים" מתלהב רזגור, "השילובים שלו מפתיעים אותי גם היום בראיה של 30 או 40 שנה לאחור."

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קק"ל מעודדת לימודי אקלים באמצעות מלגות לסטודנטים צעירים

בשיתוף קק"ל

סטודנטים רעננים

לעומתם, האדריכל ברוך רזניק, המנהל את משרדו של אביו, דוד רזניק, היה בוחר דווקא בסטודנטים אנונימיים לעיצוב הסוכה "יש לנו קיר משותף עם המחלקה לאדריכלות בבצלאל". הוא מספר. "הם עושים שם דברים מאוד מעניינים ולכן אני הייתי נותן לסטודנטים לאדריכלות לעצב את הסוכה שלי. גם אנשים מפורסמים, אם יאתגרו אותם לחקור את המהות של הסוכה הם יתנו פתרון מעניין, אבל אני צריך מישהו מרענן."

חוש העיצוב של האיש הפשוט

האדריכל אילן פיבקו, אף הוא מעלה על נס את חוש העיצוב של האיש הפשוט, בין אם הוא נולד בישראל או במדינה במפרץ הפרסי "הייתי עכשיו בביאנאלה לאדריכלות בוונציה בביתן של בחריין. יש להם תרבות שלמה של מבנים סוכתיים ארעיים על הים. הן סוכות מדהימות, אז אולי אני צריך להביא לי מישהו משם שיעצב לי את הסוכה."

סוכה ידידותית למשתמש

האדריכל ד"ר עמי רן, העורך הראשי של כתב העת "אדריכלות ישראלית", העדיף לבחור בקולגה ישראלית, האדריכלית קרן-אור נוימן. "יש לה ראייה כללית על העיצוב, מה שבדרך כלל חסר אצל אדריכלים. היא מסתכלת על הדרך שבה המשתמש חווה את הסוכה, ולכן היא הייתה עושה סוכה ידידותית למשתמש, שמעניקה תחושה שזה אירוע מיוחד, אבל יחד עם זה נעים לשהות בו.

עם מקום למדיטציה

אף האדריכל פיצו קדם ביקש סוכה נעימה ומרגיעה ולשם כך הוא בחר באדריכלית אירית אקסלרוד. "אני אביא את הקישוטים, אבל היא תיתן לי מקום שאוכל לעשות בו מדיטציה. הפרופורציות שלו יהיו נכונות, הוא לא יהיה צעקני, זה מה שאני אוהב". אולם לטענתו של קדם כבר עכשיו בעלות מקצוע מדופלמות מעצבות לו את הסוכה. "אני תמיד בונה סוכה וכל מה שמיוחד בה זה שהבנות שלי מציירות את כל הציורים. יש לי בנות בגילאי 5 ו-8 שהן אדריכליות לעתיד, אז הן אלו שמעצבות את הסוכה".

  • עוד באותו נושא:
  • אדריכלות

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully