וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בחדרי חדרים

ענת ניר

5.9.2010 / 12:00

היכנסו לליבם של בתי האנשים שומרי המצוות ותגלו עולם שלם עם מיטות מתפרקות, מטבח כפול וטלוויזיה שאותה רק הנגר מכיר

ישנם דברים שזר לא יבין, לפחות לא מי שאינו שומר בכל יום תרי"ג תורה ומצוות. לכולנו יש מיטה בחדר שינה, מטבח מאובזר, שולחן מחשב וטלוויזיה, אך ברבים מהבתים של חובשי הכיפות אורח החיים הדתי מכתיב הרגלים אחרים ושימושים נוספים ברהיטים המוכרים.

קחו לדוגמא את המיטה הזוגית, שבמגזר הדתי נקראת "מיטה יהודית". היא נראית כמו מיטה רגילה במשך רוב ימות השנה. אלא שבניגוד למיטה הקונבנציונלית, פעם בחודש היא הופכת לשתי מיטות נפרדות, ובני הזוג נאלצים לישון איש איש במיטתו "בזמן בחודש כשהאישה נידה יש איסור נגיעה בין בעל לאישה" מסבירה תמר מישוב בשומרון, "לכן חייבים להפריד בין המיטות". למרות שמבחינת המראה המיטה היהודית אינה מסגירה את תפקודה הכפול, הצורה שבה היא בנויה שונה מזו של מיטה רגילה "היא מתחברת עם שני קרשים סמויים" מסביר שלומי אוליאל, נגר היישוב, "אף אחד לא יודע שהיא נפרדת בכלל. לא רואים את זה".

שולחן האוכל אף הוא חושף טפח ומסתיר טפחיים. מלוא גודלו מתגלה רק בארוחות משפחתיות בהן השולחן הארוך הוא אביזר חובה, במיוחד במשפחות מרובות ילדים. גם למשפחות שאינן מקפידות על קלה כבחמורה יש שולחן מתרחב, אבל תמר מסבירה כי "פינת האוכל והשולחן זה מקום מרכזי למשפחה בשבתות ובחגים. גם חילונים מחפשים פינות אוכל, אבל הם לא בודקים את הרוחב של השולחן."

בחדרים אחוריים

גם במטבח קיום המצוות היא לא משימה קלה. ההקפדה על כשרות מצריכה הפרדה מלאה בין חלב לבשר, לא רק באוכל, אלא גם בכלי ההגשה, בסירים, בכיורים ויש כאלו שמפרידים אפילו את המטבחים "יש אפשרות לפצל את המטבחים כבר בזמן הבנייה" אומרת ליאת, מעצבת מטבחים דתייה, "יש מטבח חלבי שהוא המטבח היפה והמושקע והמטבח הבשרי הוא מאחורי הבית, באיזור חדר השירות.

"מלבד ההפרדה בין בשר לחלב, יש גם מטבחים כפולים שמפרידים בין אוכל חמץ לכשר "יש הרבה אנשים שעושים עוד מטבח קטן אך ורק לפסח." מוסיפה ליאת, "הם בונים מין חדר קטן שיוצא מתוך המטבח שבו יש עוד תנור, כיריים ועוד כמה ארונות שבהם נמצאים כלי פסח."

בחדר העבודה ישנה הפרדה אחרת, בין קודש לחול. בשבת, בניגוד לשאר ימות השבוע, לא עובדים, קל וחומר שלא מדליקים את המחשב. אך יש דתיים המגדילים לעשות ולא רק שהם לא משתמשים במחשב, הם גם נמנעים מלראות אותו. בעזרת ארון מיוחד המחביא את פינת המחשב כאשר סוגרים אותו, המחשב "נעלם" מהבית במשך יום אחד. "מפריט שימושי במשך היום יום הוא נהפך לחלק מהארון," מספרת תמר, "זאת כדי לא להסיח את דעתי מהקדושה של שבת ולפנות כל דבר שיש לו השפעה של יום חול. בדרך כלל אנשים מבחוץ לא מכירים את האופציה הזו, ועוד יותר מזה, הם לא יודעים לקשר את הפטנט לשבת."

ארון נוסף שנעשה בו שימוש בחלק מהמשפחות במגזר החרדי הוא ארון לחדר שינה. ברוב היום הוא מתחזה לרהיט רגיל ותמים, אבל מדי פעם נפתח הארון כדי שגם הם יוכלו לראות טלוויזיה "מבחוץ לא רואים שום דבר." אומרת ליאת "וכשרוצים לצפות בטלוויזיה לוחצים על כפתור והיא פשוט עולה למעלה מתוך השידה. הכל נעשה בגלל שלא תמיד רוצים שידעו שיש טלוויזיה" עונה אוליאל, "זה נשמר בסוד, ורק הנגר יודע."

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully