וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ההבטחה הירוקה - חיסכון לטווח ארוך

ענת ניר

19.9.2010 / 0:11

מיקום נכון, צבעים בהירים, זיגוג כפול וג'ונגל על הגג. בניה ירוקה אמנם יקרה קצת יותר, אבל בזכותה בית ירושלמי ללא צורך בחימום בחורף הוא מציאות

בית שהמזגן פועל בו רק במשך כמה ימים בשנה? זה אולי נשמע דמיוני, אבל לדבריו של אבישי נווה, מהנדס בניין המתמחה בבניה ירוקה, בבתים אקולוגיים זו המציאות. "אם התכנון נכון ניתן להגיע לכך שרק שבועיים בשנה יהיה צורך להדליק את המזגן." מתברר שהבניה האקולוגית לא רק דוגלת בשמירה על הסביבה, אלא גם חוסכת באנרגיה ומוזילה באופן משמעותי את הוצאות החשמל. בניה שכזו מתאימה עצמה לתנאים הסביבתיים ונדרשת לעמוד בתקנים ירוקים מחמירים, עקב כך היא מצריכה השקעה ומשאבים מרובים, אך לאורך זמן היא משתלמת "אני מכיר בית שנבנה בירושלים לפני למעלה מעשרים שנה שכמעט שלא נעשה בו שימוש בחימום בחורף" מספר נווה, "מי שגר בו לא רוצה לעזוב את הבית. אמנם התוספת לעלות הבנייה היא עד 5% מהבנייה הרגילה, אבל החיסכון הוא הרבה יותר משמעותי."

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"עיצוב נכון יבטיח טמפרטורה נעימה בבית במשך כל ימות השנה"/מערכת וואלה!, צילום מסך

כאשר בונים בית בבניה ירוקה ההתחשבות בסביבה מתחילה כבר משלב התכנון. לפני הקמת הבית יש לבחון היטב היכן הוא יבנה ומהם תנאי מזג האוויר השוררים במקום. "זה תכנון מקיף." מסביר נווה, "צריך לקחת בחשבון את כיווני הרוח, את כיוון וגודל הפתחים. זה תלוי מאוד באזור שבו אתה נמצא. יש הבדל גדול מאוד בין בית שנבנה באזור ירושלים לבין בית שנבנה במישור החוף." רק לאחר בחינה מעמיקה של השטח ניתן לתכנן את גודל ומיקום החלונות והדלתות בבית העתידי. עיצוב נכון יבטיח טמפרטורה נעימה בבית במשך כל ימות השנה. "זה בעצם אחד הדברים הכי חשובים בתכנון כי הוא לא הפיך." מדגישה מיכל ויטל, אדריכלית המעצבת מבנים ירוקים, "זה לא שאחר כך אני יכולה להזיז את הבית בכמה סנטימטרים הצידה או לסובב אותו."

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
גג צמחי לקירור ומיחזור מים אפורים/מערכת וואלה!, צילום מסך

בבית ירוק ישנה התייחסות אף לגג הבניין. גם לו, כמו לחלונות ולדלתות, השפעה מכרעת על מידת החיסכון בחשמל "הבניה הקונבנציונאלית מבודדת את הגג מעט מאוד." טוענת ויטל, "בבניה אלטרנטיבית יש פתרונות אחרים." אחד מהפתרונות הוא גג צמחי המותקן בחלק מהבתים הירוקים. במבנים אלו גג הבניין הופך לג'ונגל זעיר מימדים. צמחיה הנבחרת בקפידה מסייעת לקרר את התקרה ואף יכולה למחזר מים אפורים. תהליך הסינון הביולוגי מתרחש באמצעות הצמחים וכך המים שבים הביתה נקיים. פתרון טבעי אחר להורדת הטמפרטורות הוא צביעת הגג. צבעים בהירים יגרמו להחזרה גבוהה של קרני השמש ולכן משתמשים בהם במיוחד באקלים המדברי. לעומתם גגות בצבעים כהים נוכל לראות בעיקר בארצות הקרות.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
ניצול אור השמש לאורך כל שעות היום/מערכת וואלה!, צילום מסך
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
קרינת שמש ישירה לחימום סולארי פאסיבי/מערכת וואלה!, צילום מסך

בנוסף בבניה הירוקה ישנה הקפדה יתרה על בידוד הבית מפני קור וחום. "החוכמה היא כזו, צריך להתייחס למבנה כאל קופסה מבודדת." מסבירה נאוה בז'ה, אדריכלית ירוקה הבונה את ביתה הפרטי מחבילות קש, "אני בעצם לוקחת את הקופסה הזאת ואני מבודדת אותה עד כמה שאפשר." אך לא רק הבידוד חשוב, גם תאורה טבעית המנצלת את אור השמש לאורך כל שעות היום חשובה לא פחות. על פי שיטת הפארמקלצ'ר, העוסקת בתלות ההדדית בין החוץ לפנים, מומלץ לשתול עץ נשיר מחוץ לבית על מנת שיצל ויגן מפני השמש בימות הקיץ החמים. בתום העונה עלי העץ נושרים וכך חום השמש נחשף במלואו כשמגיע החורף. פתרון קונבנציונאלי יותר הוא התקנת חלונות בעלי זיגוג כפול. הזכוכית הכפולה מספקת בידוד תרמי אופטימאלי, אך אינה פוגעת בחדירתה של תאורה טבעית לתוך המבנה.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
עץ נשיר מחוץ לבית להגנה מפני השמש בקיץ/מערכת וואלה!, צילום מסך

בסופו של דבר, בין אם מדובר בהשקעה בגג ירוק או בקניית חלון שעולה קצת יותר, הבית הירוק יוצר מערכת יחסים אחרת, בריאה ושקולה יותר, בין האדם לבין המקום שבו הוא גר. "צריך לקחת בחשבון שבית אקלימי זה אומר שאתה קצת צריך לתפעל אותו." מסכימה בז'ה, "אתה פותח חלונות בחורף בבוקר, סוגר אותם בערב. אתה פותח חלון לאוורור בקיץ. אתה לא הופך להיות עבד של הבית, אבל אתה כן צריך להקדיש לו את תשומת לב ואז הוא מתנהג יפה. הבית בא לקראתך ואתה בא לקראתו ואתם נפגשים באמצע."

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully